Riktigt snyggt En liten undran: vad är det för sving? R6 -08 eller -09? Eller är jag helt fel ute?
Det är en väldigt liten hoj. Känns mindre än min Aprilia RS 250 jag hade innan.Det är så sablars vackert, ...men kutsen, vad den ser stor ut!?
Redigt snyggt det blir! Men tvåtktsträff i Linköpng? Var när? Måste missat nått här... Det är ju inte så långt från Norrköping det. Så då måste man komma och kolla.
Hej! Nu börjar jag bli desperat när jag inte får nån tändgnista på stiften. Jag har kollat det jag tror det kan vara och jag har signal från cdi boxen till tändspolarna och bra jord men ingen tändgnista. Har kollat pickup spolen, samt generator, OK! Jag har en orginal kabehärva från en RD 500a. Det enda övriga som är konstigt är att YPVS motorn lever ett eget liv, Har YPVS boxen nånting som styr tändgnistan? Jag har ingen varvräknare monterad, kan det påverka? Finns det nån fler brytare än tändlås och "Killswitch"? tex sidostödsbrytare?
Tacksam för tips..
//Tommy
Jag är rätt säker på att man måste koppla om lite om man plockar bort ypvs boxen då det går signal till tändningen därigenom. På min rd500 hade jag mycket problem med mina tändspolar. De gav dock gnista så knappast samma problem som du har. Men har du signal från boxen till spolen och det sen inte kommer ut nån gnista så måste det ju vara spolarna som är problemet. Det ska gå att mäta upp dom, jag vet dock inte hur man gör.
Det finns ingen kontakt till sidostödet som Marsupilami sa, det sitter en sån där livsfarlig fjäder på stödet i istället. Rd350 hade inte heller nån brytare till stödet utan samma typ av fjäder som åker upp vid sämsta tänkbara tillfälle.
Finns ingen brytare för stödet, åtminstone inte på de svenska modellerna.
Har något vagt minne om att det skiljer något på just stödet mellan olika länder. Tror att det endast var att stödet åker upp automatiskt när man inte belastar det på vissa marknader. Kan inte minnas att jag hört något om en killswitch där på någon version.
När min YPVS-motor stod och ryckte lite fram och tillbaks härledde jag felet till att det låg en sten mellan de nedre cylindrarna som gjorde att YPVS:n där inte kunde öppna helt. Nu tror jag ju inte att du har någon sten eller annat som hindrar där, men kanske är en av vajrarna för hårt spänd? Finns det något annat som skulle kunna göra att motorn inte kan snurra ut i ändlägena?
Missminner jag inte mig hade den även lite spasmiska ryck när mitt batteri var dåligt, men det bör ju inte heller vara fallet för dig.
Tyvärr är min cykel inte ihopsatt än, så jag kan inte bara springa ut i garaget och koppla bort YPVS-styrenheten för att se om den startar utan, men jag tror inte att den bör påverka. Körde ett tusental mil med min 500, med YPVS:en urkopplad utan problem. Minns tyvärr inte om jag endast kopplade ur motorn eller om jag tog bort hela boxen den gången.
Styrboxarna från både RD350 och TZR250 fungerar fint på 500:an om du snabbt behöver hitta en ny box. Man får byta ut kontakterna och färgerna på sladdarna stämmer inte, men jag har info om hur det skall kopplas om det blir aktuellt. TZR-boxen skall t.o.m. fungera bättre än originalboxen då den öppnar något senare och ger mer vrid i motorn på mellanregistret.
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |