Det finns folk som monterat TZ250-cylindrar på RD500-block.
Känner åtminstone till två holländska cyklar med den konfigurationen.
Har sett andra varianter också.
Ingenting jag själv skulle klara av precis, men allt går om man bara vill tillräckligt mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=027SAMDcXJs
Trevlig maskin på filmen!
Verkar som det är svårt att komma över 120 hk med någon sorts hållbarhet om man har originalcylindrar. Tanken var att med racercylindrar så borde man lätt komma dit även med lägre komp och fet blandning (relativt sett) för säkerhets skull. Frågan är ju hur det blir med vev och kolvar.
Någon som vet om TZ-cylindrar passar RD500? Eller om Hondas cylindrar kan modifieras att passa?
TZ hade väl 56x50 mm borr/slag pre 97 eller nånting? Det är väl samma som RD500? De senare TZ har ju 54,5x54.
...
TZ hade väl 56x50 mm borr/slag pre 97 eller nånting? Det är väl samma som RD500? De senare TZ har ju 54,5x54.
Men ska man ändå hålla på att kludda så mkt hade jag nog gått mer på R2:s linje, Billy Gällros byggde ju en egen 500 cc med 4 st TZ125 cyllar.
Nya TZ-cylindrar på en RD500 och du har en 600cc.
Det bästa med metoden är att du inte får in nått "slipmedel" som kan "göra illa" en motor, is blir vatten som dunstar.
Sen avverkas inget material heller, suverän metod för aluminium/motordelar.
Många som tex. glasblästrat sina motorer och trott att dom rengjort tillräckligt, men snart upptäckt att det hade dom inte.
/KentW
Mja om jag minns rätt så är det en Krauser motor i grunden, med andra cyllar mm på.
(inte Billys hoj på filmen)
Nya TZ-cylindrar på en RD500 och du har en 600cc.
jaså du va där också, visst lät den underbart, när den nu gick rent,Det stämmer, Krauser-block, går tydligen att köra både TZ- och RS-cylindrar "för den händige".
Detta är Billys maskin från i höst på Sviestad med Billy och Fredde Watz:
Hur tänker du nu? Den klassiska formeln var ju: 1 cyl 125cc, 2 cyl 250cc och 4 cyl 500cc. Tanken var ju att man skulle kunna återanvända cylindrarna och all utvecklingskostnad mellan klasserna. En briljant tanke som naturligtvis är raserad idag.
jaså du va där också, visst lät den underbart, när den nu gick rent,
tubar upp en film på det just nu..
han tänker väl borr/slag . .
Toppen, jag har mer bilder på motorn också om någon är intresserad. Billys skinnställ från 80-talet är också sevärt.
Fast jag får det till att den kombon borde bli mindre än 500cc men jag är trött nu...
Men ska man ändå hålla på att kludda så mkt hade jag nog gått mer på R2:s linje, Billy Gällros byggde ju en egen 500 cc med 4 st TZ125 cyllar.
Här har du en framgaffel som heter duga...HRC Showa RC211V ex Nicky Hayden 2003! Köp för fan
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/02-0...rcycles_Parts_Accessories&hash=item1c18690585
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|