Z1000 topplock

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Tjena, har Z1000 -10 där jag misstänker att topplockspackningen är sprucken (kommer vit rök från avgasröret efter överhettning)
Hur svårt är det att byta packningen för en som som bara byter bromsvätska och olja då och då? Vad jag förstått kan det bli en dyr historia om jag lämnar in den.. verktyg och haynes manual har jag
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är sällan det bara är packningen.
Du måste vara säker på att toppen och blocket är absolut plant, om du måste plana dem så kanske du måste bearbeta kolvarna, eller en tjockare packning.
Hur kunde den överhetta? du måste ju vara säker på att du har löst det också.
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Det är sällan det bara är packningen.
Du måste vara säker på att toppen och blocket är absolut plant, om du måste plana dem så kanske du måste bearbeta kolvarna, eller en tjockare packning.
Hur kunde den överhetta? du måste ju vara säker på att du har löst det också.
Den överhettade för att jag klantade mig efter ett oljebyte och lät motorn gå några min utan att oljan cirkulerade… för att se om blocket är plant behöver jag ändå öppna upp motorn, topplockspackningen kommer väll innan jag behöver gå så långt ner? Om den har spruckit byter jag den och problemet löst (förhoppningsvis), om inte kan jag gå vidare med att kolla planheten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den överhettade för att jag klantade mig efter ett oljebyte och lät motorn gå några min utan att oljan cirkulerade… för att se om blocket är plant behöver jag ändå öppna upp motorn, topplockspackningen kommer väll innan jag behöver gå så långt ner? Om den har spruckit byter jag den och problemet löst (förhoppningsvis), om inte kan jag gå vidare med att kolla planheten?

Har du kört den så lång tid utan oljecirkulation att toppen börjat läcka så är du nog rökt.
Topplockspackningen är antagligen ditt minsta bekymmer.

Det är bara att börja riva eller överlämna den till någon som kan.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Tjena, har Z1000 -10 där jag misstänker att topplockspackningen är sprucken (kommer vit rök från avgasröret efter överhettning)
Hur svårt är det att byta packningen för en som som bara byter bromsvätska och olja då och då? Vad jag förstått kan det bli en dyr historia om jag lämnar in den.. verktyg och haynes manual har jag
Inte så svårt. Jag bytte på krockad mc där det bubblade lite i expansionskärlet. För mig funkade det bra med hylsnyckelsats från Biltema och en momentnyckel. Företaget som planar toppar sa att han inte kan mäta om toppen är rak men han kunde fräsa bort lite så den blir rak. Jag bytte packningen utan att plana toppen och det blev bra. Bilmeken här säger att det ofta räcker att byta topplockspackningen.

Du borde inte jobba som Astronaut om du gör en sådan miss :tungan
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Har du kört den så lång tid utan oljecirkulation att toppen börjat läcka så är du nog rökt.
Topplockspackningen är antagligen ditt minsta bekymmer.

Det är bara att börja riva eller överlämna den till någon som kan.
Kanske, den låter inte konstigare än den gjorde innan oljebytet, det kommer endast lite vit rök ur avgasröret när jag gasar. I vilket fall vill jag öppna upp för hitta problemet. Förhoppningsvis är det bara topplockspackningen, o då är ju frågan om det är så svårt för en som igentligen inte meckar
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Beroende på hur du själv känner inför att ta tag i ett projekt, och framförallt din mentala inställning, så finns det ju flera vägar att gå.
Men en kan vara att utgå från att "det kan inte bli sämre", och påbörja ett arbete.
Du kommer att lära dig massor, stöta på flera konstiga saker och troligvis även "laga sönder" den under resans gång.
Men - du kommer att gå stärkt ur det om du bara har rätt inställning.
Vad är liksom det värsta som kan hända?
Jag säger - påbörja projektet! :tummenupp
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Inte så svårt. Jag bytte på krockad mc där det bubblade lite i expansionskärlet. För mig funkade det bra med hylsnyckelsats från Biltema och en momentnyckel. Företaget som planar toppar sa att han inte kan mäta om toppen är rak men han kunde fräsa bort lite så den blir rak. Jag bytte packningen utan att plana toppen och det blev bra. Bilmeken här säger att det ofta räcker att byta topplockspackningen.

Du borde inte jobba som Astronaut om du gör en sådan miss :tungan
Det var min dröm att bli astronaut när jag var liten haha, kanske var lika bra att det inte blev så
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beroende på hur du själv känner inför att ta tag i ett projekt, och framförallt din mentala inställning, så finns det ju flera vägar att gå.
Men en kan vara att utgå från att "det kan inte bli sämre", och påbörja ett arbete.
Du kommer att lära dig massor, stöta på flera konstiga saker och troligvis även "laga sönder" den under resans gång.
Men - du kommer att gå stärkt ur det om du bara har rätt inställning.
Vad är liksom det värsta som kan hända?
Jag säger - påbörja projektet! :tummenupp

Det är väl inte direkt rätt hoj som övningsobjekt för någon som är nybörjare på att meka. Fast iofs är det ju för dyrt att leja bort jobbet också.

Jag tror det räcker med att lossa överfallen till kamaxeln så kommer det nog visa sig att kamaxeln är skuren och därmed är toppen skrot och motorn blir för dyr att laga.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är väl inte direkt rätt hoj som övningsobjekt för någon som är nybörjare på att meka. Fast iofs är det ju för dyrt att leja bort jobbet också.

Jag tror det räcker med att lossa överfallen till kamaxeln så kommer det nog visa sig att kamaxeln är skuren och därmed är toppen skrot och motorn blir för dyr att laga.
Håller med i sak i det.
Men någonstans måste man ju börja, så att ta isär saker kan man lära sig mycket av.
Att sedan bedöma slitage, toleranser och göra jobb som kan kräva kunskap och erfarenhet är ju naturligvis inte rimligt.
Däremot kan det vara lärorikt att leta efter den kunskapen, och vara en del i den resan.

Sälja den som den står är ju också ett alternativ, och jag säger inte att det är fel, en del vill inte hålla på och skrvuva och felsöka.
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Tanken är inte att jag ska göra en helrenovering av motorn, jag hoppas det räcker med att byta topplockspackningen. Om det är mer komplicerat så får jag fundera på om det är värt kostnaden att låta någon annan göra jobbet eller sälja i det skicket. Men jag ser ändå fram emot att skruva isär för att jag är nyfiken och för det kan vara lärorikt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tanken är inte att jag ska göra en helrenovering av motorn, jag hoppas det räcker med att byta topplockspackningen. Om det är mer komplicerat så får jag fundera på om det är värt kostnaden att låta någon annan göra jobbet eller sälja i det skicket. Men jag ser ändå fram emot att skruva isär för att jag är nyfiken och för det kan vara lärorikt.

Ingen mecklare vill få en låda med delar att pussla ihop, det blir direkt mycket fler arbetstimmar ifall man inte får plocka isär själv så att man kan lägga upp allt i systematisk ordning tills man ska montera ihop.

Lossa ventilkåpan och titta på överfallen till kamaxeln. Tänk på att överfallen måste placeras tillbaka på sin ursprungliga plats även om dom till synes kan se identiska ut.

Efter att du tagit redan på om kamaxellagring klarat sig kan du börja fundera på nästa steg i processen.
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Jag öppnade behållaren och varvade lite lätt, då bubblar det upp, men inte på tomgång..
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Har inte kollat den ordentligt då jag gjorde mitt klantiga misstag nyligen, vet inte hur lång tid det tar innan den börjar se missfärgad ut men planen är att tappa ur snart. Kollar jag genom fönstret så ser den fortfarande ny och fräsch ut
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Otroligt att motor taget skada av ditt misstag.
Om toppackning gått så borde det bubbla i kylare?

Hur menar du att det är otroligt ifall han kört motorn utan oljecirkulation ända tills det börjar ryka ur avgasröret?
För mig låter det bara som en fråga om vad han kört sönder om nu den beskrivningen stämmer.

Jag skulle gissa på att kolvringarna läcker in förbränningsgaser tills vevhuset.
Ett kompressionsprov vore nog på sin plats.
 

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Ska det bubbla i expansionskärlet? Vad jag förstått så kan det vara ett tecken på trasig topplockspackning så avgaser läcker ut där och vidare upp i behållaren.

Nej, jag körde inte motorn tills det kom rök ur avgasröret. Det uppkom efter att jag fått ordning på cirkulationen
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top