notrightrider
Thought is the enemy of flow
jag kanske missuppfattade.. jag hade ju i 4l och en viss del av den oljan borde kommit upp i motorn även om oljan inte cirkulerade va?
Jag skulle vilja säga att felet du gjorde var att lämna hojen över natt med oljepluggen ur.
Det är ett no-no på flera plan - förutom risken att "glömma var man är i processen" och riskera att starta hojen helt torr dag 2 - eller kanske en vecka senare, om något oväntat hinner hända emellan, så riskerar man att tömma pump och oljekanaler helt med så lång tid utan olja i motorn.
Det är det man kan tro har hänt i ditt fall: alltför mycket olja har lämnat motorn.
Jag veeet. Många vill få motorn helt ren på "gammal, äcklig olja' men att låta det rinna över natten eller ännu längre tid är inte rätt väg att gå.
Är det verkligt ful olja i motorn så tvingas man kanske till ett par snabba sköljningar - ett eller flera byten med mycket kort intervall. Typ varmkörning på låga varv och sedan byta olja tills man är nöjd med det som rinner ut motorn.
Har går det bra att använda billigare olja än man brukar kosta på sig.
När jag startar upp en motor som varit isär eller stått väldigt länge så brukar jag lägga lite kamaxelfett (trycktålig molybdendisulfid) på kamramper och släpor, och därefter helst kicka igenom motorn med den manuella dekompen indragen en 10 - 20 ggr.
Modernare hojar saknar tyvärr både kick och dekompventil, men det går att skruva ur stiften och köra lite intermittent pä startmotorn - resultatet är det samma:
Man väcker maskinen försiktigt och får distribuerat ut olja till alla kritiska lagerpunkter innan själva brum-brum starten.
Jag tror noga att du hade både smörja och tryck under de sekunder det tog innan din oljelampa slocknade.
Kanske inte tryck nog enligt spec - men den lampan skall tändas om trycket faller under givet värde under full belastning och 250 blås.
Missförstå mig inte - oljetrycksvarning skall inte negligeras, men det som har hänt har hänt och det är inget att nojja över i efterhand. Hojen går. Var glad över det!