Z1000 topplock

Ska det bubbla i expansionskärlet? Vad jag förstått så kan det vara ett tecken på trasig topplockspackning så avgaser läcker ut där och vidare upp i behållaren.
Det skall inte bubbla i expansionskärlet. Har man bytt kylvätska kommer det bubblor ett tag men sen finns det endast vätska i kylsystemet. Har den kokat så man blir tvungen att fylla på mer kylvätska kan det också dras in luft i kylsystemet. Då blir det bubblor ett tag.
 
Det skall inte bubbla i expansionskärlet. Har man bytt kylvätska kommer det bubblor ett tag men sen finns det endast vätska i kylsystemet. Har den kokat så man blir tvungen att fylla på mer kylvätska kan det också dras in luft i kylsystemet. Då blir det bubblor ett tag.

Vattenpumpen pumpar och piskar runt vattnet och med tanke på hur luddigt Astronauten så här långt beskrivit hojens symptom så tror jag att det han ser kommer från just det.
 
Jag bad igentligen inte om någon diagnos på hojen. Men det är ju givetvis tacksamt att få input från lite alla håll. Jag ska beskriva lite mer detaljerat.
Hojen har stått över vintern och jag ska byta olja och filter, upptäcker att batteriet är urladdat, tar med batteriet och laddar upp det.
Dag 2 - kopplar i batteriet, startar och värmer upp motorn. Tappar ur olja och låter det rinna av.
Dag 3 - i med ny olja och på med filter. Startar, batteriet känns svagt igen men den startar och upptäcker att oljelampan inte slocknar och oljan inte cirkulerar. Motorn fortsätter gå på tomgång, ca 1200 rpm i ca 3 min (borde stängt av långt tidigare, jag vet). Försöker förstå varför inte oljan cirkulerar, stänger av låter den svalna, tappar ur lite olja, testar igen. Funkar inte, fyller på igen. Testar att lossa filtret lite under tomgång, och då börjar oljan cirkulera. Stänger av låter oljan sjunka ner o sen startar upp igen för att se om den cirkulerar vilket den gör.
Dag 4 - kollar så jag inte har några synliga läckage, kan inte se några. Jag startar upp hojen låter den gå varm, varvar den, då kommer det ut lite vit rök vid gaspådragen och där är jag nu..
 
Jag bad igentligen inte om någon diagnos på hojen. Men det är ju givetvis tacksamt att få input från lite alla håll. Jag ska beskriva lite mer detaljerat.
Hojen har stått över vintern och jag ska byta olja och filter, upptäcker att batteriet är urladdat, tar med batteriet och laddar upp det.
Dag 2 - kopplar i batteriet, startar och värmer upp motorn. Tappar ur olja och låter det rinna av.
Dag 3 - i med ny olja och på med filter. Startar, batteriet känns svagt igen men den startar och upptäcker att oljelampan inte slocknar och oljan inte cirkulerar. Motorn fortsätter gå på tomgång, ca 1200 rpm i ca 3 min (borde stängt av långt tidigare, jag vet). Försöker förstå varför inte oljan cirkulerar, stänger av låter den svalna, tappar ur lite olja, testar igen. Funkar inte, fyller på igen. Testar att lossa filtret lite under tomgång, och då börjar oljan cirkulera. Stänger av låter oljan sjunka ner o sen startar upp igen för att se om den cirkulerar vilket den gör.
Dag 4 - kollar så jag inte har några synliga läckage, kan inte se några. Jag startar upp hojen låter den gå varm, varvar den, då kommer det ut lite vit rök vid gaspådragen och där är jag nu..

Du kan vara lugn, det är inga fel på din motor.
 
Kan det vara ett dåligt filter?

Jag tror att det bara handlar om att oljepumpen först bara pumpade luft och den är ju gjord för att pumpa olja och inte luft så dom kan ha lite svårt komma igång ifall dom blivit helt tomma.

Nu brukar jag inte grotta ner mig och analysera oljesystemet i motorer jag delat men för att ändå slänga ur mig en gissning så tror jag att på de flesta motorer är det nog en fördel att inte låta motorn stå för länge och rinna ur så att oljepumpen inte hinner rinna ur.
Och/eller när man sedan fyllt på låta motorn stå en stund så att oljan hinner rinna till överallt och luftfickor i oljesystemet hinner tryckas undan.
 
Beroende på hur du själv känner inför att ta tag i ett projekt, och framförallt din mentala inställning, så finns det ju flera vägar att gå.
Men en kan vara att utgå från att "det kan inte bli sämre", och påbörja ett arbete.
Du kommer att lära dig massor, stöta på flera konstiga saker och troligvis även "laga sönder" den under resans gång.
Men - du kommer att gå stärkt ur det om du bara har rätt inställning.
Vad är liksom det värsta som kan hända?
Jag säger - påbörja projektet! :tummenupp



Nja...

Det här ger mig flashbacks till sköningen vi hade härinne för något år sedan som "gillade att meka".

Han hittade fel som inte fanns för att få plocka isär och kolla, närmast livesände i ordform och drog sönder åtskilligt på sin väg genom en tämligen komplicerad motorkonstruktion.

Det var plågsamt att följa, och tusan vet om han lärde sig så mycket.

@Astronauten

Lugna dig lite.
Det sätt du beskriver saker på, och det förlopp du återberättar känns inte som en stabil grund att stå på för att ge sig in på djupet i en sådan här maskin.

Framför allt krävs pålitlig indikation för just trasig topplockspackning för att påbörja ett sådant här projekt!
Jag ser inga alls.

En vattenkyld motor kokar inte av att du kör den utan olja.

Uteblivet oljetryck skjuter ingen topplockspackning.

Vattenånga i avgaserna säger inte mycket så här års, och du har själv noterat att röken inte alltid syns.

Glykoldoft? Haltande gång?

Du kan ha haft tur som en tokig och kommit undan ditt hittillsvarande mekäventyr utan skador, men har du motorskador så lär dom inte ligga i topplockspackningen.

En enkel sak att göra är att plocka ur stiften och jämför utseende. Ser något av dem annorlunda ut? Förefaller "tvättat?

kan du ha vatteninträngning på just den cylindern - men det är ingen bombsäker indikation och dessutom bara en av flera saker man kollar inför ett sådant här jobb.

Om hojen går, och gör det utan missljud skulle jag tacka den jag sätter min tro till och låta bli att gipsa ben som inte är brutna. Ännu...
 
Oljetryckslampan tänds väl i regel när oljetrycket är under ett specifikt värde. Dvs även om inte motorn byggt upp tryck nog för att släcka lampan så betyder inte det att oljetrycket är 0. Det flyttas fortfarande olja i motorn så länge det finns olja i sumpen. Varje gång man byter olja och filter så tar det några sekunder innan motorn pumpat runt och börjat bygga upp trycket över lampans gränsvärde.
Att du kört hojen i några minuter på tomgång behöver inte betyda nånting. Det är inte rätt sätt att göra det på. Men jag skulle inte börja riva motorn bara för det.
Kör hojen och lyssna på hur den arbetar. Är du nojig så kan du ta ett eljebyte till om några hundra mil för att leta efter spån i oljan.
 
Nja...

Det här ger mig flashbacks till sköningen vi hade härinne för något år sedan som "gillade att meka".

Han hittade fel som inte fanns för att få plocka isär och kolla, närmast livesände i ordform och drog sönder åtskilligt på sin väg genom en tämligen komplicerad motorkonstruktion.

Det var plågsamt att följa, och tusan vet om han lärde sig så mycket.

@Astronauten

Lugna dig lite.
Det sätt du beskriver saker på, och det förlopp du återberättar känns inte som en stabil grund att stå på för att ge sig in på djupet i en sådan här maskin.

Framför allt krävs pålitlig indikation för just trasig topplockspackning för att påbörja ett sådant här projekt!
Jag ser inga alls.

En vattenkyld motor kokar inte av att du kör den utan olja.

Uteblivet oljetryck skjuter ingen topplockspackning.

Vattenånga i avgaserna säger inte mycket så här års, och du har själv noterat att röken inte alltid syns.

Glykoldoft? Haltande gång?

Du kan ha haft tur som en tokig och kommit undan ditt hittillsvarande mekäventyr utan skador, men har du motorskador så lär dom inte ligga i topplockspackningen.

En enkel sak att göra är att plocka ur stiften och jämför utseende. Ser något av dem annorlunda ut? Förefaller "tvättat?

kan du ha vatteninträngning på just den cylindern - men det är ingen bombsäker indikation och dessutom bara en av flera saker man kollar inför ett sådant här jobb.

Om hojen går, och gör det utan missljud skulle jag tacka den jag sätter min tro till och låta bli att gipsa ben som inte är brutna. Ännu...
Tänkte inte på att inte alla har och har haft samma förmån som mig.
Det vill säga någon som kan ledsaga på plats, så att man kan skruva under övervakning, och på så sätt växa som mekaniker.
Men med endast ett forum som stöd är det dömt att misslyckas.
Så jag tar tillbaka det mesta av vad jag sa, och hävdar motsatsen.
Tack för förtydligandet.
 
Nja...

Det här ger mig flashbacks till sköningen vi hade härinne för något år sedan som "gillade att meka".

Han hittade fel som inte fanns för att få plocka isär och kolla, närmast livesände i ordform och drog sönder åtskilligt på sin väg genom en tämligen komplicerad motorkonstruktion.

Det var plågsamt att följa, och tusan vet om han lärde sig så mycket.

@Astronauten

Lugna dig lite.
Det sätt du beskriver saker på, och det förlopp du återberättar känns inte som en stabil grund att stå på för att ge sig in på djupet i en sådan här maskin.

Framför allt krävs pålitlig indikation för just trasig topplockspackning för att påbörja ett sådant här projekt!
Jag ser inga alls.

En vattenkyld motor kokar inte av att du kör den utan olja.

Uteblivet oljetryck skjuter ingen topplockspackning.

Vattenånga i avgaserna säger inte mycket så här års, och du har själv noterat att röken inte alltid syns.

Glykoldoft? Haltande gång?

Du kan ha haft tur som en tokig och kommit undan ditt hittillsvarande mekäventyr utan skador, men har du motorskador så lär dom inte ligga i topplockspackningen.

En enkel sak att göra är att plocka ur stiften och jämför utseende. Ser något av dem annorlunda ut? Förefaller "tvättat?

kan du ha vatteninträngning på just den cylindern - men det är ingen bombsäker indikation och dessutom bara en av flera saker man kollar inför ett sådant här jobb.

Om hojen går, och gör det utan missljud skulle jag tacka den jag sätter min tro till och låta bli att gipsa ben som inte är brutna. Ännu...
Ingen glykoldoft eller haltande gång, men jag litar inte på mitt luktsinne till 100% om det inte är starka dofter. Jag tycker inte motorn låter värre än den gjorde förra året, men visst kan man höra ett väldigt svagt tickande ljud, men det kanske är jag som uppfattar det tydligare efter denna incident.

Grymma tips allihop!

Låter som att nr ett blir att kolla tändstiften, sen vidare till komptest. Finns det stora risker med komptest? Har läst att det kan finnas avgaser kvar som kan skapa explosion o i värsta fall brand om man gör fel. Tyckte det var lite otydligt i haynes manualen om just den biten.
 
Oljetryckslampan tänds väl i regel när oljetrycket är under ett specifikt värde. Dvs även om inte motorn byggt upp tryck nog för att släcka lampan så betyder inte det att oljetrycket är 0. Det flyttas fortfarande olja i motorn så länge det finns olja i sumpen. Varje gång man byter olja och filter så tar det några sekunder innan motorn pumpat runt och börjat bygga upp trycket över lampans gränsvärde.
Att du kört hojen i några minuter på tomgång behöver inte betyda nånting. Det är inte rätt sätt att göra det på. Men jag skulle inte börja riva motorn bara för det.
Kör hojen och lyssna på hur den arbetar. Är du nojig så kan du ta ett eljebyte till om några hundra mil för att leta efter spån i oljan.
Tänkte också på det, men jag tror motorn var ganska torr då jag hade låtit oljan rinna ut i över ett dygn. Hojen stod på stödet dessutom
 
Oljetryckslampan tänds väl i regel när oljetrycket är under ett specifikt värde. Dvs även om inte motorn byggt upp tryck nog för att släcka lampan så betyder inte det att oljetrycket är 0. Det flyttas fortfarande olja i motorn så länge det finns olja i sumpen. Varje gång man byter olja och filter så tar det några sekunder innan motorn pumpat runt och börjat bygga upp trycket över lampans gränsvärde.
Att du kört hojen i några minuter på tomgång behöver inte betyda nånting. Det är inte rätt sätt att göra det på. Men jag skulle inte börja riva motorn bara för det.
Kör hojen och lyssna på hur den arbetar. Är du nojig så kan du ta ett eljebyte till om några hundra mil för att leta efter spån i oljan.
jag kanske missuppfattade.. jag hade ju i 4l och en viss del av den oljan borde kommit upp i motorn även om oljan inte cirkulerade va?
 
Låter som att nr ett blir att kolla tändstiften, sen vidare till komptest. Finns det stora risker med komptest? Har läst att det kan finnas avgaser kvar som kan skapa explosion o i värsta fall brand om man gör fel. Tyckte det var lite otydligt i haynes manualen om just den biten.

Bra idé - dra ur tändstiften och kolla dem är ju liksom förknippat med kompressionstestet.

Knappast någon explosionsrisk, och absolut inte från "avgaser", men ny färsk gasblandning matas in när du matar på startmotorn, så teoretiskt finns en brandrisk. Verkligen teoretiskt.

Men, allt mekjobb tarvar en brandsläckare lättillgängligt, och att man mekar i långärmat naturmaterial så att man kan fokusera på att släcka hoj och garage i första hand - i motsats till att själv sprida branden vidare med sin fleecetröja...
 
jag kanske missuppfattade.. jag hade ju i 4l och en viss del av den oljan borde kommit upp i motorn även om oljan inte cirkulerade va?
Om du hade olja i motorn när du startade den så började pumpen suga olja direkt när du startade. Om oljan skulle rinna ur motorn på ett dygn så skulle vi vara tvungna att forcera oljepumpen på alla motorer om vi lät dom stå mer än ett dygn.
Anledningen till att du fick vänta på oljetrycket var nog för att du inte hade olja i filtret. Så det tog en stund innan hela systemet hade fullt tryck och givaren slog från/till för att släcka lampan.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top