Nja...
Det här ger mig flashbacks till sköningen vi hade härinne för något år sedan som "gillade att meka".
Han hittade fel som inte fanns för att få plocka isär och kolla, närmast livesände i ordform och drog sönder åtskilligt på sin väg genom en tämligen komplicerad motorkonstruktion.
Det var plågsamt att följa, och tusan vet om han lärde sig så mycket.
@Astronauten
Lugna dig lite.
Det sätt du beskriver saker på, och det förlopp du återberättar känns inte som en stabil grund att stå på för att ge sig in på djupet i en sådan här maskin.
Framför allt krävs pålitlig indikation för just trasig topplockspackning för att påbörja ett sådant här projekt!
Jag ser inga alls.
En vattenkyld motor kokar inte av att du kör den utan olja.
Uteblivet oljetryck skjuter ingen topplockspackning.
Vattenånga i avgaserna säger inte mycket så här års, och du har själv noterat att röken inte alltid syns.
Glykoldoft? Haltande gång?
Du kan ha haft tur som en tokig och kommit undan ditt hittillsvarande mekäventyr utan skador, men har du motorskador så lär dom inte ligga i topplockspackningen.
En enkel sak att göra är att plocka ur stiften och jämför utseende. Ser något av dem annorlunda ut? Förefaller "tvättat?
Då
kan du ha vatteninträngning på just den cylindern - men det är ingen bombsäker indikation och dessutom bara en av flera saker man kollar inför ett sådant här jobb.
Om hojen går, och gör det utan missljud skulle jag tacka den jag sätter min tro till och låta bli att gipsa ben som inte är brutna. Ännu...