Zephyr goes Café

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Som rubriken lyder, idag börjar mitt projekt.

Åkte upp till huvustan härom dagen och köpte mig en Kawasaki zephyr -98 på 2500 mil i riktigt risigt skick. Ska börja med att plocka ner hela hojen i delar, så man kan putsa upp allting ordentligt.

på "to do" listan står:
Plocka sönder allt, putsa, polera
Lackera om ram, sving, gaffel, mm. - Svart.
Lackera motor svart samt polera fram krom på vissa ställen
köpa clip-ons
Nya instrument
Renovera framlampa
bygga ny bakdel, - Cafe stil
Spackla upp tanken (som ser för j-vlig ut.)
Köpa nytt drivpaket, mm

Listan fylls på hela tiden, och det är tänkt som ett "budget" projekt under en längre tid.

Bilder på hojen kommer imorgon (glömde kameran i garaget idag)
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
mm, det va just Wrenchmonkees hojen som fick mig att köpa en zephyr, såg den förra sommaren och har väntat på ett bra objekt att sätta tänderna i sedan dess.

en annan inspirationskälla är denna:
 

Bifogat

  • Zephyr_750cafe_racer0926.jpg
    Zephyr_750cafe_racer0926.jpg
    30.9 KB · Visningar: 3,944

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Coolt. Zephyr är en hoj som tilltalar mig med.
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Vet inte hur mycket man skrämma upp den, men förvänta dig ingen superpigg hoj. Sen är ju iofs utseendet så mycket viktigare än prestandan som vi vet :)
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
nä, förmodligen är det ingen superpigg cykel, men det förväntar jag mig inte heller, (kör som en mes på min street triple). Denna hojen ska bara vara till för att förgylla några kvällar i veckan under höst och vinter (komma i väg från kontorsjobb och hem), sen när den är färdig (om den blir det..) blir det att ta ut den på rena glidar turer :)
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
nä, förmodligen är det ingen superpigg cykel, men det förväntar jag mig inte heller, (kör som en mes på min street triple). Denna hojen ska bara vara till för att förgylla några kvällar i veckan under höst och vinter (komma i väg från kontorsjobb och hem), sen när den är färdig (om den blir det..) blir det att ta ut den på rena glidar turer :)

Precis min melodi, man ser och känner liksom mer runt 90 km/h :)
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
japp, bilder är tagna, dock ligger dom i kameran som fortfarande är i garaget :( förhoppningsvis hinner jag dit en snabbis ikväll :)
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Sådär, fotade lite med iphonen idag,
polaren (som äger garaget) tyckte vi skulle smäcka dit hans lilla turbo :)

som ni ser så har vi ganska ordentlig stereo i garaget :)

Imorgon ska hon dränkas in i avfättning och genomgå en ordentlig "dusch"!!
 

Bifogat

  • IMG_0805.jpg
    IMG_0805.jpg
    240 KB · Visningar: 365
  • IMG_0807.jpg
    IMG_0807.jpg
    238.9 KB · Visningar: 332
  • IMG_0810.jpg
    IMG_0810.jpg
    242 KB · Visningar: 316
  • IMG_0812.jpg
    IMG_0812.jpg
    239.5 KB · Visningar: 315

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Sådär ja!

Startade pärlan igår, tyvärr gick den bara på 3 cyl, tände på den sista men ville inte gå.
avtvättad typ tre gånger med avfättning, motorrengöring och fälgrengöring (roligare att skruva när de e rent :) )
Plockat av förgasare, avgassystem samt hela kabelstammen.

lyckads fota lite, fick även med en bild på garageägarn och hans lilla 600hk mazda.
Tänk om man kunde haft lite semester också :)
 

Bifogat

  • IMG_0817.jpg
    IMG_0817.jpg
    242.2 KB · Visningar: 297
  • IMG_0824.jpg
    IMG_0824.jpg
    242.3 KB · Visningar: 233
  • IMG_0835.jpg
    IMG_0835.jpg
    244.2 KB · Visningar: 394
  • IMG_0837.jpg
    IMG_0837.jpg
    236.2 KB · Visningar: 242

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Lite uppdatering,
Blev mest putsande på de delar jag plockat av, men eftersom jag planerat att ta ut motorn i veckan som kommer så passade jag på att tappa ut oljan. eller ja, olja och olja, den rann lättare än vatten och luktade bara bensin.....

Eftersom jag inte är så bevandrad inom området tänkte jag höra efter vad detta kan bero på? pratade med min mek-kompis som antydde på topp-packningen.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Hadde problem på min Kawasaki ZRX med bensin i oljan och då var det flotörerna i förgasarna som inte höll tätt så bensinen rann rakt igjenom.
Hoppas att det är samma lätta problem för dig :)
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Hadde problem på min Kawasaki ZRX med bensin i oljan och då var det flotörerna i förgasarna som inte höll tätt så bensinen rann rakt igjenom.
Hoppas att det är samma lätta problem för dig :)

Hoppas på det.. när jag märkte att den inte tände på 1:a cyl och skruvade av tändstiftet så va de superblött. Men hur ser jag om det är flotören? tänkte iofs lämna iväg förgasarna för översyn och ombestyckning när jag bestämt mig för avgassystem, kanske bättre att be dom kika på det.

Gick in i en annan tråd om bensin i oljan, och där stod det lite om läget på soppa kranen, kan ha varit så att den stått på pri hela vintern..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hoppas på det.. när jag märkte att den inte tände på 1:a cyl och skruvade av tändstiftet så va de superblött. Men hur ser jag om det är flotören? tänkte iofs lämna iväg förgasarna för översyn och ombestyckning när jag bestämt mig för avgassystem, kanske bättre att be dom kika på det.

Gick in i en annan tråd om bensin i oljan, och där stod det lite om läget på soppa kranen, kan ha varit så att den stått på pri hela vintern..

Gick den på alla före tvätt? Kan du ha fått fukt i tändhatt eller kabel av blaskandet? Hoppas innerligen ingen högtryck varit involverad. Oljenivån var inte hög på bilden före bytet och har du kört den på 3 cyl, stiftet surt, är det inte konstigt om oljan luktar lite bränsle. Bensin luktar mer än olja. Kranens funktion är lätt att kolla, i synnerhet som du har tanken av.

Får jag komma med en personlig synpunkt så fattar jag inte riktigt caféhysterin. Bygg en buse som de var på 70 och 80-tal. Megafonsystem från Kerker eller Vansinnige Hansson, klumpiga Raask eller hellre Tarozzi-pinnar, TT-styre och två runda lampor i häcken. Ekerhjul har du gratis och i lite kralligare dimensioner dessutom.

Tycker f ö 750-n är den med bäst proportioner.

Är det inget fel på kran eller gasare händer inget av att den står på PRI, (även om det inte är att rekommendera, varför, liksom?). En kapsyl 2-taktsolja då och då håller grejerna friska.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top