ZX-6R-tråden

Peter_K

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
ZX-6R-98, R6-00
Här är en till ninja ägare, har haft min -98:a två sesonger nu.
Har funderingar på att köpa en grön-lila zx-7r -96:a, byter jag ner mig???
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Zx6r -97

Rookie här på forumet...ska köpa min första hoj. Tittat lite på ZX6R 96-97 ligger runt 35-40k. Är detta en bra hoj, Bra/dåligt? Eller är det värt att lägga på 5-10k för en -00. Är det mycke som skiljer dom åt, bra/dåligt där oxå. Eller ska man ha något helt annat som nybörjade för dom pengarna...? Ordet är fritt....

Mvh Magnus
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Bempson skrev:
2051027 Rookie här på forumet...ska köpa min första hoj. Tittat lite på ZX6R 96-97 ligger runt 35-40k. Är detta en bra hoj, Bra/dåligt? Eller är det värt att lägga på 5-10k för en -00. Är det mycke som skiljer dom åt, bra/dåligt där oxå. Eller ska man ha något helt annat som nybörjade för dom pengarna...? Ordet är fritt....

Mvh Magnus
Tjena alla modeller är bra första cyklar hursomhelst, har kört 97an 98an 00an. Hadde 00an förra året men sålde den pga resa, nu äger jag en 98a. 98-00 har ju i princip samma utrsustning, kanske lite små uppdateringar motormässigt, men samma ram och vikt etc. Lite andra kåpor fram, men samma bakdel, lite skillnader i instrumenteringen...
Kan du satsa på en 98,99,00a så gör det! efter att ha kört min 00a så kändes 97orna lite "80-tal" inte alls samma känsla alltså. Det skiljer även kanske mkt i vikt från 97orna till 98orna, då det blev en helt ny ram.

Men först o främs ska du tänka på priset. Har sett 98,99or annonseras för 45-49tusen, köp inte dem. Sålde min 00a för 47 förra året, de ligger fortfarand epå samma pris enligt blocket. Tycker inte du ska ge mer för en 00a iaf! 98-99 ska du knappt ge över 40tusen för, kanske max 42 om den är i gott skick med få mil.

Annars inga större problem med dessa hojjar, kawwa kan göra bra motorcyklar, känner ingen som haft problem med dem iaf! Av de 4 andra jag vet som haft kawwor.
Hoppas du hittar nån, och glöm inte pruta!
mvh jonas
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bempson skrev:
2051027 Rookie här på forumet...ska köpa min första hoj. Tittat lite på ZX6R 96-97 ligger runt 35-40k. Är detta en bra hoj, Bra/dåligt? Eller är det värt att lägga på 5-10k för en -00. Är det mycke som skiljer dom åt, bra/dåligt där oxå. Eller ska man ha något helt annat som nybörjade för dom pengarna...? Ordet är fritt....

Mvh Magnus
De blev ju uppdaterade ordentligt till -98 men jag tycker inte skillnaden är lika stor som för ZX9R som blev en helt annan hoj -98. Även ZX-6R 95-97 är en modern hoj än i dag tycker jag.
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
morecore skrev:
2051143 Tjena alla modeller är bra första cyklar hursomhelst, har kört 97an 98an 00an. Hadde 00an förra året men sålde den pga resa, nu äger jag en 98a. 98-00 har ju i princip samma utrsustning, kanske lite små uppdateringar motormässigt, men samma ram och vikt etc. Lite andra kåpor fram, men samma bakdel, lite skillnader i instrumenteringen...
Kan du satsa på en 98,99,00a så gör det! efter att ha kört min 00a så kändes 97orna lite "80-tal" inte alls samma känsla alltså. Det skiljer även kanske mkt i vikt från 97orna till 98orna, då det blev en helt ny ram.

Men först o främs ska du tänka på priset. Har sett 98,99or annonseras för 45-49tusen, köp inte dem. Sålde min 00a för 47 förra året, de ligger fortfarand epå samma pris enligt blocket. Tycker inte du ska ge mer för en 00a iaf! 98-99 ska du knappt ge över 40tusen för, kanske max 42 om den är i gott skick med få mil.

Annars inga större problem med dessa hojjar, kawwa kan göra bra motorcyklar, känner ingen som haft problem med dem iaf! Av de 4 andra jag vet som haft kawwor.
Hoppas du hittar nån, och glöm inte pruta!
mvh jonas

Tack för det snabba svaret...blir det att leta -98 o framåt då..verkar ju en del bättre för inte en så stor peng mer..Bara hört bra om kawwor så det lutar åt en sån. Lägger upp bilder om köp blir av...:)Stort tack för hjälpen!

Mvh Magnus
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
vårtur

Jag har gjort 5mil idag. Kändes underbart! Men säg den glädje som varar.... tillbaka i garaget: vad är det där för olja på golvet? Jaha, packboxbyte i gaffelbenen.... Säg den glädje som varar. Så i veckan blir det ytterligare en tur till ava, tur att man har tålmodiga vänner som kör en.
En tur till järnbolaget blir det åxå. Måste köpa en fet krok att sätta i garagetaket. Bra att hänga hojen i när gafflarna skall ut.

Någon som bytt boxar själv på -98'an? Några tips?

Bempson skrev:
2051267 Tack för det snabba svaret...blir det att leta -98 o framåt då..verkar ju en del bättre för inte en så stor peng mer..Bara hört bra om kawwor så det lutar åt en sån. Lägger upp bilder om köp blir av...:)Stort tack för hjälpen!

Mvh Magnus

-98 o frammåt är det som gäller. Jag pröjsade 35 för min lite skabbiga. ~30kg lättare än -97 o tidigare
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
antar jag jag också borde skriva här.. :fyllisar

Jag är så sjukt sugen på att köra... Men hojen står borta i Strängnäs och är behov av nytt framdäck.. + att den måste besiktigas innan jag får börja köra.. suck... :4skrika

Hej på er!
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Service & Reparationshandbok

Kikat runt lite på nätet..

Jag hittar bara en ovanstående bok till: Kawasaki ZX-6R 95-98,

Haynes Service & Reparationshandbok.

Vet någon om det finns för nyare modeller? Jag vill ju köpa en 05:a eller 06:a.

Har även kikat i forumet men länkarna är till äldre modeller.
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
invisible skrev:
2051852 Kikat runt lite på nätet..

Jag hittar bara en ovanstående bok till: Kawasaki ZX-6R 95-98,

Haynes Service & Reparationshandbok.

Vet någon om det finns för nyare modeller? Jag vill ju köpa en 05:a eller 06:a.

Har även kikat i forumet men länkarna är till äldre modeller.


Svårt, även den där 95-98 suger ju med tanke på att hela hojen gjordes om till -98 modellen.... Jag letar åxå. Skall byta packboxar o styrlager. Alltid bra o ha något att titta i.

Gå in på www.kawasaki.com motorcycle, bläddra ner på sidan till zx6r, välj år. Beställ servicemanual.
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Det finns rep-handböcker på ebay.co.uk som cdskiva för några pund. Boken finns från cirka 16pund.
Annars är det bara å lägga 400kr på en bok i sverige, den betalar sig ganska snabbt ändå....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Arne_Duck skrev:
-98 o frammåt är det som gäller. Jag pröjsade 35 för min lite skabbiga. ~30kg lättare än -97 o tidigare
Nu är du ute och cyklar, så mycket skiljde det inte ens för ZX-9R. 1998 års modell av ZX-6R vägde 6 kg mindre än tidigare, 176 i stället för 182.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Peter_K skrev:
2050906 Här är en till ninja ägare, har haft min -98:a två sesonger nu.
Har funderingar på att köpa en grön-lila zx-7r -96:a, byter jag ner mig???
Hej!
Tja, du får ju mer kubik och bättre vrid, men minns när jag hade en 6a -96 och testade en 7a, -97; tyckte den var klart tyngre (~20kg) och inte såå mkt mer effekt (~15hk). Dessutom tråkigare, jämnare motor utan 6ans effektpuckel. Dessutom fick ju lill-ninjan mer effekt och lägre vikt till -98, så jag skulle nog behållt den...

Fast det finns ju säkert en hel del grejor till 7:an som ju går att trimma/lätta rejält. Men, som vanligt; känn på en om du har tillfälle och bestäm dig efteråt!
/F. som ju har 9an nu :)
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Neutral skrev:
2051931 Nu är du ute och cyklar, så mycket skiljde det inte ens för ZX-9R. 1998 års modell av ZX-6R vägde 6 kg mindre än tidigare, 176 i stället för 182.

Du har såklart rätt, jag kollade inte fakta innan jag skrev. Sorry
 

Tmannen

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Arne_Duck skrev:
2051902 Svårt, även den där 95-98 suger ju med tanke på att hela hojen gjordes om till -98 modellen.... Jag letar åxå. Skall byta packboxar o styrlager. Alltid bra o ha något att titta i.

Gå in på www.kawasaki.com motorcycle, bläddra ner på sidan till zx6r, välj år. Beställ servicemanual.
Men Arne skulle ju kunna köpa den boken....
Har den till min -98 o den e kanon...
Eller fattade jag fel
:va
BTW tog en tur på 30mil+ idag Weeee
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Tmannen skrev:
2052295 Men Arne skulle ju kunna köpa den boken....
Har den till min -98 o den e kanon...
Eller fattade jag fel
:va
BTW tog en tur på 30mil+ idag Weeee


Jo, om det inte vore för att de inte har den i lager...... Jag väntar, hoppades att någon skulle kunna ha en här hemma? In i scannern o pdf'a bara. Packboxen rök ju idag, jag behövde den inte innan det.... Jag hann bara 3mil :huvet
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Arne_Duck skrev:
2051902 Svårt, även den där 95-98 suger ju med tanke på att hela hojen gjordes om till -98 modellen.... Jag letar åxå. Skall byta packboxar o styrlager. Alltid bra o ha något att titta i.

Gå in på www.kawasaki.com motorcycle, bläddra ner på sidan till zx6r, välj år. Beställ servicemanual.

Ska kolla, tack.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu kommer ni alla att hata mig =) Men jag drog ifrån en ZX-6 -00 med min r6 -99 på en raksträcka, Från stillastående till toppfart :banana Släng skiten grabbar :hihi
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
2Wheeldrive skrev:
2052639 Nu kommer ni alla att hata mig =) Men jag drog ifrån en ZX-6 -00 med min r6 -99 på en raksträcka, Från stillastående till toppfart :banana Släng skiten grabbar :hihi
Måste varit en dålig förare medd 00-hojen. enligt papprena skiljer det väl inget mellan antal hästkrafter?

Jag körde ifrån en R1a 05a på småvägar en gång, dålig förare bakom styret ;)
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
2Wheeldrive skrev:
2052639 Nu kommer ni alla att hata mig =) Men jag drog ifrån en ZX-6 -00 med min r6 -99 på en raksträcka, Från stillastående till toppfart :banana Släng skiten grabbar :hihi


So? Who cares?
 

Tmannen

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
2Wheeldrive skrev:
2052639 Nu kommer ni alla att hata mig =) Men jag drog ifrån en ZX-6 -00 med min r6 -99 på en raksträcka, Från stillastående till toppfart :banana Släng skiten grabbar :hihi
Kan bara svar med att min zx6:a har dragit det mesta även fast inte jag kan köra :tungan
Men bilder kommer på hur ni kan fixa era fram dämpare...
Hur lägger man in bilder :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top