Jag är ingen Kawasaki-expert, men jag har för mig att de levereras med 17/39. Jag har kört en hoj med original 17/39 och en hoj där man gått ner två steg fram till 15/39. Skillnaden är enorm. Den originaldrevade hojen känns nästan slö och den nerdrevade hojen power-wheelar i alla möjliga situationer.
Nackdelen med 15/39 är att du får flytta bakhjulet 8 mm bakåt i svingen. Eller, är en lite längre sving egentligen en nackdel på en hoj som vill wheela precis överallt...? I vilket fall som, jag har för mig att 16/40 också är populärt då detta ger i princip oförändrad svingarmslängd. Inte riktigt lika lågt och brutalt som 15/39 och tyvärr lite dyrare då du behöver båda drev. Om du går till
www.gearingcommander.com så kan du själv leka runt med olika kombinationer för att se hur du påverkar svingarmslängd, toppfart med mera.
Om du aldrig har kört en 2011-2014, tänk på att den har en ganska annorlunda motorkaraktär jämfört med andra tusenkubikare och framförallt de tusenkubikare som fanns runt 2005-2006. Den ÄR slöare på låg- och mellanvarv, men å andra sidan fullständigt brutal då du kommer över tiotusen på varvräknaren, ändå med en Honda-liknande linjär ökning av effekten utan överraskningar. Om du kör den som en sexhundra och verkligen använder växellåda och varv, då kommer du att tycka om denna hoj väldigt mycket.
Enligt mig ett mycket bättre köp än tidigare generationer Kawasaki då detta är det första Kawasaki-chassie som verkligen fungerar både på gata och bana. Att den står på Bike Trollhättan är dessutom ingen nackdel. Seriös och trovärdig firma som kommer att hjälpa dig om något strular.