ZX10R -11 går ojämnt (film)

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Hej!

Upplever ett problem med min Kawa10:a.

Problemen startade efter ett kabelbrott till ABS-sensorn fram. Jag trodde först att det var obalans i bakdäcket, för när jag kom ut på rakan på Knutstorp kändes det som att jag körde på kullersten. Balanserade det utan förändring. Har därefter haft av allting bak - kollat lager, stötdämpare, drivpaket, bytt däck både fram och bak men problemet kvarstår.

Tidigare har jag testat att varva upp den i 1:an på depåstödet (ja jag vet, ajabaja på den:hihi), men inte märkt någon ojämn gång.
Nu har jag testat den under belastning och kommit fram till att "obalansen" följer varvtalet, inte hastigheten. Det känns dock som ett jäkla studsande upp och ner i hastigheter över från 180 och uppåt.

TC och ABS:en fungerar som de ska, och inget lyser eller blinkar annorlunda än när hojen gick som den skulle.

Alla tips, misstankar och gissningar emottages tacksamt.

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vilken soppa, det är få som har gått så systematiskt tillväga i felsökning som du gjort.
Spänningen är olidlig då detta verkar vara ett sådant spökfel, det synns det hörs det märks det känns men det går inte att finna.

Har du kollat på koppling korgen? Om du nu har en sådan kontroll kåpa enbart till koppling så du slipper tappa oljan.

Att korgen är hel.

Lider med dej
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Igår så lämnades hojen iväg till en tuningkille i Malmö. Han har sett filmerna och läst hur jag felsökt på hojen. Även han var mycket förbryllad.
ECU:n togs ur och alla parametrar till TC:n nollställdes. Inget såg konstigt ut i ECU:n. Säkringarna var dragna ur ABS:en och den spinner som katt stillastående. Men när den testades på gata så var det samma jävla visa igen.

Jag ville testa den i hans bromsbänk för att se hur den beter sig under belastning med framhjulet stilla, men han hävdade att det inte skulle spela någon roll. ABS:en och TC:n var urkopplad så det fanns ingenting som den utrustningen skulle kunna påverka motorgången. Han menade att även om det var fel i gaffel, framhjul eller whatever framtill, så var det inget som skulle kunna påverka motorvarvtalet på sådant sätt som min första film visar. Och jag håller med honom.

Vidare felsökning visar att den överladdar; 15 volt gick den upp till ibland. Detta är kanske en bisak men något som jag förmodligen borde åtgärda ...

Hans råd var att fixa överladdningen, koppla ur QS och testa. Försvinner inte problemet då så är det mekaniskt. Oavsett så tyckte han att jag bör sluta fundera på att det har något med kabelbrottet till ABS:en, eller mitt däckbyte att göra.

The plot thickens... :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Igår så lämnades hojen iväg till en tuningkille i Malmö. Han har sett filmerna och läst hur jag felsökt på hojen. Även han var mycket förbryllad.
ECU:n togs ur och alla parametrar till TC:n nollställdes. Inget såg konstigt ut i ECU:n. Säkringarna var dragna ur ABS:en och den spinner som katt stillastående. Men när den testades på gata så var det samma jävla visa igen.

Jag ville testa den i hans bromsbänk för att se hur den beter sig under belastning med framhjulet stilla, men han hävdade att det inte skulle spela någon roll. ABS:en och TC:n var urkopplad så det fanns ingenting som den utrustningen skulle kunna påverka motorgången. Han menade att även om det var fel i gaffel, framhjul eller whatever framtill, så var det inget som skulle kunna påverka motorvarvtalet på sådant sätt som min första film visar. Och jag håller med honom.

Vidare felsökning visar att den överladdar; 15 volt gick den upp till ibland. Detta är kanske en bisak men något som jag förmodligen borde åtgärda ...

Hans råd var att fixa överladdningen, koppla ur QS och testa. Försvinner inte problemet då så är det mekaniskt. Oavsett så tyckte han att jag bör sluta fundera på att det har något med kabelbrottet till ABS:en, eller mitt däckbyte att göra.
Låter som en bra och enkel sak att fixa laddström och koppla ur qs innan mekanisk felsökning. Lycka till.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hade det varit MIN hoj hade jag bytt både fram och bakdäck till något annat (utslitet eller nytt) - bara för att veta att det inte är däcken som är problemet. Allt annat som diskuterats låter väl långsökt.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om du inte har kontrollerat kopplingen kanske du kan testa den på något sätt. Vad händer om du engagerar kopplingen lite och drar en acceleration. Vad händer om du ligger med konstant belastning på hög vxl och engagerar kopplingen lite? Kanske det kan ge någon ledtråd.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Hej alla,

Kort sammanfattning:

Varvtal svajar under belastning som följer hastigheten, efter ett kabelbrott i ABS-sensorn och ett däckbyte. Åtgärder i felsökningssyfte har varit ett otal däckbyte, balanseringar och kontroll av fälgar i däckmaskin. På 520-kedjan, som gått cirka 10 timmar bankörning, kontrollerades länklängder och länkrörelser. Bakdrevet byttes. TC, ABS och QS kopplades bort. Framdrev och utgående axel har inspekterats, inget excentriskt eller elliptiskt hittat. Säkert glömt något jag gjort.

Så vad var då felet tror ni? :giggle:

Kedjan.
Jag ser fortfarande inget fel på kedjan, men den är bytt i morse - och det är det enda jag har gjort - och felet försvann. Kanske har jag fördärvat den när jag bytte däcket då jag bara viker kedjan över svingen när jag plockar av hjulet. Var kanske lite för hårdhänt och krökt den på något sätt. Och kanske var det bara en slump att felet försvann när jag bytte kedja, men det låtsas vi inte om i så fall... :gnissla

Tack alla som svarat, gissat och spekulerat i tråden.
Ha en skön söndag!
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Vad var det för märke och modell på kedjan, nit eller kedjelås? Den Kedja EK 530 MVXZ jag köpte för 300 mil sedan till en av banditerna har inte behövt efterjusterats alls. Nitad.
Det kommer jag inte ihåg, 520 CZ står det på den, jag valde den billigaste. :rodnar
Du var nog nåt på spåren när du misstänkte att kedjan blivit ojämnt töjd.
Iskall var också inne på det så jag mätte länkarna. Dock mätte ju jag under obelastat tillstånd.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men var det inte någon med en R1 som bytte drivpaket o töjde Ek kedjan på 10-15 mil till mått utanför toleransen,
han fick väll en ny kedja.

Någon annan som minns vad den tråden hette?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kommer jag inte ihåg, 520 CZ står det på den, jag valde den billigaste. :rodnar
Du var nog nåt på spåren när du misstänkte att kedjan blivit ojämnt töjd.
Iskall var också inne på det så jag mätte länkarna. Dock mätte ju jag under obelastat tillstånd.
Lätt mäta i belastat tillstånd.
Ta en M8 skruv 30mm lång och linda på den "lagom" med eltejp.
Sätt in den nertill mellan kedja och bakdrev och vrid bakhjulet framåt tills det tar stopp.
Och mät sedan med stållinjal mellan nitarnas centrum.
Använder du luftventilen som riktmärke i tex lägena UPPE och NERE
och gör det under 3 varv på bakhjulet har du mätt på 6 olika ställen och hela kedjan.
Lättare kan vara att hänga en hantel i kedjan. För att få spänning i kedjan.

Det är väl inte så att du kör med för hårt spänd kedja ? Enligt Tsubaki ska kedjeslacket normalt vara 4% men vid varierande belastning (typ MC) 2%. Detta räknas givetvis vid "normala" installationer där slacket inte varierar som på en MC. Vilket slack har du när slacket är som minst, dvs centrum av främre kedjedrev, svingaxel och bakre kedjedrev ligger rät linje ?
Lyft hojen med en axel genom tex svinglagringen, ta loss "hundbenen" och mät kedjeslacket när du lyfter upp bakhjulet bit för bit till genom hela fjädringsvägen ofta ca 120 mm.
Det ska finnas kedjeslack hela vägen.....2% är ca 13 mm med avståndet mellan dreven enligt Gearingcommander (ungefär samma som fri kedjelängd enligt Tsubaki)
Det kan vara lättare montera av hundbenen om du monterar av bakhjulet och sedan sätter tillbaka bakhjulet när hundbenen är av.
Det går inte montera av hundbenen med hojen på bakre depåstöd. Försökt. :rodnar
 

Bifogat

  • MC-Kedjeförlängning5.png
    MC-Kedjeförlängning5.png
    133.3 KB · Visningar: 16
Last edited:

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Lätt mäta i belastat tillstånd.
Ta en M8 skruv 30mm lång och linda på den "lagom" med eltejp.
Sätt in den nertill mellan kedja och bakdrev och vrid bakhjulet framåt tills det tar stopp.
Och mät sedan med stållinjal mellan nitarnas centrum.
Använder du luftventilen som riktmärke i tex lägena UPPE och NERE
och gör det under 3 varv på bakhjulet har du mätt på 6 olika ställen och hela kedjan.
Lättare kan vara att hänga en hantel i kedjan. För att få spänning i kedjan.

Det är väl inte så att du kör med för hårt spänd kedja ? Enligt Tsubaki ska kedjeslacket normalt vara 4% men vid varierande belastning (typ MC) 2%. Detta räknas givetvis vid "normala" installationer där slacket inte varierar som på en MC. Vilket slack har du när slacket är som minst, dvs centrum av främre kedjedrev, svingaxel och bakre kedjedrev ligger rät linje ?
Lyft hojen med en axel genom tex svinglagringen, ta loss "hundbenen" och mät kedjeslacket när du lyfter upp bakhjulet bit för bit till genom hela fjädringsvägen ofta ca 120 mm.
Det ska finnas kedjeslack hela vägen.....2% är ca 13 mm med avståndet mellan dreven enligt Gearingcommander (ungefär samma som fri kedjelängd enligt Tsubaki)
Det kan vara lättare montera av hundbenen om du monterar av bakhjulet och sedan sätter tillbaka bakhjulet när hundbenen är av.
Det går inte montera av hundbenen med hojen på bakre depåstöd. Försökt. :rodnar
Tack för tipset och skärmdumpen.
Jag ska nog ta och testa kedjan efter din tabell. Eftersom jag inte pallar ta av kedjan igen tänker jag mig en lösning med hjälp av skruvstycket och två limknektar.:lol
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Det kanske är dags att göra en lista med alla möjliga fel och fel som inte längre är möjliga.
Om man även listar vilka test som gjorts så är det lättare att få feedback på ev slutsatser.
Går igenom hur man kan göra genom att analysera 1 sak noga nämligen kedjan. Andra får
fortsätta med andra möjliga parametrar. Det finns säkert fler än jag känner till, några följer nedan

Tex
Kedja.
Felfrekvens följer hastighet, vilket tyder på att det skulle kunna vara kedjan.
Ett test som gjorts är att slacka kedjan men felet kvarstod. Ett annat test som gjorts är att växla. Felets frekvens ändrades då, vilket tyder på att det inte är utgående axels lager, kedja drev, ryckutjämnare, däck eller fälg.
Hade det varit någon av dem borde felets frekvens varit densamma när man växlade.
Två oberoende tester har gjorts på kedjan och de säger samma sak så då kan vi lägga vår energi på något annat

ABS
möjligt
Test som gjorts: Dra säkringar. Kvarstod felet? Är felet fortfarande möjligt?

TC
Test som gjorts: ... Är felet fortfarande möjligt?

Lager på utgående axel

Ryckutjämnare

Däck


...

man skulle kunna göra en snygg tabell i excel eller nåt.
Att komma på något det inte kan vara är också viktigt för då kan man lägga energin på sådant det kan vara.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag tror det är kedjan.
110 länkar / 40 bakdrev = 2,75 hjulvarv för varje varv kedjan snurrar
Omkretsen på däcket är 2 meter
2,75 X 2 = 5,5 m som hojen flyttar sig varje kedjevarv
Vid 100 km/h (27,7 m/s) blir det 5,05 kedjevarv per sekund (27,7/5,5)
Det stämmer väl ganska bra med det man ser på filmen att det vibrerar ungefär så ofta
Mät avståndet mellan tex. 10 länkar runt hela kedjan och kolla så att du inte sträckt kedjan på något ställe

ABS och TCS pulserar inte sådär jämt och fint, utan gör oftast en paus för att inte hamna i självsvängning, iallafall på min Mt10 och bil så funkar det så med pauser efter några pulser
Vill ge en liten "shout-out" till Iskall som var helt rätt i sin beräkning och även i slutsatsen.

Jag har mätt kedjan nu under belastning. Jag sträckte den med två vantskruvar - 6 länkar åt gången - och den har sträckt sig betydligt mer över en sektion jämfört med resten av kedjan.
Jag har mätt länkarna en gång tidigare, men inte under belastning som jag gjorde nu.

Men nu jävlar! Med en fungerande hoj och två bandagar till på Knudan i september så ska den där 4:an komma innan jag packar ihop hojen inför vintern!:yoparty:cdevil:hojraket
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top