ZX10R -11 går ojämnt (film)

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Hej!

Upplever ett problem med min Kawa10:a.

Problemen startade efter ett kabelbrott till ABS-sensorn fram. Jag trodde först att det var obalans i bakdäcket, för när jag kom ut på rakan på Knutstorp kändes det som att jag körde på kullersten. Balanserade det utan förändring. Har därefter haft av allting bak - kollat lager, stötdämpare, drivpaket, bytt däck både fram och bak men problemet kvarstår.

Tidigare har jag testat att varva upp den i 1:an på depåstödet (ja jag vet, ajabaja på den:hihi), men inte märkt någon ojämn gång.
Nu har jag testat den under belastning och kommit fram till att "obalansen" följer varvtalet, inte hastigheten. Det känns dock som ett jäkla studsande upp och ner i hastigheter över från 180 och uppåt.

TC och ABS:en fungerar som de ska, och inget lyser eller blinkar annorlunda än när hojen gick som den skulle.

Alla tips, misstankar och gissningar emottages tacksamt.

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förlåt såg nu att den tydligen har traction control. Brukar inte en lampa blinka när den aktiveras under körning? Har du tagit ut felkoderna på abs och tc? Har för mig att man bara jordar en kabel under sadeln.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag har svårt att se hur kabeln till hastighetsgivaren fram kan orsaka detta. Zx10r från 2011 har abs men inte antispin. Abs påverkar bara bromssystemet.

om du bytte bakdäcket i samma veva så hade jag undersökt det närmare. eftersom felet visar sig beroende av hastighet och inte varvtal så har du antagligen fel någonstans från framdrevet och bakåt.

Om du är uppe i hastighet där det skakar mycket och du drar in kopplingen, hur beter den sig då?
Det där har jag faktiskt inte tänkt på. Får ta ut den idag och testa lite igen.
Förlåt såg nu att den tydligen har traction control. Brukar inte en lampa blinka när den aktiveras under körning? Har du tagit ut felkoderna på abs och tc? Har för mig att man bara jordar en kabel under sadeln.
Jo, det finns en indikering som visar hur mycket TC arbetar. Det är väl 5-6 punkter som tänds upp. Ju fler som tänds upp, desto hårdare jobbar TC:n. Tyvärr syns den inte ur GoProns synvinkel, tändingslåset är i vägen.

Note to self - att testa idag:
- Frikoppla i hög hastighet
- Kolla TC-indikatorn
- Rycka ABS/TC- säkringen
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Testat hojen igen efter lite tips i tråden.

Började med att stänga av TC:n. Körde ut och drog upp den i drygt XXX, och som vanligt svajjar motorvarvet och styrdämparen studsar pga vibrationerna i hojen. Jag frikopplar och vibrationerna slutar, varvar upp den till 10.000 varv med frikopplingen inne och varvtalet är stabilt. Släpper kopplingen och vibrationerna i hojen börjar och varvtalet svajjar. :3freak

Skjut mig, nån?
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Spårar hjulen som det ska efter däckbytet? Och har du kontrollerat noga att alla delar sitter på rätt plats ordentligt?:)
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Spårar hjulen som det ska efter däckbytet? Och har du kontrollerat noga att alla delar sitter på rätt plats ordentligt?:)
Ja. de ligger i linje.
Däckbyten går ju nästan på rutin och det är då jag brukar göra fel. Så jag har bytt däck en gång till efter det och balanserat och smort och dubbelkollat allt.

Det jag ska göra ikväll är att kolla utgående axel och framdrevet. Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter, men kolla ska jag...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En kanske knasigt tanke. Men kan det vara något med tex koppling/kopplinsgskorgen som är obalans eller utgående drivaxel som håller drevet? Var bara en idé jag fick när läste
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
En kanske knasigt tanke. Men kan det vara något med tex koppling/kopplinsgskorgen som är obalans eller utgående drivaxel som håller drevet? Var bara en idé jag fick när läste
Borde den inte kopplingen slira då? Har du tips på nåt sätt att testa för att stärka misstankegraden? Plockar ogärna ner kopplingen. :gnissla
Har du inte kollat framdrevet? Du nämnde att du kollat drivpaketet?
Avslagna kuggar fram?
Jo, jag har kollat framdrevet som hastigast. Tänkte jag skulle plocka av det och syna det och även kolla så att utgående axeln inte rör sig excentriskt.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Kollat på filmen i halv hastighet. Frekvensen på svajandet kommer cirka 5 ggr/s i 90 km/h.

Omkretsen på bakdäcket är ca 2 meter. I 90 knyck färdas man 25 m/s. Svajandet i varvtalet kommer vartannat varv på bakdäcket. :crash
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Provat med ökat slack på drivkedjan?
Du skriver att dämparen bottnat.
Ta ett spännband och maxa fjädringsväg på bakhjulet.
Ja, precis. Den har gått i botten innan. Justerade förspänningen och kedjeslacket ligger runt 25-30 mm.
Men jag slackar den lite till imorgon för att se om det gör nån skillnad. :)
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Provat med ökat slack på drivkedjan?
Du skriver att dämparen bottnat.
Ta ett spännband och maxa fjädringsväg på bakhjulet.
Nu har jag provat att öka slacket från 25-30 mm till 45-50 mm för att höra om det gjorde nån skillnad. Det gjorde det tyvärr inte.

Har dock filmat från två nya vinklar.
Är det nån som blir klokare av detta? Kan jag utesluta nåt?



 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ovala/felmonterade däck eller ovala fälgar. Så där lät min Bandit i 130+ innan backdäcket sattes om och balanserades och framdäcket byttes (samtidigt). Du ser ju på kameran att den vinglar i takt med ljudet så det är stora krafter det rör sig om.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ovala/felmonterade däck eller ovala fälgar. Så där lät min Bandit i 130+ innan backdäcket sattes om och balanserades och framdäcket byttes (samtidigt). Du ser ju på kameran att den vinglar i takt med ljudet så det är stora krafter det rör sig om.
Exakt. Och e´ftersom felet kom i samband med däckbyte så är det där man ska kolla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Exakt. Och e´ftersom felet kom i samband med däckbyte så är det där man ska kolla
Men nu har han ju bytt igen och balanserat, men felet kvarstår...
Jag hade tagit lös hjulet och satt upp det i balanseringsmaskinen igen och mätt rundhet och ovalitet och om fälgen är sned. Är allting rakt så hade jag börjat kolla på ABS givaren iallafall. Oavsett hur långsökt det är så var det där problemet började. If it sounds like a duck and walks like a duck.... :)
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Men nu har han ju bytt igen och balanserat, men felet kvarstår...
Jag hade tagit lös hjulet och satt upp det i balanseringsmaskinen igen och mätt rundhet och ovalitet och om fälgen är sned. Är allting rakt så hade jag börjat kolla på ABS givaren iallafall. Oavsett hur långsökt det är så var det där problemet började. If it sounds like a duck and walks like a duck.... :)
Tog han till verkstan igår. Balanseringsmaskinen visade en obalans på 5 gram både fram och bak. Inga fel på däck eller fälg. Visade heller inga aktiva felkoder.
I morse tog jag ut båda ABS-sensorerna och testade. Ingen skillnad.
Ska kolla om det finns några roliga säkringar att ta ur...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tog han till verkstan igår. Balanseringsmaskinen visade en obalans på 5 gram både fram och bak. Inga fel på däck eller fälg.
Obalansen berättar inte om ett däck är ovalt eller på annat sätt vindar. Annars verkar det bara finnas en möjlig orsak kvar, felaktigt fram- eller bakdrev och/eller en kedja som är ojämt töjd.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ovala/felmonterade däck eller ovala fälgar. Så där lät min Bandit i 130+ innan backdäcket sattes om och balanserades och framdäcket byttes (samtidigt). Du ser ju på kameran att den vinglar i takt med ljudet så det är stora krafter det rör sig om.

Exakt. Och e´ftersom felet kom i samband med däckbyte så är det där man ska kolla

Men nu har han ju bytt igen och balanserat, men felet kvarstår...
Jag hade tagit lös hjulet och satt upp det i balanseringsmaskinen igen och mätt rundhet och ovalitet och om fälgen är sned. Är allting rakt så hade jag börjat kolla på ABS givaren iallafall. Oavsett hur långsökt det är så var det där problemet började. If it sounds like a duck and walks like a duck.... :)
Jag svarade på ett inlägg som föreslog att kolla efter ovala däck och fälgar med ”exakt”. Du svarar på det inlägget att nej man borde kolla rundhet och ovalitet. Snyggt.

Jag skiter i hur en anka låter. Kabelbrott till hastighetssensorn fram ger inte dessa symptom. Det är två kablar. Signalen är på och av proportionellt mot framhjulets hastighet. Det finns inte en enda teknisk förklaring i världen som kan förklara TS symptom med kabelbrott till hastighetssensorn fram. Om du kommer på någon, säg till så swishar jag en öl till dig.

För fan. Felet kom efter däckbyte. Många komponenter som har skruvats med i samband med däckbytet är möjliga felkällor, till exempel däck, fälg, hjullager, drivpaket, ryckutjämnare, sving.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Obalansen berättar inte om ett däck är ovalt eller på annat sätt vindar. Annars verkar det bara finnas en möjlig orsak kvar, felaktigt fram- eller bakdrev och/eller en kedja som är ojämt töjd.
Nej, så kan det ju säkert vara. Men när han satte spinn då däcket så var det inget som wobblade eller dylikt. Så av den anledningen - och det faktum att jag bytt bakdäck två ggr utan skillnad - är jag rätt säker på att det inte är däck eller fälg som ger symptomen.
Jag svarade på ett inlägg som föreslog att kolla efter ovala däck och fälgar med ”exakt”. Du svarar på det inlägget att nej man borde kolla rundhet och ovalitet. Snyggt.

Jag skiter i hur en anka låter. Kabelbrott till hastighetssensorn fram ger inte dessa symptom. Det är två kablar. Signalen är på och av proportionellt mot framhjulets hastighet. Det finns inte en enda teknisk förklaring i världen som kan förklara TS symptom med kabelbrott till hastighetssensorn fram. Om du kommer på någon, säg till så swishar jag en öl till dig.

För fan. Felet kom efter däckbyte. Många komponenter som har skruvats med i samband med däckbytet är möjliga felkällor, till exempel däck, fälg, hjullager, drivpaket, ryckutjämnare, sving.
Det var inte hastighetssensorn jag fick kabelbrott i, det var ABS-sensorn fram.
Men visst, den mäter ju rotationshastigheten på ett sätt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top