ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag tog en mejsel och hammare och knackade försiktigt så brickan lossnade sedan är det en stor insexnyckel som gäller för att lossa axeln.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och om du ändå ska till biltema så har de rejäla insex"hylsor" för spärrskaft och dylikt. Sedan om det är tillräckligt stort för ditt ändamål vet jag inte. :hihi
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
- Tja jag (och fler med mig) tycker ju att P3:ans ZX7:a ser häftigt ut, så det är väl snarare en smaksak vad man väljer där? : )

Visst kan jag köpa en effekthoj om jag vill, men det är just den här modellen jag vill ha. Så jag bantar den tunga grisen lite så får vi se om det ger något. Det ligger lite i sakens natur lixom :)

Helgerån att byta från ZX7R snygga köttiga sving till en ZX9 sving som ser ut att vara tillverkad av upplackad fyrkantsprofil direkt från skrotupplaget.:gråta
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du bör kunna lossa den med en stoor insexnyckel och lite kraft i näven. (gjorde så nyss på en zx6r :tungan)
Men en kapad hylsa eller specialverktyget kan vara bra att ha när du ska montera tillbaka svingen

- Ja men räcker det med en insexnyckel för att få loss hela muttern? Vad ska man då med specialverktyget till som passar i spåren på utsidan där?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tog en mejsel och hammare och knackade försiktigt så brickan lossnade sedan är det en stor insexnyckel som gäller för att lossa axeln.

- Du knackade loss brickan med de spåren i sig som kräver specialverktyg?

- - - Updated - - -

Och om du ändå ska till biltema så har de rejäla insex"hylsor" för spärrskaft och dylikt. Sedan om det är tillräckligt stort för ditt ändamål vet jag inte. :hihi

- Jag är helt med på att det skulle funka fint med en insexnyckel eller liknande hylsa, men man måste väl först få bort brickan med "specialfästena" som sitter ovanpå/framför?

- - - Updated - - -


- Ja, har sett verktyget där också...men jag skulle vilja komma vidare nu i helgen redan helst : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Helgerån att byta från ZX7R snygga köttiga sving till en ZX9 sving som ser ut att vara tillverkad av upplackad fyrkantsprofil direkt från skrotupplaget.:gråta

- Men det är ju också det enda jag byter som förändrar utseendet en liiiiiiten aning bara. Kanske kan runda av kanterna på den en smula : )
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Specialarmuttern brukar bara vara en låsmutter, hittar du en vanlig hylsa med samma ytterdiameter som specialarmuttern så sätter du den emot, markera med tuschpenna o sen tar du fram vinkelslipen o så slipar du helt enkelt till hylsan tills den passar i specialarmuttern.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Du lossar på brickan först. Sedan är det bara att ta stora insexnyckeln och lossa på axeln, Axeln är både gängad i ramen på den sida som brickan sitter samt mutter på andra sidan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Specialarmuttern brukar bara vara en låsmutter, hittar du en vanlig hylsa med samma ytterdiameter som specialarmuttern så sätter du den emot, markera med tuschpenna o sen tar du fram vinkelslipen o så slipar du helt enkelt till hylsan tills den passar i specialarmuttern.

- Det är lite olika bud här, känns det som...alternativt att jag missuppfattar någon.

Någon säger att man först måste ta bort den specialbrickan/muttern innan man kan ta fram insexnyckeln o lossa axeln.

Någon annan säger att man bara behöver lossa axeln med insexnyckeln utan att specialbrickan/muttern först behöver tas bort.

Kort frågat - måste man först ta bort specialbrickan/muttern innan man kan lossa insexbulten, eller kan man direkt lossa bulten med insexnyckel?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
- Det är lite olika bud här, känns det som...alternativt att jag missuppfattar någon.

Någon säger att man först måste ta bort den specialbrickan/muttern innan man kan ta fram insexnyckeln o lossa axeln.

Någon annan säger att man bara behöver lossa axeln med insexnyckeln utan att specialbrickan/muttern först behöver tas bort.

Kort frågat - måste man först ta bort specialbrickan/muttern innan man kan lossa insexbulten, eller kan man direkt lossa bulten med insexnyckel?

Jag har lossat utan att ta bort specialarmuttern på båda mina zx6:eek:r. De är dock 7 respektive 11 år nyare, så det är ju långt ifrån någon garanti. Jag har dock i efterhand offrat någon hylsa eller 2 för att kunna dra dem som man ska sen. Enklaste sättet är ju att testa? Det värsta som kan hända borde ju vara att det går jävligt trögt?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har lossat utan att ta bort specialarmuttern på båda mina zx6:eek:r. De är dock 7 respektive 11 år nyare, så det är ju långt ifrån någon garanti. Jag har dock i efterhand offrat någon hylsa eller 2 för att kunna dra dem som man ska sen. Enklaste sättet är ju att testa? Det värsta som kan hända borde ju vara att det går jävligt trögt?

- Det fungerade att dra loss insexmuttern på axeln direkt : ) Specialmuttern lossnade hur lätt sen. Vet inte vad den har för funktion egentligen, eftersom den inte låste axeln?

Nu lunch o sen ut i garaget o se hur den "nya" svingen passar...eller inte passar.

Undrar också om ZX7:ans bromsok passar på ZX6:ans skiva? (jag har även bromsoket till ZX6-skivan, men vore smidigt om man slapp byta)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
- Det fungerade att dra loss insexmuttern på axeln direkt : ) Specialmuttern lossnade hur lätt sen. Vet inte vad den har för funktion egentligen, eftersom den inte låste axeln?

Nu lunch o sen ut i garaget o se hur den "nya" svingen passar...eller inte passar.

Undrar också om ZX7:ans bromsok passar på ZX6:ans skiva? (jag har även bromsoket till ZX6-skivan, men vore smidigt om man slapp byta)

Den låser ju inte för 100 nm med en insexnyckel, däremot låser den (uppenbarligen) tillräckligt för att den inte ska börja gänga ur sig själv av vibrationerna från motorn :)
Nu vet jag inte vilken årsmod du har fälg/skiva/sving ifrån, men zx6 05-16 har 210mm skiva bak, din bör ha 230? Hur det passar i sidled borde mest ha med distanserna att göra.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu när jag löst monterat svingen och provar in bakhjulet, tycker jag att vänster sidas - drevsidan alltså - ser väldigt "öppen ut" vid hjulaxelns lager. Ska det sitta ytterligare någon hylsa/bricka där mellan hjulcentrum och svingfästet? ser ut som att det borde skyddas mot skit med någonting.

Bakdrev.jpg
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu när jag löst monterat svingen och provar in bakhjulet, tycker jag att vänster sidas - drevsidan alltså - ser väldigt "öppen ut" vid hjulaxelns lager. Ska det sitta ytterligare någon hylsa/bricka där mellan hjulcentrum och svingfästet? ser ut som att det borde skyddas mot skit med någonting.

View attachment 427601

Jag kan vara en fullkomlig idiot nu, men et ser ut som om distansen innuti drevhuben sitter åt fel håll och du saknar distansen som ska vara utanpå.

screen.jpg
Ser ut att vara 92152b som saknas. Om det är en 03-04 som du fått hjulet ifrån vill säga, vilket jag tycker det ser ut som.

I övrigt ser det korrekt ut.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag kan vara en fullkomlig idiot nu, men et ser ut som om distansen innuti drevhuben sitter åt fel håll och du saknar distansen som ska vara utanpå.

View attachment 427610
Ser ut att vara 92152b som saknas. Om det är en 03-04 som du fått hjulet ifrån vill säga, vilket jag tycker det ser ut som.

I övrigt ser det korrekt ut.

- Jag ska kika på det imorgon då, eftersom jag har några stycken distanser att välja på.
ZX6:ans hjul kanske ser likadant ut även tidigare modeller, för mitt hjul ska vara 98-01 enligt försäljaren.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
- Jag ska kika på det imorgon då, eftersom jag har några stycken distanser att välja på.
ZX6:ans hjul kanske ser likadant ut även tidigare modeller, för mitt hjul ska vara 98-01 enligt försäljaren.

Det var lite lattjo, 00-01 är J generationen, 98-99 är G/H generationen, en 00 har dock samma hjul som 03-04, samma distanser som har samma artikelnummer.

http://parts.kawasaki.eu/kepcc/kepcc?ALIAS=99252&LANGUAGE=SV&COUNTRY=SE

Den sidan kommer kunna hjälpa dig en hel del.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top