ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Stopp igen.

Den här gången pga övre fästet till stötdämparen, vars bult sticker upp så högt att det inte går att få fäste med en hylsnyckel. Det går inte heller att komma åt muttern med skiftnyckel, eftersom den sitter så jä*a inbyggd i skiten.

Har de satt i system på Kawasaki att göra mekandet halvt omöjligt om man inte har en hel verkstad hemma?

Är jag på rätt mutter för att lossa övre fästet på dämparen, eller ska jag lossa under där den fäster in i ett stag?

View attachment 427463

Bulten ska vara sådär lång för att du ska kunna skjuta in "rideheightbrickor" under fästet, för att höja bakdelen på hojen. På just din hoj så gör det för övrigt underverk, en 5mm bricka därunder förvandlar hojen från en finlandsfärja till en sportbåt...:):tummenupp

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bulten ska vara sådär lång för att du ska kunna skjuta in "rideheightbrickor" under fästet, för att höja bakdelen på hojen. På just din hoj så gör det för övrigt underverk, en 5mm bricka därunder förvandlar hojen från en finlandsfärja till en sportbåt...:):tummenupp

- Jag hade tänkt lyfta den en smula i aktern av just den anledningen, men...är det så man justerar höjden på hojen baktill? Trodde man justerade det via dämparen.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Byt ut alla bultar du får loss mot nya i titan, har läst att man lättar hojen uppemot 2 kg och kostar inte skjortan.:hej

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Byt ut alla bultar du får loss mot nya i titan, har läst att man lättar hojen uppemot 2 kg och kostar inte skjortan.:hej

- Kostar inte skjortan? Nja... ca 3 500 SEK för skruv/mutter-set för bara motor och kåpor är ganska mycket skjorta, tycker jag. Med alla ramskruvar landar det nog närmare 5 lax.
(vilket är mer än allt "lättvikt" jag skaffat sammanlagt hittills.)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
- Jag hade tänkt lyfta den en smula i aktern av just den anledningen, men...är det så man justerar höjden på hojen baktill? Trodde man justerade det via dämparen.

Har du en racingdämpare typ Öhlins så finns det i regel en justering av längden men jag har nog aldrig sett det på en originaldämpare, där kör du med brickor under det övre ramfästet istället. Funkar precis lika bra! :)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Har du en racingdämpare typ Öhlins så finns det i regel en justering av längden men jag har nog aldrig sett det på en originaldämpare, där kör du med brickor under det övre ramfästet istället. Funkar precis lika bra! :)

- Tack, det ska jag helt klart göra. Har skummat igenom minst 5 olika forum där samtliga var överens om vilken enorm förbättring bara 6-8 mm har gjort. Frågan är bara hur f*n jag ska komma åt o lossa dämparens övre fästskruv. Ska ju byta svingen, så dämparen måste loss...inte bara justeras.

Om du kikar på bilden några inlägg upp, där jag markerade en mutter med röd ring - är det enbart för höjdjustering eller lossar jag själva dämparen där?
(eller i det andra fästet längre ner under)
Fråga två - ser den ut att vara höjd redan, eller ska det vara så mycket bultgängor ovanför fästet som standard?

Last edited:

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
- Tack, det ska jag helt klart göra. Har skummat igenom minst 5 olika forum där samtliga var överens om vilken enorm förbättring bara 6-8 mm har gjort. Frågan är bara hur f*n jag ska komma åt o lossa dämparens övre fästskruv. Ska ju byta svingen, så dämparen måste loss...inte bara justeras.

Om du kikar på bilden några inlägg upp, där jag markerade en mutter med röd ring - är det enbart för höjdjustering eller lossar jag själva dämparen där?
(eller i det andra fästet längre ner under)
Fråga två - ser den ut att vara höjd redan, eller ska det vara så mycket bultgängor ovanför fästet som standard?

Den ser ut att vara helt standard. Kommer du inte åt med en ringnyckel så är det en lång hylsa som gäller. När du ska lös med hela klabbet så får du skruva loss muttern helt. Ska du bara justera höjden så skruvar du upp muttern 8-10mm, höjer hojen i spännremmar i taket (alt domkraft under motorn/ramen). När hojen höjs upp i luften så kommer svingen och stötdämparen att sjunka neråt tills muttern återigen ligger an mot ramfästet. Då har du en glipa under ramfästet, ovanför stötdämparfästet, där du skjuter in en u-bricka som är typ 6 mm eller vad du nu vill höja bakdelen. Sen sänker du ner hojen och drar åt muttern. Hett tips när det gäller den där är att locktita den, den kan lossna...:gnissla

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Är det inte kontramutter på andra sidan ramen, lossa och så justerar man höjden på den undre muttern och så drar man åt den övre igen?
Långhylsa kan nog behövas.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Är det inte kontramutter på andra sidan ramen, lossa och så justerar man höjden på den undre muttern och så drar man åt den övre igen?
Långhylsa kan nog behövas.

- Ja, verkar som jag behöver lång hylsa. Tyvärr finns de bara till storlek 24 på närliggande Biltema, o jag har för mig att det är en 25:a : (

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Sitter inte bulten till övre stötdämparfästet på sidan som genomgående bult, så gjorde det på min 7:a. Höjer den gör du med nya kortare hundben i länkaget.
Såhär såg fästet ut på min hoj.enkelsving 2.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Sitter inte bulten till övre stötdämparfästet på sidan som genomgående bult, så gjorde det på min 7:a. Höjer den gör du med nya kortare hundben i länkaget.
Såhär såg fästet ut på min hoj.View attachment 427487

- Jo så satt det fästet på min också, och dämparen är nu demonterad. Men höjer/sänker gör jag via den centrala axeln på bilden här:

Mutterjävel.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Dämparen borttagen, och nu återstår den centrala axeln genom svingen då. Att demontera muttern på höger sida - dvs. den sidan som har en vanlig mutter - var inga problem.
Däremot den vänstra sidans "mutter":

Mutterjävel mini.jpg

Den består väl av en specialbricka/mutter som inte går att få bort utan specialverktyg...eller?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dämparen borttagen, och nu återstår den centrala axeln genom svingen då. Att demontera muttern på höger sida - dvs. den sidan som har en vanlig mutter - var inga problem.
Däremot den vänstra sidans "mutter":

View attachment 427496

Den består väl av en specialbricka/mutter som inte går att få bort utan specialverktyg...eller?

Man kan tillverka ett eget verktyg av en hylsa i lagom storlek om man inte vill beställa på ebay och vänta ett par månader.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
- Hur skulle den hylsan se ut, med tanke på att det är 4 små "jack" i muttern/brickan som enda fäste för att dra loss den?

Ta valfri hylsa med samma diameter som "hålen" i muttern. Markera med tusch var hålen sitter och fila bort materialet mellan, easypeasy! :)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Du bör kunna lossa den med en stoor insexnyckel och lite kraft i näven. (gjorde så nyss på en zx6r :tungan)
Men en kapad hylsa eller specialverktyget kan vara bra att ha när du ska montera tillbaka svingen

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA