Finns väl långa/djupa hylsor på Biltema.
Stopp igen.
Den här gången pga övre fästet till stötdämparen, vars bult sticker upp så högt att det inte går att få fäste med en hylsnyckel. Det går inte heller att komma åt muttern med skiftnyckel, eftersom den sitter så jä*a inbyggd i skiten.
Har de satt i system på Kawasaki att göra mekandet halvt omöjligt om man inte har en hel verkstad hemma?
Är jag på rätt mutter för att lossa övre fästet på dämparen, eller ska jag lossa under där den fäster in i ett stag?
View attachment 427463
Bulten ska vara sådär lång för att du ska kunna skjuta in "rideheightbrickor" under fästet, för att höja bakdelen på hojen. På just din hoj så gör det för övrigt underverk, en 5mm bricka därunder förvandlar hojen från en finlandsfärja till en sportbåt...
Byt ut alla bultar du får loss mot nya i titan, har läst att man lättar hojen uppemot 2 kg och kostar inte skjortan.
- Jag hade tänkt lyfta den en smula i aktern av just den anledningen, men...är det så man justerar höjden på hojen baktill? Trodde man justerade det via dämparen.
Har du en racingdämpare typ Öhlins så finns det i regel en justering av längden men jag har nog aldrig sett det på en originaldämpare, där kör du med brickor under det övre ramfästet istället. Funkar precis lika bra!
- Tack, det ska jag helt klart göra. Har skummat igenom minst 5 olika forum där samtliga var överens om vilken enorm förbättring bara 6-8 mm har gjort. Frågan är bara hur f*n jag ska komma åt o lossa dämparens övre fästskruv. Ska ju byta svingen, så dämparen måste loss...inte bara justeras.
Om du kikar på bilden några inlägg upp, där jag markerade en mutter med röd ring - är det enbart för höjdjustering eller lossar jag själva dämparen där?
(eller i det andra fästet längre ner under)
Fråga två - ser den ut att vara höjd redan, eller ska det vara så mycket bultgängor ovanför fästet som standard?
..informativ text...
Är det inte kontramutter på andra sidan ramen, lossa och så justerar man höjden på den undre muttern och så drar man åt den övre igen?
Långhylsa kan nog behövas.
Sitter inte bulten till övre stötdämparfästet på sidan som genomgående bult, så gjorde det på min 7:a. Höjer den gör du med nya kortare hundben i länkaget.
Såhär såg fästet ut på min hoj.View attachment 427487
Dämparen borttagen, och nu återstår den centrala axeln genom svingen då. Att demontera muttern på höger sida - dvs. den sidan som har en vanlig mutter - var inga problem.
Däremot den vänstra sidans "mutter":
View attachment 427496
Den består väl av en specialbricka/mutter som inte går att få bort utan specialverktyg...eller?
Man kan tillverka ett eget verktyg av en hylsa i lagom storlek om man inte vill beställa på ebay och vänta ett par månader.
- Hur skulle den hylsan se ut, med tanke på att det är 4 små "jack" i muttern/brickan som enda fäste för att dra loss den?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |