hej
min låda har börjar hacka och tappa växeln...3an..
undra vad brukar det gå på ca att repa dom samt hörde att man kan
uppgradera så man slipper detta beskymmer??..
hur är servise intervallerna med ventilkolla och andra störrekontroller byten?..
mvh
OM Du råkat ut för det fel jag tror du råkat ut för så kanske jag har svaret.
Jag har min låda inne för att fixa samma fel i förebyggande syfte, jag har inte råkat ut för det själv men tänkte att jag skulle passa på nu när det är vinter.
Symptomet är i alla fall att 3:ans växel hoppar i och ur vid gaspådrag.
När du lägger i 3:an så skjuter växelgafflarna 5:ans drev så att dess drevdobbar greppar 3:ans drev.
Problemet är att drevdobbarna bara skjuts in någon millimeter, på resterande växlar så är det runt 4-5mm har jag för mig.
Det som till slut händer är att drevdobbarna slinter då de i princip bara håller med spetsarna, spetsarna på 5:ans drevdobbar rundas därefter av lite och den slinter mer och mer.
Även växelgafflarna slits och böjs i värsta fall när växeln hoppar ur och gaffeln försöker hålla kvar växeln.
Lådan har detta fel på ZX9R C1 och C2. (98-99) Från modell E1 som kom 00 så är detta åtgärdat med ett par distanser som flyttar 3:ans drev längre ut på axeln mot 5:ans drev och därmed så greppar drevdobbarna mer och problemet är löst.
Mer info finns här:
http://www.kgrant.co.uk/Forum/phpBB2/viewtopic.php?t=324
Vad jag förstått så skall det räcka med distanser nr 92200-1522 och 92200-1523 + 2st bussningar 92028-1968, dessa är ifrån 00:ans låda och används för att flytta 3:ans drev närmre 5:ans drev. Man måste även svarva ett nytt spår för låsringen till 3:ans drev. Om man har otur så kanske man måste svarva av 5:ans drevdobbar lite ifall det visar sig att 3:ans drev hamnar för nära 5:ans, men det är inte säkert.
Vi är inte klara med min låda ännu och vissa frågetecken kvarstår eventuellt, jag kan skriva mer här så snart den är klar och testad.
OM du har trasiga växelförargafflar och rundade drevdobbar så lär nog de också behöva bytas förutom ovanstående modifikationer.
Vad jag har läst så kanske man kan slänga i hela innehållet ifrån 00:ans låda i 98-99 motorn, men ta mig inte på orden på den punkten, har inte testat det själv och vet inte till 100% att det funkar.
Mer info finns även i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2099076#post2099076
Försökte skicka pm till Agamemnon för att fråga honom innan jag satte igång, men han verkar inte vara så värst aktiv...
MVH
/Leo