ZX9R-tråden

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Dum fråga nu så håll i er...

Har äntligen fått hem plastvredet till soppakranen, hur vet jag vilken som är på?
Säkert jätte simpelt och logiskt men min andra hojjar har varit olika.
Är det pilen på ramen som anger viken som är på eller är det som "pekar" nedåt som gäller?

Funderat lite förmycket kring detta vilken bara gjort mig förvirrad (tråkigt på jobbet). :confused::huvet:va:)

Kranen ska du bara kunna sätta dit på ett håll.
På min hoj ska "ON" var uppåt vid normal körning och då så klart "RES" uppåt vid omslag.
Det fick jag lära mig dagen efter jag hade köpt min. Körde givetvis soppatorsk för att den hade stått på "RES" hela vägen hem från köpet.
Men man lär sig så länge man lever. :tungan

Har just införskaffat en zx9r 98. Den är lite trött och behöver en del kärlek...... Tröttast är växellådan som bara kan lägga i 1ans växel.

Någon som vet vart man hittar en mekmanual eller kanske någon som har en till salu?

Söker även efter sido / botten kåpan till båda sidor. Repat eller vilken färg spelar ingen roll.

0703179065

MVH Oskar

Jag har rep.boken i .pdf-format
PM:a mig så fixar vi det.

Kolla i mitt garage.. där finns lite bilder på när jag renoverade min låda.
 
Last edited:

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Kranen ska du bara kunna sätta dit på ett håll.
På min hoj ska "ON" var uppåt vid normal körning och då så klart "RES" uppåt vid omslag.
Det fick jag lära mig dagen efter jag hade köpt min. Körde givetvis soppatorsk för att den hade stått på "RES" hela vägen hem från köpet.
Men man lär sig så länge man lever. :tungan



Jag har rep.boken i .pdf-format
PM:a mig så fixar vi det.

Kolla i mitt garage.. där finns lite bilder på när jag renoverade min låda.

Vad var det för delar som du bytte?
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Vad var det för delar som du bytte?

På sista bilden i garaget har jag ringat in vilka delar jag bytt.

Men det var 2 drev och en gaffel till 3:ans växel.
Passade även på att byta låsringarna som höll dreven plus lite annat när jag ändå hade lådan isär.
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
På sista bilden i garaget har jag ringat in vilka delar jag bytt.

Men det var 2 drev och en gaffel till 3:ans växel.
Passade även på att byta låsringarna som höll dreven plus lite annat när jag ändå hade lådan isär.

Hur jävligt var det att ta isär? Funderar på att skruva ner å kika lite men blir man tvungen att lyfta ur motorn isf?
Sitter din cuts bra förresten?
Mvh
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Nu är det snart dags för däckbyte både fram och bak så tänkte höra vad ni andra åker på för sulor. Åker kurvig väg och en hel del transportsträckor ala E4an.
Har bara använt mig av däck från Michelin tidigare men skulle kunna tänka mig att prova annat.
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Hur jävligt var det att ta isär? Funderar på att skruva ner å kika lite men blir man tvungen att lyfta ur motorn isf?
Sitter din cuts bra förresten?
Mvh

Det var inte så farligt som jag trodde. Men ska du "bara" kika så är det inte värt det. Har du problem med nått i den?

Jo motorn måste ut. Det jobbigaste var nog att få loss kopplingen.
Svårt att hålla den samtidigt som man ska lossa en stor mutter. Men med en mutterdragare och en lite speciallösning så gick det.
Sen hade jag en skruv som håller växeltrumman på plats som jag fick borra ut men annars inga större svårigheter.
Man bör vara två när man lyfter ur motorn.
Om du nu ska plocka ut motorn så ta MÅNGA foton. Kanon att ha när man ska plocka ihop allt.

Kutsen sitter kanon. Sitter i samma fästen som passagerarsadeln och låses med nyckeln på sidan.


Dreven gick på ca 1300 kr/st och gaffeln på ca 700 kr på Kawasaki. Lär bli billigare om man hittar piratgrejer.
Sen kommer packningar och sånt till. Med allt har jag lagt ca 4500 kr, men då är olja, filter och en del verktyg inräknat i det.

Nu är det snart dags för däckbyte både fram och bak så tänkte höra vad ni andra åker på för sulor. Åker kurvig väg och en hel del transportsträckor ala E4an.
Har bara använt mig av däck från Michelin tidigare men skulle kunna tänka mig att prova annat.

Just nu kör jag Dunlop Roadsmart. Är sjukt nöjd med dom. Kanonfint grepp och våtegenskaper. Dom är stabila i högfart. Har även provat dom på bana och fick ett släpp med dom. Men det var väldigt kontrollerat så man kände det knappt.
Mina har hållt ca 1300 mil men då kan ju nämnas att jag gasar friskt.
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har rep.boken i .pdf-format
PM:a mig så fixar vi det.

Kolla i mitt garage.. där finns lite bilder på när jag renoverade min låda.

Tack för erbjudandet.. men jag hitta han i priatviken....

Jag har nu kluvit båda mina motorer och dom ligger i bestådnsdelar. Dock kan jag inte förstå mig på varför 2an inte vill gå i. Kuggen är sjukt fina och frächa och gafflarna ser raka ut.

Om någon behöver delar så har jag en fin växellåda samt en tiopp och 3 vevstakar och lite annat till övers!

/Oskar
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Tack för erbjudandet.. men jag hitta han i priatviken....

Jag har nu kluvit båda mina motorer och dom ligger i bestådnsdelar. Dock kan jag inte förstå mig på varför 2an inte vill gå i. Kuggen är sjukt fina och frächa och gafflarna ser raka ut.

Om någon behöver delar så har jag en fin växellåda samt en tiopp och 3 vevstakar och lite annat till övers!

/Oskar

Kan bero på att i drevet som flyttas med hjälp av gaffeln sitter det 3 stålkulor. Det behövs lite snurr på axeln för att dom här kulorna skall slungas ut i sina rätta lägen och iom det så går drevet att flytta.
Prova att ha lite snurr på axeln så ska det gå. Går det inte kan det vara så att kulorna inte rör sig fritt. Prova då att ta nån tunn olja, typ symaskinsolja och spruta in i hålen, och hoppas på att kulorna lossnar.

Anledningen till att jag vet att symaskinsoljan är bra, beror på att när jag skulle byta drevet till 3:an kletade jag fett på kulorna för att dom skulle stanna i rätt läge när jag skulle trä på drevet på axeln.
När jag väl hade fått på dom läste jag i rep.boken att man absolut inte fick ta fett på dom. Just för att dom skulle gå fritt.
Efter många försök med diverse lösningsmedel så provade jag med symaskinsoljan och då släppte fettet. Men f-n vad pilligt det var att få på drevet med 3 kulor som hela tiden trillade ut så fort man rörde på drevet. Men med en avklippt toarulle så gick det.
Nöden har ingen lag... :tungan
 
Last edited:

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Sååå surt!

I Torsdags blev jag trängd på Strandvägen med trasiga kåpor, blinkers, backspegel och ordentligt skrapad kopplingskåpa som följd dessutom mina två dagar gamla skinställ och hjälm fick sig en törn, bilen smet... Utlandsskyltad och han hade väjningsplikt, SVIN! :mad:

Tog inga vittnesuppgifter då jag istället satte efter bilen för att ta regnumret, inga vittnen och inget regnummer så det blir väl bara att pröjsa självrisken på fem papp. :mad:

Igår tog jag en tupplur efter jobbet och när jag vaknar till har någon snott mitt kapell, låst med kättingen så dom måste dessutom rivit sönder det för att få loss det.

Regnar och är kallt här i Stockholm.. Just nu känns det inte speciellt kul att ha hoj. :huvet
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Det var inte så farligt som jag trodde. Men ska du "bara" kika så är det inte värt det. Har du problem med nått i den?

Kutsen sitter kanon. Sitter i samma fästen som passagerarsadeln och låses med nyckeln på sidan.

Mina har hållt ca 1300 mil men då kan ju nämnas att jag gasar friskt.

Ja det är något som spökar.. Senaste ggr jag kört har jag vid 3 tillfällen inte fått ur växeln oavsett vilken växel jag ligger på och det spelar ingen roll om jag har fart, rullar försiktigt eller står still. Man känner även en Vibration eller ett rassel i fotpinnar osv om jag frikopplar och sänker farten. Någon idée om vad det kan vara? (svara kopplingen helst..) Mvh

I Torsdags blev jag trängd på Strandvägen med trasiga kåpor, blinkers, backspegel och ordentligt skrapad kopplingskåpa som följd dessutom mina två dagar gamla skinställ och hjälm fick sig en törn, bilen smet... Utlandsskyltad och han hade väjningsplikt, SVIN! :mad:

Tog inga vittnesuppgifter då jag istället satte efter bilen för att ta regnumret, inga vittnen och inget regnummer så det blir väl bara att pröjsa självrisken på fem papp. :mad:

Igår tog jag en tupplur efter jobbet och när jag vaknar till har någon snott mitt kapell, låst med kättingen så dom måste dessutom rivit sönder det för att få loss det.

Regnar och är kallt här i Stockholm.. Just nu känns det inte speciellt kul att ha hoj. :huvet

Jävligt tråkig läsning! Jag hade också stuckit efter föraren så jag förstår ditt beslut. Fy fan om man får tag i en sån jävla idiot... :mad:
Ge dock inte upp, när nya kåpor osv sitter på igen och du får ut å gasa lite så minns du inte detta längre! :tummenupp
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Ja det är något som spökar.. Senaste ggr jag kört har jag vid 3 tillfällen inte fått ur växeln oavsett vilken växel jag ligger på och det spelar ingen roll om jag har fart, rullar försiktigt eller står still. Man känner även en Vibration eller ett rassel i fotpinnar osv om jag frikopplar och sänker farten. Någon idée om vad det kan vara? (svara kopplingen helst..) Mvh

Hmmm låter skumt...

Har du provat att stänga av motorn och försöka få den ur växel då?
Min teori är iaf att om man får ur växeln när motorn är avstängd då bör man kunna härleda det till kopplingen. Annars borde det vara lådan..
Men ta det som en vild gissning från mitt håll...

Kanske någon annan som vet med säkerhet??????

I Torsdags blev jag trängd på Strandvägen med trasiga kåpor, blinkers, backspegel och ordentligt skrapad kopplingskåpa som följd dessutom mina två dagar gamla skinställ och hjälm fick sig en törn, bilen smet... Utlandsskyltad och han hade väjningsplikt, SVIN! :mad:

Tog inga vittnesuppgifter då jag istället satte efter bilen för att ta regnumret, inga vittnen och inget regnummer så det blir väl bara att pröjsa självrisken på fem papp. :mad:

Igår tog jag en tupplur efter jobbet och när jag vaknar till har någon snott mitt kapell, låst med kättingen så dom måste dessutom rivit sönder det för att få loss det.

Regnar och är kallt här i Stockholm.. Just nu känns det inte speciellt kul att ha hoj. :huvet

Lider med dig... :krama

Du kanske kan annonsera i tidningen om att vittnen sökes till din olycka.
Har du tur så är det kanske någon vänlig själ som kan ställa upp så att du slipper självrisken.
Bara en tanke.
Hoppas du får rätt på det.
 
Last edited:

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Funderar på att sänka min nia bak för att få en behagligare körställning. Ev oxå sänka fotpinnarna en aning. Ligger mest och kör långturer. Någon som har nån erfarenhet av sänkning bak?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ja det är något som spökar.. Senaste ggr jag kört har jag vid 3 tillfällen inte fått ur växeln oavsett vilken växel jag ligger på och det spelar ingen roll om jag har fart, rullar försiktigt eller står still. Man känner även en Vibration eller ett rassel i fotpinnar osv om jag frikopplar och sänker farten. Någon idée om vad det kan vara? (svara kopplingen helst..) Mvh


Vet att på racehojarna så burkar växlar ha en förmåga att inte vilja gå i och eller hoppa ur när det är dålig olja i motorn.

Prova att byra olja och filter.

Kolla oljan när du tappar ur så ser du om det är spån eller vätska i den. Är det inte det så häll i ny och testa och om problemet kvarstår är det dags att börja skruva!



Lyka till!
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Just nu kör jag Dunlop Roadsmart. Är sjukt nöjd med dom. Kanonfint grepp och våtegenskaper. Dom är stabila i högfart. Har även provat dom på bana och fick ett släpp med dom. Men det var väldigt kontrollerat så man kände det knappt.
Mina har hållt ca 1300 mil men då kan ju nämnas att jag gasar friskt.[/QUOTE]


Tack för ditt svar.
Blir nog att testa dessa.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Hur stor/hög är en zx9r -96 egentligen?
Är 1,65 cm och vill veta om det blir trubbel att få ner tassen i asfalten?(!)
Hur stor skillnad blir det om man sänker sadeln?
Någon som vet?? :)
Tacksam för svar.
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Hur stor/hög är en zx9r -96 egentligen?
Är 1,65 cm och vill veta om det blir trubbel att få ner tassen i asfalten?(!)
Hur stor skillnad blir det om man sänker sadeln?
Någon som vet?? :)
Tacksam för svar.

Jag är 168 och får inte ner riktigt hela foten. Funderar på att skruva ner fjädringen i helgen när jag ska sätta på 2 nya däck och storserva. Men har lagt ut den på blocket så jag får se hur jag gör. Men sänker man den max bak så tror jag nog den sjunker en hel del. Finns en hel del att skruva på fjädern.
Tror att körställningen blir lite mindre tröttande oxxå.
Brukar ofta köra ihop med sambon(som kör glidare) i lite lägre hastighet och då behövs en bättre körställning. Funderar på hojbyte. Kanske en glidare:rolleyes:
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag är 168 och får inte ner riktigt hela foten. Funderar på att skruva ner fjädringen i helgen när jag ska sätta på 2 nya däck och storserva. Men har lagt ut den på blocket så jag får se hur jag gör. Men sänker man den max bak så tror jag nog den sjunker en hel del. Finns en hel del att skruva på fjädern.
Tror att körställningen blir lite mindre tröttande oxxå.
Brukar ofta köra ihop med sambon(som kör glidare) i lite lägre hastighet och då behövs en bättre körställning. Funderar på hojbyte. Kanske en glidare:rolleyes:

Hur stor del av foten är det, bara trampdyna/tår eller mer?
Är det något som stör eller vänjer man sig helt enkelt..? :)
Kan man inte bara "fixa och trixa" lite med sadeln för att få ner själva sitthöjen på den med några centimeter, måste man verkligen skruva på fjädring? :confused:
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hur stor del av foten är det, bara trampdyna/tår eller mer?
Är det något som stör eller vänjer man sig helt enkelt..? :)
Kan man inte bara "fixa och trixa" lite med sadeln för att få ner själva sitthöjen på den med några centimeter, måste man verkligen skruva på fjädring? :confused:

Tror inte där är jätte mycket att hämta på sadeln faktiskt. Tittar jag på min sadel är den rätt tunn och kompakt redan som den är, skulle du minska den ännu mer så blir det typ nästan som på riktiga racer hojar, du sitter mer eller mindre bara på skinnet då utan stoppning *hehe*. Min tjejkompis är ca 1,65. Hon har provsuttit hojen och har hon den helt upprätt så får hon stå på tå för att nå ner mer eller mindre. Men har hon den lite lutad så kan hon stå med foten nere, men visst det påfrästar ju rätt mycket på benet då du måste hålla en del av vikten hela tiden, men kanske en vane/tränings sak :)
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Hur stor del av foten är det, bara trampdyna/tår eller mer?
Är det något som stör eller vänjer man sig helt enkelt..? :)
Kan man inte bara "fixa och trixa" lite med sadeln för att få ner själva sitthöjen på den med några centimeter, måste man verkligen skruva på fjädring? :confused:

Jag har inga problem att hålla hojen eller så. Får ner nästan hela foten.:yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top