ZX9R vs CBR900rr

silvergsxr

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2006
Hoj
Gsx1100r
Nu har jag satt blicken mot 900. Har ni erfarenhet av dem så kan ni ju hjälpa mig. För och nackdelar. Har hittat två dom begär 53.000 respektive 55.000.
Vilket är bästa val och vad bör jag se upp med? Det är -00 båda två.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Är det en ZX9 över 98 och CBR upp till 99 så är Kawan mycke roligare. Är det en 929 eller nyare så ta Hondan.

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
silvergsxr skrev:
2508441 Nu har jag satt blicken mot 900. Har ni erfarenhet av dem så kan ni ju hjälpa mig. För och nackdelar. Har hittat två dom begär 53.000 respektive 55.000.
Vilket är bästa val och vad bör jag se upp med?

Lätt zx9an
Mycket trevligare hoj i mitt tycke.

Om man nu jämnför årsmodeller 99

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
du bör se upp med dåliga servicar samt att ventiljusteringar samt ventilkollar e utförda på kawan.
På kawasakin ska det låta lite från ventilerna pga stora ventilspel om kawan e knäpptyst i ventilerna ska man bli orolig.

på cbr900rr e det väl just kamkedjan som kan låta lite..
annars e det en skottsäker maskin i mina ögon iaf...sällan ngt som krånglar på dessa två hojmodeller så långe som sevicarna är skötta.

lycka till med ditt köp..
jag röstar på kawan pga att JAG gillar deras lite mer råa motorgång...dom e underbara över 9500varv...sedan om man vill ha en lite hettsigare maskin så kan man alltid dreva ner en kugg fram då blir den som en leopard på amfetamin.sedan kommer säkert nån svara att dom e tunga o svårstyrda..BULLSHIT!!man märker inte tyngden på maskinen i kurvorna om man kör med ett 180 bakdäck ist för 190 som dom satte på modell 00 o upp.I höga farter upplever jag kawan stabilare oxo..[/QUOTE]

Last edited:

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
tycker inte man känner sååå stor skillnad på insprutningen gentemot förgasare iaf inte mellan dessa två hojjar...

Nicotin

Guest
jag har lyckan att äga båda du tittar på...

Och min känsla är att CBR är bättre..
På många områden, först och främst är den mindre än zx9r om man som jag gillar att pressa på kurviga vägar..

Effekten orginal är högre på Hondan ( 152 hk ) mot kawans 143...Plus att vridet i hondan är högre.. Hondan ligger på 103 Nm vid 9000 varv och kawan på " bara " 74 vid 7000 varv.

Ingen direkt skillnad kanske men kawan har inte en chans mot hondan då jag upplever den stor och tung ( 183 kg ) mot hondans 170 kg...

Sen om man slänger på effektsystem på hondan så den får andas lite blir det bara roligare...

Plus att växel lådan på kawan är riktigt dålig i jämförelse med hondan...

Min sammanfattning är att det är mer lekstuga i hondan kontra kawan...

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Att Hondan skulle gå bättre än Kawan håller jag inte alls med om, äger en 00-929 Honda och har ägt en 98 ZX9 och Kawan gick bra mycket värre.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
silvergsxr skrev:
2508441 Nu har jag satt blicken mot 900. Har ni erfarenhet av dem så kan ni ju hjälpa mig. För och nackdelar. Har hittat två dom begär 53.000 respektive 55.000.
Vilket är bästa val och vad bör jag se upp med? Det är -00 båda två.
tjöp min zx9r från 01 för 42000. :tummenupp se i min signatur.

Nicotin

Guest
jag har " haft " en helt orginal CBR 929 och den har sopat banan med alla zx9r jag kört emot..
Både kurvigt och rakt...

Min zx9r är helt orginal och den har en viss effekt topp som hondan inte har men enligt mig så är det alldeles för många faktorer som talar för att hondan är piggare...

Vikt,effekt och vrid...

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Fireblade alla gånger...:tummenupp

Starkare motor i ninjan, men det tar firebladen igen på chassit och styregenskaper!!:yoparty

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Bushojjen skrev:
2508630 jag har " haft " en helt orginal CBR 929 och den har sopat banan med alla zx9r jag kört emot..
Både kurvigt och rakt...

Min zx9r är helt orginal och den har en viss effekt topp som hondan inte har men enligt mig så är det alldeles för många faktorer som talar för att kawan är tröttare..

Vikt,effekt och vrid...
men Hondan är ingen "Ninja":yoparty :rolleyes:

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Titta lite på dessa bilder och fantisera att det är du som är piloten.
Hojen du ser, har piskat många på pappret bättre hojjar, på kurvvägar runt sthlm samt rakt fram på tyresörakan.

Valet är lätt.

Bifogat

• new_430e2822932ff.jpg
    new_430e2822932ff.jpg
    46.9 KB · Visningar: 137
  • new_431b24e6e3c0e.jpg
    new_431b24e6e3c0e.jpg
    45.3 KB · Visningar: 124
  • new_4318b16ec8e5e.jpg
    new_4318b16ec8e5e.jpg
    56.2 KB · Visningar: 125

Nicotin

Guest
Daddy skrev:
2508729 Titta lite på dessa bilder och fantisera att det är du som är piloten.
Hojen du ser, har piskat många på pappret bättre hojjar, på kurvvägar runt sthlm samt rakt fram på tyresörakan.

Hmm det enda du skulle se är mina baklyktor..

Valet är lätt.

Jepp Honda....:yoparty

Fast jag har ju turen att ha båda men tillbaka till trådskaparens fråga...

Testkör båda och avgör hur det känns..

Inge kul att sitta på en hoj och lida för att du har taskig knävinkel och får ont efter 5 min...

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
OJ OJ jag har oxo turen att ha båda i mitt garage då tjejen kör Honda cbr900rr
...

ninjan e råare på alla sätt....
hondan har bättre avvägt chassi o gaffelvinkel..grym på bana men enligt mig lite nervös i chassit i höga farter(över 250km/h)
nog för att kawan väger lite mer men de gör den oerhört stabil i höga farter. Inte svårsvängd på kurvor MEN cbr:en upplevs mer snabbare pga kortare chassi...
KÖP det som passar dig bäst..Som sagt ingen idé att köpa en hoj som går som fan om man inte sitter som en kung på den...jag tillhör modell större man och sitter som en kung på min kawa...när ja har tjejens hoj känns det mer som om att man sitter inne i cykeln vilket givetvis jag föredrar men knävinkeln e ingen rolig historia efter ca 3 timmars intensiv körning*ler*

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Återupplivar tråden..

Går i samma val, det står mellan CBR 929 och ZX-9R -00:a.

Sämre växellåda på kawan sägs det, på vilket sätt pajar den och är det väldigt vanligt?

Har provkört ninjan, och både jag och tjejen ansåg att vi satt väldigt bra, men nu var det ju bara i 10 minuter :)

Hur är den på långfärd?

Och hur anses hondan vid långfärd och för passagerare?

Tog kortet i höstas så detta blir min första hoj, några synpunkter på vilken av dom som kan vara "lättast" att lära sig på och vara bäst som första hoj?

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
T.Jonasson skrev:
2557970 Återupplivar tråden..

Går i samma val, det står mellan CBR 929 och ZX-9R -00:a.

Sämre växellåda på kawan sägs det, på vilket sätt pajar den och är det väldigt vanligt?

Har provkört ninjan, och både jag och tjejen ansåg att vi satt väldigt bra, men nu var det ju bara i 10 minuter :)

Hur är den på långfärd?

Och hur anses hondan vid långfärd och för passagerare?

Tog kortet i höstas så detta blir min första hoj, några synpunkter på vilken av dom som kan vara "lättast" att lära sig på och vara bäst som första hoj?
kawa efter -98 har inga kända "standardfel"
Köp ´min ninja och lacka precis som du vill i vinter :tummenupp
billig ärden, och billigare kan den bli.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati