ZX9R vs CBR900rr

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
crashtestdummy skrev:
2558025 kawa efter -98 har inga kända "standardfel"
Köp ´min ninja och lacka precis som du vill i vinter :tummenupp
billig ärden, och billigare kan den bli.

Skickade iväg ett PM :)

Ingen annan som har nån åsikt om det jag nämnde i förra inlägget?

Nicotin

Guest
Jag hade problem med knävinkeln på kawan som gjorde att jag inte kunde sitta längre än 3 timmar i sträck..

Hondan däremot kunde jag sitta 8 timmar ( med korta tankstopp givetvis) och bara vara lite trött i ryggslutet.

Men det hänger ju på vem som kör, kan ju vara tvärt om för ngn annan.

Jag hade båda hojarna och gillade inte alls växellådan på kawan, Hondans tyckte jag vara mer exakt och inte som kawan som hittade frilägen mellan växlarna...

men sen så är ju båda hojarna grymma maskiner, kawan har ngt högre toppeffekt om mna njuter av att ligga över 200+ och funkar bättre och är stabilare i dom farterna..

Jag vill ha effekt under som hastghetena då jag oftast ligger där och kör...
Gillar kurvor och inte pressa på raksträcka...

Plus att chassit i hondan är kvickare och mer lätthanterlig och som hoj lättare..

Kawan upplevs lite stor och tung, lite för mycket touring tycker jag...
Men smaken är som bekant..:arsele
Plus att passagerare sitter bättre på kawan, blir ganska påfrestande vad jag hört att åka på hondan..

Åja hoppas du blir ngt klokare av svaren..
Annars fråga vidare..

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Lägger mig i trots ingen egen erfarenhet av någendera hoj!:rolleyes:

Ganska likvärdiga maskiner på pappret!
Har kompisar som har varsin modell, ska inte gå in på årsmodeller, o dom har jämfört me varann.
Deras omdömen efter byte är:

Kawwaägare om Hondan:
Kvickstyrd men nervös i högre farter (avhjälps lätt me en styrdämpare)!! Aggresivare körställning.. Bättre kurvhoj! Klent me effekt..

Hondaägare om Kawan:
Trögstyrd o tung, dock uberstabil i högfart! Bekvämare körställning! Passagerare sitter bättre. Effekt i överskott!! Touringmaskin..

Vad respektive ägare tycker om sitt eget märke ska vi inte fördjupa oss i..:D

Sen hur länge man klarar av o sitta på en hoj e ju ganska individuellt, alla har ju olika nivåer på sin smärttröskel.. Somliga klarar touring på rejshoj, andra tar ut touringhojen på banan.:tummenupp
Så, ditt val beror ju på vad du ska ha den till.

//Micke

Edit: Kan nämna en annan kompis som körde Europa runt på en Kawwa, me tjejen bakpå! Båda njöt av resan!!

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
icko skrev:
2558875
Somliga klarar touring på rejshoj, andra tar ut touringhojen på banan.:tummenupp
Så, ditt val beror ju på vad du ska ha den till.

//Micke

Edit: Kan nämna en annan kompis som körde Europa runt på en Kawwa, me tjejen bakpå! Båda njöt av resan!!
Kawan gör inte bort sig på bana, Den vann ju tom Master bike 1998 mot tex. R1 OCH CBR.
Sen har det givetvis hänt en hel del sen 1998. Dom gånger jag kört bana med min hoj så är det inte hojen som begränsar min framfart.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Bushojjen skrev:
2508630 jag har " haft " en helt orginal CBR 929 och den har sopat banan med alla zx9r jag kört emot..

Själv har ja haft en 50 hk szr o soppat banan med allt från R1:eek:r till kwackar alltså måste ju den hojen vara världsbäst;)

Sluta mäta kuk och inse att det till största delen beror på föraren istället för hojen vem som är snabbast!

Nicotin

Guest
Slappa skrev:
2559061 Själv har ja haft en 50 hk szr o soppat banan med allt från R1:eek:r till kwackar alltså måste ju den hojen vara världsbäst;)

WOW... den hojen måste ju bara rocka juh...:yoparty :arsele
Helt klart världbäst...:Bugar :FU

Sluta mäta kuk och inse att det till största delen beror på föraren istället för hojen vem som är snabbast!

Det håller jag med om, ville bara förmedla på ngt sätt effektskillnaden som jag upplevt den...

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Kawan verkar vara mer bekväm om man ska ha passagerare alltså.

Kan ju tillägga att mitt användningsområde kommer väl vara till stor del att åka längre sträckor, ibland med tjejen bakpå. Självklart en del i stadsåkande också! :)

Och vilken man sitter bäst på är ju som ni säger, individuellt.
Beror väl på hur lång man är etc.. Själv är jag 174 cm kort :tummenupp

Eftersom jag är så pass nybliven A-kortsinnehavare så gör det inte så mycket om det skiljer på några hästar, tycker nog att bägge rör på sig tillräckligt!

Fler för- och nackdelar tas gärna emot!
Tex servicekostnader och -intervaller mm :tummenupp

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
crashtestdummy skrev:
2558885 Kawan gör inte bort sig på bana, Den vann ju tom Master bike 1998 mot tex. R1 OCH CBR.
Sen har det givetvis hänt en hel del sen 1998. Dom gånger jag kört bana med min hoj så är det inte hojen som begränsar min framfart.

Jag gick inte in på nåra specifika årsmodeller, vet att de skiljer en del däremellan me..
Allt e ju individuellt från person till person.
O smaken e ju delad, twin lr R4, japs lr italiano, Honda lr Kawwa..
Själv brottas jag me ett skåp ala japansk duccekopia, o den e jättebekväm...!!:tummenupp:rolleyes:

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ÄR båda -00 så köp hondan! Så är det, zx9 blev inte så mycket uppdaterad från 98,99 till 00. Kawan känns stor, har gamla mätare, väger mycket och har raslig låda men går fort som fan, hondan är smidigare men ändå mer robust byggd, isprut, bra men snäll motor och grymma bromsar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati