supermoppe
Men i min värld...
Ja just ja, det är sant.Har för mig att vv har uttalat sig om att snöröjningen då skulle bli ett stort problem.
Ja just ja, det är sant.Har för mig att vv har uttalat sig om att snöröjningen då skulle bli ett stort problem.
Har skrivit det förrut: varför inte bara sätta upp nått slags plank på räckena så är problemet löst?![]()
Face it, vajerräcken är obehagliga i 200 km/h, knappast när man cruisar runt i laglig hastighet.
Och allt snack om att "byxben kan råka fastna i räcket" signalerar väl mer om att vissa kanske skulle sluta köra om de inte kan kontrollera sin placering på väg med större precision än så. Fastnar ni med byxbenet i bilen ni kör om också?
Jag började köra mc lagligt 1964 och har aldrig råkat ut för en bil som "kommit över på fel sida" på en väg som är av den typen där de sätter upp vajrar.
Vägverket bygger vägar vars säkerhetstänk är anpassat efter rådande hastighetsbegränsning. Eftersom vi motorcyklister kör fortare kommer säkerhetsmekanismerna aldrig att vara anpassade efter oss. Face it, vajerräcken är obehagliga i 200 km/h, knappast när man cruisar runt i laglig hastighet. Och allt snack om att "byxben kan råka fastna i räcket" signalerar väl mer om att vissa kanske skulle sluta köra om de inte kan kontrollera sin placering på väg med större precision än så. Fastnar ni med byxbenet i bilen ni kör om också?
Jag har inte vunnit en miljon på bingolotto. Bara för att det inte hänt en själv så betyder det inte att det aldrig sker.
Jag är inte en förespråkare av vajjerräcken i det utformande de är i dag. Jag anser att de måste ändras så de blir säkrare för personer på mc.
Kör du in i ett vajerräcke i 90 km/h så är det fullt tillräckligt för att strimla dig!
*suck* ... Jag vet att det är farligt med stenar och träd men det har funnits där i skogen i tusentals år. Jag har många ggr tävlat på avstängda landsvägar så jag vet precis vad som kan hända när man plöjer ut i spenaten.Kör in i en mötande långtaradare i samma hastighet och överlev vetja! Min poäng är att debatten är baserad på känslan av obehag inför vajerräcken, inte exakt hur strimlande räckena är vid islagsögonblicket.
Det finns hur mycket kurvig småväg som helst med tät skog och klippblock några meter från vägbanan. Jag ser inga protesterande sporthojsmobbar stå och protestera där mot att tallar är livsfarliga när man kör in i dem.
Så jag står fast vid att problemet är att VV designar säkerhet för 90km/h, och den kommer aldrig att räcka till i 180km/h. Jag vill inte köra fort mellan vajerräcken. Det är inte skäl nog till att ta bort dem.
Du menar att det borde kvitta oss om de finns där eller inte? I så fall är de ju utmärkta eftersom de skyddar oss när vi kör bil utan att vara dåliga när vi kör hoj. Eller hur?12% av alla dödsolyckor var mötesolyckor. 10% av dessa var bil som kom över på fel sida, resten är MC;n som kommer över på fel sida. Ca 5% av totala antal dödsolyckor sker på 90/110-väg.
Om man förenklar situationen och antar att alla wire-vägar har antingen 90 eller 110 km/t som max tillåten. (Det är väl rimligt samt att 70-vägar är dessutom så extremt vanliga, och en enormt stor grupp, att en och annan 70-väg MED wire knappast påverkar 70-vägsgruppen nämnvärt)
Om man antar att alla wirestaket hade hindrat samtliga mötesolyckor (MC-bil) och att när statistiken togs, så hade alla 12 av 100 undvikits. Men dessa 12 av 100 skedde ju inte enbart på wire-vägar. Bara 5% sker på 90/110-vägar. Då blir det 0.12*0.05=0.006.
Alltså, om man har noll wireräcken och sätter upp wireräcken på samtliga 90/110-vägar så tjänar man runt 0.6 människa per 100 döda bågeförare (totalt av samtliga dödsolyckor).
Det kanske borde skita samma om de sätter upp eller ej, det påverkar ju ändå knappt.
Du menar att det borde kvitta oss om de finns där eller inte? I så fall är de ju utmärkta eftersom de skyddar oss när vi kör bil utan att vara dåliga när vi kör hoj. Eller hur?
Nej. Jag kopierade siffrorna från vv;s analys. Kolla där så ser du.Mötesolyckor? Är studien avgränsad till bara den sortens olyckor?
Jag bara roar mig genom resonemang åt det ena eller det andra hållet.Vart vill du/ni egentligen komma? Vill ni ha sagt att vajerräckena inte minskar skade- och dödsrisken för motorcyklister med mellan 30 och 50 procent, som det står i svenskans sammanfattning? Hur kom du/ni i så fall fram till det?
Jag fick det till att det skulle rädda 0.6 personer per 100 döda (totalt), och då är det inte alls inräknat hur många som skulle drabbas t ex p g a utformning eller annat. Om det kvalificerar för "..minskat skade- och dödsrisken för oss betydligt" det är kanske en smaksak.Ni är mycket fiffiga när ni sitter och hittar på "bevis"rolleyes:
![]()
) för att vajeräckena är farliga för motorcyklister. Men om svenskan inte har förvanskat slutsatserna alltför mycket så har vajerräckena minskat skade- och dödsrisken för oss betydligt. Vad är problemet med det?
Ni är mycket fiffiga när ni sitter och hittar på "bevis"rolleyes:
![]()
) för att vajeräckena är farliga för motorcyklister. Men om svenskan inte har förvanskat slutsatserna alltför mycket så har vajerräckena minskat skade- och dödsrisken för oss betydligt. Vad är problemet med det?
Man kan lura dumskallar med statistik och man kan lura okunniga/oinsatta med statistik. Det är i princip de enda man kan lura med statistik. För att lura dem krävs iofs normalt ingen statistik.
Det där är en tröttsam klyscha. Man kan självklart inte bevisa vad som helst med statistik. Statistik behöver inte svara på alla frågor och inte ge hela bilden, men det är inte samma sak som att säga att man med statistik kan bevisa allt. Statistik är vad det är, ett bra underlag, och kan i bästa fall ge svar på den fråga man ställt.
Jaja, ge fan i att köra in i dem och sluta tjafsa med med mig så blir det nog bra det helaDet är en klycha men den är inte helt felaktig.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14406821.asp
"Tvärtemot motorcyklisternas egna åsikter så räddar vägar med mitträcken, så kallade mötesfria vägar, deras liv. Enligt trafikforskningsinstitutet, VTI, reducerar mitträcken skade- och dödsrisken för motorcyklister med mellan 30 och 50 procent".
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |