VTI: Mitträcken räddar mc-förare

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Löjlig statistik. Varför då? Jo:

För att ha belägg för siffrorna ovan så krävs följande:
Man gör en regressions analys och isolerar faktorerna: "förändring av dödlighet till följd av införandet av mitträcken: dvs: ("d"dödlighet) / ("d"mitträcke). Där "d" avser derivatan.

För att resultatet inte ska bli "biased" (ungefär missvisande på svenska) krävs att alla andra faktorer är samma som innan. Är det så?

Om vi antar att dödligheten hos en mc förare ett givet år är en funktion av tex:
(självklart påverkar även andra faktorer)

dödlighet hos mc förare = konstat + B1hastighet +B2väder + B3 mc trafik + B4 ålder + B5 typ av mc +B7 skick på vägen + B8 mitträck eller ej
där B8 är en "dummy variabel" dvs den finns (1) eller finns inte (0)

Om vi antar att funktionen ovan stämmer någorlunda står vi inför ett problem. Variabelerna "hastighet" och "mc trafik" korrelerar (eller påverkas samtidigt som) variablen "mitträcke eller ej".

Vi kan alltså inte jämför mitträckets påverkan på dödligheten hos mc förare utan att kompensera för dessa faktorer.

Exakt! :tummenupp
Med statistik som inte används på rätt sätt, så kan man bevisa vad som helst.
Och att vägverket visar siffror som missgynnar mc-folket är ju tradition.
Vi kan bara konstatera att riskerna är större på en mc än i en bil, likväl som det är större risk på en cykel jämfört med att gå till fots.
Vi kan plöja ned miljarder $$ i diverse projekt för att öka säkerheten på våra vägar, men ingen åtgärd kommer någonsin att bli så effektiv jämfört med om vi själva ökar vår riskmedvetenhet när vi kör.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag håller med #Olsson#, han har ändå alltid rätt.

Fast om jag nu måste ha en personlig åsikt så tycker jag att det är kul med vajer, jag kan köra om men det kan inte bilar.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Våra liv är int värda de extra miljoner det skulel kosta. Att sedan samhället får bekosta rehab är inte VVs problem, de stör inte deras budget.

Det är ingen samhällskostnad, det täcks ju snart av trafikförsäkringen... även retroaktivt.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
I vissa (många) fall är statistik helt överflödig, ...men det ska ändå utredas i förbannelse.

T.ex i detta fall, ...alla (i princip) begriper att mitträcken räddar många liv, likväl som alla begriper att wireräckena är livsfarligt utformade för MC.

Märkligt att man inte kan göra rätt från början !!!??
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Har för mig att vv har uttalat sig om att snöröjningen då skulle bli ett stort problem.

Det påminner mig om när vv byggde om det lilla samhälle som jag kommer ifrån ursprungligen. Där kunde de inte vänta på att få till stånd en förbifart utanför samhället innan de var tvungna att göra samhället "säkrare". De gjorde huvudvägen som går genom samhället smalare och satte dit mängder med refuger och höga kantstenar samt reflexstolpar nära vägkanten. Kostnaden för detta blev skyhög. (det ska tilläggas att vi samtidigt hade ett djuuuupt hål i gatan precis utanför vårt hus, som en sisådär 100 tradare körde i dagligen med resultatet att vårt porslin höll på att hoppa ur köksskåpen, men detta fanns det varken tid eller råd att laga på över ett halvår, istället åkte de dit någon gång då och då och kastade i lite oljegrus som några timmar senare var borta igen tack vare all tung trafik som går där, mao väl förvaltade stålar:näsblod) (det fanns för övrigt ganska gott om sådana hål även på andra ställen runt om i samhället och dess omgivning)
Tillbaka till huvudämnet... Den första aha-upplevelsen var att det helt plötsligt blev så trångt att köra i samhället att man (när man kom i bil) med nöd och näppe fick plats när man mötte en lastbil (tyvärr kunde dessa stackars lastbilschaufförer inte ta någon annan väg eftersom vv inte hade sett till att bygga en förbifart INNAN de krympte gatan)! Hoppsan vad trångt det sedan blev när två långtradare skulle mötas:näsblod
Eller vad sägs om lastbil+lastbil+cykel, jodå inga problem om man som cyklist är max 2,5 centimeter bred över axlarna:näsblod
Nästa roliga aha-upplevelse var när vintern kom och det blev dags för snöröjning. Då upptäckte man helt plötsligt att det inte var så himla lätt att få plats med en fet snöplog bland alla refuger och kantstenar. Resultatet av detta var att massor med kantstenar och reflexstolpar plöjdes ner av samma "företag" som hade satt dit dem... återigen väl förvaltade stålar:näsblod
Med det reparationsarbete som nu krävdes hade man överskridit budgeten för vägbygget med betydligt mer än råge!!
En annan "rolig" bieffekt av den nu smalare vägen var att all trafik hamnade i så gott som samma spår, vilket resulterade i att vägbanan ganska snart började likna ett dubbelv (W)! (Kan det ha varit ett medvetet sätt att göra rekklam (vv)) Det ska bli spännande att se hur enkelt det är att ploga en väg som ser ut så:näsblod
Det har fortfarande inte påbörjats nåt bygge på en förbifart...

Vad vill jag ha sagt med detta då?? Jo, att jag inte litar sådär vansinnigt mycket på vad vv påstår förrän de bevisar att de vet vad de sysslar med!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är ingen samhällskostnad, det täcks ju snart av trafikförsäkringen... även retroaktivt.

Ett nytt påhitt för i år, som dessutom inte är infört utan ska gå igenom ytterligare en undersökning då det inte var så enkelt som politekerna först trodde.
Allt tyder dock på att det kommer att genomföras.

Vajeräcken har funnits i många år. Alltså, trafikskador belastar samhället i dagsläget.
Och den retroaktiva grejen är ett skämt, på snudd på rättsvidrig.

:hej
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Tråkigt då bara att Sverige är det enda landet i världen som förstår detta då den sortens vajeräcken som VV sätter upp är förbjudna i delar av världen och ligger på förslag om att bli förbjudna inom EU.

:fakta

"Tvärtemot motorcyklisternas egna åsikter så räddar vägar med mitträcken, så kallade mötesfria vägar, deras liv."

:va Hur illa är inte detta påstående? Ingen rapport har väl visat att räcket var faktorn som räddade mc förarens liv? Minskad risk != räddat liv pga räcket.

Sedan att de först senare nämner SMCs åsikter om att de egentligen vill ha räckena men utformade på annat sätt är ju horribelt.

De som är måttligt intresserade(bilförare) läser nog inte hela ens och får en sned bild. Klart som f*n de då inte vill lägga mer pengar på att göra säkrare räcken.
 

peppe67

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000F 1995
Allt beror på.....

Det må vara som det vill med att man kan bevisa vad man vill med statistik, eller inte. Men om man inte får antal redovisat utan bara procent, så är redovisning helt värdelös!
Visst det låter väl jättebra om dödsolyckorna minskar med 50% tack vare mitträcken! Men om vi tänker efter, vad fick vi veta egentligen?? Absolut inget av värde skulle jag vilja påstå! Låter det konstigt? Tänk så här:Låt oss säga att förra året dog 2 personer i MC-olyckor, och i år dog 1 person! Alltså 50% lägre, jättebra eller hur!? Då kan man alltså motivera en fortsatt satsning på mitträcken och allt är frid och fröjd. Men jag är nästan säker på att om vi leker med tanken att det nästa år dör 2 personer i MC-olyckor igen, så kommer sannolikt inte redovisningen bli att dödsolyckorna ökat med 100%, utan då hittar de ansvariga inom vägverket på andra sätt att göra sin redovisning så att de fortfarande kan motivera en fortsatt satsning på mitträcken!
För en sak är alldeles säker, att om "experterna" på vägverket beslutat en sak så kommer det aldrig att ändras hur mycket fel de än har!
Titta bara vad som hände efter att lagen om väjningsplikt mot gångtrafikanter på övergångsställen gick igenom. Det visade sig att det inte blev bra, så något måste göras! Istället för att ta bort lagen igen ( och erkänna att man haft fel) så tar man bort de flesta övergångsställena istället för att på det viset putsa till statistiken!
Så hur mycket vi än stångar oss blodiga i fruktlösa försök att få myndigheter att rätta till sina fel, så kommer vi aldrig att lyckas!
Tyvärr är det nog bara att acceptera att mitträcken har kommit för att stanna, och blir det för många MC-olyckor p.g.a dessa mitträcken så finns det väl bara ett alternativ för vägverket, man förbjuder helt enkelt trafik med motorcykel på allmän svensk väg!:huvet
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
Jag håller helt med elwe, olsson, matte_mannen och peppe67...säkert några till som jag missat. :)

Kör in i en mötande långtaradare i samma hastighet och överlev vetja! Min poäng är att debatten är baserad på känslan av obehag inför vajerräcken, inte exakt hur strimlande räckena är vid islagsögonblicket.

Det finns hur mycket kurvig småväg som helst med tät skog och klippblock några meter från vägbanan. Jag ser inga protesterande sporthojsmobbar stå och protestera där mot att tallar är livsfarliga när man kör in i dem.

Så jag står fast vid att problemet är att VV designar säkerhet för 90km/h, och den kommer aldrig att räcka till i 180km/h. Jag vill inte köra fort mellan vajerräcken. Det är inte skäl nog till att ta bort dem.

Fick Editera lite här. Var nog lite för hård i tonen... :rolleyes: :pannkyss
Här finns det lite att läsa:
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/vajerracke.pdf


motorcyklisterna.org skrev:
Armen på motorcyklisten slets av vid den första stolpen på
vajerräcket och ryggen bröts mot den andra. Utgången är med mycket stor sannolikhet dödlig enligt medicinsk expertis.

Det största problemet är inte vajrarna utan de vassa stolparna. Föraren faller av motorcykeln och glider mot stolpen, inte vajrarna. Därför protesterar NMCU och SMC mot de vassa stolparna.

När du åker in i en stolpe träffar du alltid med nittio graders vinkel. Om du åker
in i en skyddad stolpe glider man gradvis istället. Vajrarna är ingjutna i ett plastskydd. Skydden är två som placeras ovanpå varandra och fästs med klämmor. De ska fästas så nära marken som möjligt. Skyddet ska vara
Ett mc-vänligt enkelt att installera och underhålla. De kan fästas på befintliga stålräcken. Dagens vajerräcken kostar 400 norska kronor per meter.
Med skydd blir kostnaden några få norska kronor mer per meter. Den utrustning som används idag för montering av vajerräcken ska också kunna användas.

Jaja, ge fan i att köra in i dem och sluta tjafsa med med mig så blir det nog bra det hela :)

Ring mig när du dragit in i ett vajerräcke och tala om hur bra du mår med bruten nacke...men det är klart, du är väl en såndär supermänniska som inte drabbas av olyckor!? :tummenupp

Visst är det väl bra att vägbanorna skiljs åt, men INTE av dessa vajerräcken.
Problemet med 2+1 vägarna är ju dessutom att de blir smalare. Vägverket snålar när man bygger och breddar inte vägen tillräckligt för 3 filer.
Kolla alla sträckor på E20 som det är vajer på. Där det är "dubbla filer" är det precis att man får plats med 2 lastbilar i bredd. Det är inte mkt plats över utanför linjen innan man går i räcket. Det är ju ett annat problem utöver det som flera påpekat här.
Som ngn skrev - man vill ju ha lite manöverutrymme om det skulle behövas.

/Anders
 
Last edited:

its play time

Clutch it up or die trying!!
Gick med
17 Aug 2006
Ort
helsingborg
Hoj
ducati 900ss
man bryter ben och armar på de första 3 stolparna sen åker huvudet av på vajern. jävla piss är det borde kläs med plast har varit förslag uppe men vv tycker det e för dyrt 20öre metern det e våra liv inte värda verkar det som
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
VM i trådlyft..

Jag fick en rapport av VV som VTI och deras Arne Carlsson gjort, saxade ut detta:

"Sju av elva olyckor med dödade eller svårt skadade har inträffat på objekt med 110 km/h som hastighetsgräns. Mitträcket har varit inblandat i sju av olyckorna ." Detta står på sidan sex av 24 i rapporten.

På något obergipligt vis kommer de ändå i slutändan fram till att vajerräckena är bra för motorcyklister, att motorcyklisterna undviker att köra på dessa vägar (så länge det nu ännu är möjligt) tar man ingen hänsyn till eller ens reflekterar över. :huvet
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top