Anodisering/Eloxerings tråden!

Klarlack direkt på aluminium sitter inte särskild bra. Undrar om det sitter mycket bättre på en eloxerad yta...? Många klarlacker av industrikvalitet gulnar av UV strålning.
 
Klarlack direkt på aluminium sitter inte särskild bra. Undrar om det sitter mycket bättre på en eloxerad yta...? Många klarlacker av industrikvalitet gulnar av UV strålning.

ta en titt på .tex herrljunga's barnvagnar.
funkar finfint. :tummenupp

en lack är aldrig helt tät med erodering av materialet under som följd.
direkt på alu menar jag då.

många lacker har det problemet med gulning, de flesta industrier har nog sina egna små lösningar på det problemet dock *host*två-komponent*host*

fördelarna med att lacka över eloxen hänger på användningsområdet och estetiken.

en fotpinne t.ex är ju lite skit samma, bara det är färg.

om man t ex vill ha en tank eloxerad så kanske man vill ha den blank istället för sidenmatt som ju all elox orsakar i varierande grader.

lack går att putsa och polera bort repor ur, om eloxen utan lack blir repad är det kört, måste betas av och behandlas igen med försämrad yta som resultat.

färgen är (*skall vara) mer uv-beständig än vanlig lack, tex så hade vi en likare liggandes i ett fönster i direkt solsken, den hade legat där i över 10 år utan att ändra nyans mer än nån grad (bordeux-röd).

ju hårdare och tåligare yta desto "sämre" blir ytan (högre my-tal)
slutresultatet hänger mycket på godsets tjocklek, legeringen, på vilken yta man vill ha och sist men inte minst: eloxerarens skicklighet.

summa summarum, smaken är som baken.


*lokala variationer kan förekomma :D
 
Last edited:
Jag tycker ni börjar i fel ände när sådana här diskussioner dras igång.
Steg 1 ska ju alltid vara att informera sig om själva grundprincipen. Varför blir aluminium (och en del närliggande metaller) korrosionsskyddade av en eloxering? Vad ÄR en eloxering? Det kan vara bra att veta ...

Aluminium är en mycket oädel metall som korroderar mycket snabbt.
Dock är oxiden som bildas både hård och motståndskraftig mot fortsatt korrosion. Oxiden bildas spontant om aluminiumet befinner sig i en miljö med tillgång till syre och ett ph-värde på ca 5-9, dvs från ungefär normal till sur miljö.
Den spontant bildade oxiden är dock relativt tunn och inte så tät så om man utsätter detaljen för en basisk miljö, speciellt en fuktig sådan, så får man lätt små gropar där det varit otätt skikt eller där man nyligen fått en repa. Aluminiumet "löddrar" och dessa skador går lätt ner på stort djup. En typisk sådan miljö är om man kör med aluminiumfälgar på saltade vägar och om man t ex får ett stenskott på fälgen så bildas snabbt korrosion där.

När man eloxerar så bygger man upp ett oxidskikt som är mycket, mycket tjockare än det naturliga oxidskiktet. Det sker mha ett elektokemiskt förfarande där man kombinerar ström och kemisk påverkan. I samband med det kan man också tillsätta pigment som ger den färg på eloxeringen som man vill ha.
Oxidskiktet blir nu helt tätt och det är mycket hårt. Att lacka på det tillför inga fördelar alls. Däremot är det, som nämnts, mycket torrt och kontakt med feta ytor, t ex fingrar, ger märken som man inte får bort.
Istället för 5-56 använder jag ett tunnflytande bilvax. Det man vill åstadkomma är ju att "fetta in" hela detaljen så att den inte suger åt sig mer olja/fett och blir flammig. Vaxet maskerar också mindre ytdefekter.

När det gäller blästring så måste man fundera över vad detaljen har för funktion och vilka påfrestningar den utsätts för. Är detaljen utsatt för utmattningsbelastning så ska man inte använda blästermedel som består av vassa korn, t ex aluminiumsilikater. Glasblästring är ok, men återanvänd inte gammal glasbläster för dessa sönderslagna partiklar kan också vara vassa och skapa brottsanvisningar.

Det var väl inte så jävla konstigt? :tummenupp
 
Ja det får fan bli eloxerat pga passform mot naven mm.
Har lite annat skit som också ska eloxeras så det är lika bra att kasta med några par fälgar.

Men då kanske du är rätt man att fråga.
Har skrivit till lite företag men inte fått något svar än. Vad skulle en styrkrona kosta att eloxera ungefär?
 
Finns det någon som vet nån på södra sidan(helst) i sthlms området som utför eloxeringar??
 
Men då kanske du är rätt man att fråga.
Har skrivit till lite företag men inte fått något svar än. Vad skulle en styrkrona kosta att eloxera ungefär?

Tippa på en hundring ungefär.

Kostar inte mkt alls att eloxera hos en riktig firma. Dom ville ha 300 för 1 par fälgar där jag anodiserar.
 
Tänkte eloxera fälgarna så:
Var kan man köpa glasbläster?
har bara hittat ställen som säljer [FONT=Verdana, Arial, Helvetica]aluminiumsilikat o vanligt sandbläster.
Vad skulle det kosta att lämna in fälgarna på glasblästring?
[/FONT]
 
Ja det får fan bli eloxerat pga passform mot naven mm.
Har lite annat skit som också ska eloxeras så det är lika bra att kasta med några par fälgar.
Även eloxering bygger faktiskt en aning. Oftast så lite att det inte spelar någon roll, men just för lagerbanor kan det faktiskt vara värt att tänka på. Rådfråga eloxeraren innan.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top