Nya Ducati 1098R släppt! 180hk på 165 KG! Ny 848 med 134 hk

Svårt att få spons av Ducati Sverige. Mycket svårt.

Har sett ett fåtal förare som fått delspons och då har det gällt Superbike eller Supersport/veidec av förare med lång bakgrund hos Ducati som antingen förare eller entusiaster av annat slag.

Ducati Sverige har helt enkelt inte samma resurser som de japanska tillverkarna för att sponsra.
 
Svårt att få spons av Ducati Sverige. Mycket svårt.

Har sett ett fåtal förare som fått delspons och då har det gällt Superbike eller Supersport/veidec av förare med lång bakgrund hos Ducati som antingen förare eller entusiaster av annat slag.

Ducati Sverige har helt enkelt inte samma resurser som de japanska tillverkarna för att sponsra.

Kan tänka mig att Ducati bara skulle satsa på den absoluta eliten inom roadracing.
Jag menar, det krävs ju jävligt bra förare för att kompensera den inte fullt så bra motorcykeln :D
 
Kan tänka mig att Ducati bara skulle satsa på den absoluta eliten inom roadracing.
Jag menar, det krävs ju jävligt bra förare för att kompensera den inte fullt så bra motorcykeln :D

Nya 1098R skulle nog inte göra bort sig...inte att jämföra med en sur aprilia på något sätt. Men vem lägger 300´000 på en sån i racesammanhang.

Bättre att tjacka en R1-07 och racepimpa för 80-100´000:- spara 10Kg och ha 15Hk mer på tappen....inkl uppgraderad fjädring. Och ändå ha 70-90´000 över för däck och annat under säsongen.....
 
Nya 1098R skulle nog inte göra bort sig...inte att jämföra med en sur aprilia på något sätt. Men vem lägger 300´000 på en sån i racesammanhang.

Bättre att tjacka en R1-07 och racepimpa för 80-100´000:- spara 10Kg och ha 15Hk mer på tappen....inkl uppgraderad fjädring. Och ändå ha 70-90´000 över för däck och annat under säsongen.....

Lycka till:tummenupp tjacka du en R1 och starta en egen tråd om hur man pimpar den:)
Fan att man är så jävla stor:mad: vill ju ha en 1098.
 
Kan tänka mig att Ducati bara skulle satsa på den absoluta eliten inom roadracing.
Jag menar, det krävs ju jävligt bra förare för att kompensera den inte fullt så bra motorcykeln :D

Japp. Kolla på Stoner. Han var ju toppelit innan han gick över till Ducati.:D

Samma sak med Bayliss när han avslutade Portugal förra året på MotoGP hojen
 
Ducati Sverige har helt enkelt inte samma resurser som de japanska tillverkarna för att sponsra.
Vad baserar du det uttalandet på?
Säljer Ducati så mycket färre hojar i Sverige än vad tex Suzuki gör?
Skulle inte Ducati Sverige kunna lägga 100-200.000:- plus en hoj på någon i Sverige :va

Sen undrar jag om någon har länkar till högupplösta bilder på 1098R?
(Ducati må vara bra på att bygga hojar men webbutveckling verkar inte vara deras grej. Försökte anmäla mig på www.ducati.com för att kunna ladda ner bilder men den kände väl av att det var en japsägare som ville regga sig :3freak )
EDIT: Hittade bilder på en trevligare sajt :)

BTW: När jag blir rik ska jag köpa en 1098R och krascha den konstant på SDK:s bankörningar bara för att se lidandet i de andras ögon :D
 
Last edited:
Få ex = hög utvecklingskostnad per enhet + dyra material = högt pris. Capische?

Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med priset till kund. Det sätts efter tillgång och efterfrågan, inget annat. Kan dom sälja det antal hojar dom vill för det pris som satt så är det rätt pris. Vill marknaden inte betala det pris som satts kommer priset att sjunka. Många här skulle bli chockade om dom visste vad det kostar att tillverka en modern japshoj:näsblod
 
Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med priset till kund. Det sätts efter tillgång och efterfrågan, inget annat. Kan dom sälja det antal hojar dom vill för det pris som satt så är det rätt pris. Vill marknaden inte betala det pris som satts kommer priset att sjunka. Många här skulle bli chockade om dom visste vad det kostar att tillverka en modern japshoj:näsblod

Många "duärdumförattjapsharmerhp/kr" skulle även bli chokerade om de räknade totalkostnad /år gämförelse med en ny japs inkluderat inköp /värdeminskning vid försäljning.
 
Nya 1098R skulle nog inte göra bort sig...inte att jämföra med en sur aprilia på något sätt. Men vem lägger 300´000 på en sån i racesammanhang.

Bättre att tjacka en R1-07 och racepimpa för 80-100´000:- spara 10Kg och ha 15Hk mer på tappen....inkl uppgraderad fjädring. Och ändå ha 70-90´000 över för däck och annat under säsongen.....

tja varför inte köpa 2x r1-07 skulle sitta fint de me en reservhoj ojojoj (ett ex)..
 
Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med priset till kund. Det sätts efter tillgång och efterfrågan, inget annat. Kan dom sälja det antal hojar dom vill för det pris som satt så är det rätt pris. Vill marknaden inte betala det pris som satts kommer priset att sjunka. Många här skulle bli chockade om dom visste vad det kostar att tillverka en modern japshoj:näsblod

Kawasaki greklan köper(från Japan tror jag) ZX6R 2007 för 6500€, dom säljer vidare till sina ÅF för 7500€ och ÅF tar 11000€ till kund.

Så ett pris på ca. 3-4000€ att tillverka en ZX6R gissar jag på!!
 
Kawasaki greklan köper(från Japan tror jag) ZX6R 2007 för 6500€, dom säljer vidare till sina ÅF för 7500€ och ÅF tar 11000€ till kund.

Så ett pris på ca. 3-4000€ att tillverka en ZX6R gissar jag på!!

Du gissar ganska rätt. Enligt välunderrättad källa är tillverkningskostnaden ungefär 30.000 svenska pesetas för valfri 600 japshoj. Kostnaden för att göra en 1000cc är obetydligt mer. Samma vara kostar 100-135K ut till kund, helt enkelt för att folk betalar det. Hade dom inte sålt tillräckligt hade priset sänkts.
 
Du gissar ganska rätt. Enligt välunderrättad källa är tillverkningskostnaden ungefär 30.000 svenska pesetas för valfri 600 japshoj. Kostnaden för att göra en 1000cc är obetydligt mer. Samma vara kostar 100-135K ut till kund, helt enkelt för att folk betalar det. Hade dom inte sålt tillräckligt hade priset sänkts.

Precis - en tydlig indikation på att pris sätts efter tillgång och efterfrågan är som sagt att en 1000cc kostar 30000 mer än en 600 utan att den kostar en spänn mer att tillverka...
 
Vad baserar du det uttalandet på?

Jag baserar det på 4 år som aktiv kontaktperson i Stockholm för Svenska Ducati klubben med frekventa kontakter med Ducati Sverige som huvudimportör.

Ducati Sverige är väldigt bra som importörer och ställer verkligen upp för klubben, men tyvärr styrs racingsatsningarna (som jag förstått det), väldigt mycket från Ducati North Europe i Nederländerna. Det finns avsevärt större värde PR mässigt att sponsra på kontinenten (i synnerhet Frankrike och även England) än i lilla Sverige.

BTW: När jag blir rik ska jag köpa en 1098R och krascha den konstant på SDK:s bankörningar bara för att se lidandet i de andras ögon :D
Ingen större risk alltså.. :D
 
Du gissar ganska rätt. Enligt välunderrättad källa är tillverkningskostnaden ungefär 30.000 svenska pesetas för valfri 600 japshoj. Kostnaden för att göra en 1000cc är obetydligt mer. Samma vara kostar 100-135K ut till kund, helt enkelt för att folk betalar det. Hade dom inte sålt tillräckligt hade priset sänkts.
Fast just tillverkningskostnaden är ganska ointressant. Den inkluderar bara kostnaderna fram till färdigvarulagret, men exempelvis inga affärsomkostnader. Praktiskt taget inget säljer sig av sig självt.

Precis - en tydlig indikation på att pris sätts efter tillgång och efterfrågan är som sagt att en 1000cc kostar 30000 mer än en 600 utan att den kostar en spänn mer att tillverka...
Det kan man iofs tolka som att priset inte sätts efter tillgång och efterfrågan ;-)

Lite knepigare än så är det nog...
 
Last edited:
Fast just tillverkningskostnaden är ganska ointressant. Den inkluderar bara kostnaderna fram till färdigvarulagret, men exempelvis inga affärsomkostnader. Praktiskt taget inget säljer sig av sig självt.

Det kan man iofs tolka som att priset inte sätts efter tillgång och efterfrågan ;-)

Lite knepigare än så är det nog...

Precis det jag skrev, tillverkningskostnaden har ganska lite med slutpriset att göra. Affärskostnaderna har heller inget med slutpriset att göra, det har bara påverkan på hur mycket tillverkaren tjänar netto.
 
Precis det jag skrev, tillverkningskostnaden har ganska lite med slutpriset att göra. Affärskostnaderna har heller inget med slutpriset att göra, det har bara påverkan på hur mycket tillverkaren tjänar netto.

Affärskostnaden har ju väldigt mycket att göra med slutpriset....slutpriset skall ju täcka alla omkostnader + gärna generera en vinst!


Inom bilbranchen är det andra bullar, läste någonstans att SAAB la nästan 12´000 per 9-3 i marknadsförningskostnad.......bara i USA.
 
i mitten på 80-talet hade jag ett xamensjobb på Volvo personvagnar,
och då fick jag reda på att en M47R (en växellåda för er som inte vet) kostade hos ÅF ca:12000:- men hos fabrik i tillverkningskostnad ca 10% av det priset,sedan säljs ju produkten till GBG för montering o den förädlas vidare i olika led,
så om du som privatkund ville köpa den växellådan så kostade den alltså 10x mer i affären än i tillverkning.


Har hört en ännu högre siffra. 25´ per såld bil går direkt till Marknad/Reklam/PR (vilket IOFS även täcker ev. sponsring i racing).
 
Affärskostnaden har ju väldigt mycket att göra med slutpriset....slutpriset skall ju täcka alla omkostnader + gärna generera en vinst!


Inom bilbranchen är det andra bullar, läste någonstans att SAAB la nästan 12´000 per 9-3 i marknadsförningskostnad.......bara i USA.

Affärskostnaden har absolut inget med slutpriset att göra. Om SAAB inte lagt dom pengarna på marknadsföring, tror du kunden som köpte bilen fått den billigare då?
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top