Nya Ducati 1098R släppt! 180hk på 165 KG! Ny 848 med 134 hk

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Svårt att få spons av Ducati Sverige. Mycket svårt.

Har sett ett fåtal förare som fått delspons och då har det gällt Superbike eller Supersport/veidec av förare med lång bakgrund hos Ducati som antingen förare eller entusiaster av annat slag.

Ducati Sverige har helt enkelt inte samma resurser som de japanska tillverkarna för att sponsra.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Svårt att få spons av Ducati Sverige. Mycket svårt.

Har sett ett fåtal förare som fått delspons och då har det gällt Superbike eller Supersport/veidec av förare med lång bakgrund hos Ducati som antingen förare eller entusiaster av annat slag.

Ducati Sverige har helt enkelt inte samma resurser som de japanska tillverkarna för att sponsra.

Kan tänka mig att Ducati bara skulle satsa på den absoluta eliten inom roadracing.
Jag menar, det krävs ju jävligt bra förare för att kompensera den inte fullt så bra motorcykeln :D
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Kan tänka mig att Ducati bara skulle satsa på den absoluta eliten inom roadracing.
Jag menar, det krävs ju jävligt bra förare för att kompensera den inte fullt så bra motorcykeln :D

Nya 1098R skulle nog inte göra bort sig...inte att jämföra med en sur aprilia på något sätt. Men vem lägger 300´000 på en sån i racesammanhang.

Bättre att tjacka en R1-07 och racepimpa för 80-100´000:- spara 10Kg och ha 15Hk mer på tappen....inkl uppgraderad fjädring. Och ändå ha 70-90´000 över för däck och annat under säsongen.....
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Nya 1098R skulle nog inte göra bort sig...inte att jämföra med en sur aprilia på något sätt. Men vem lägger 300´000 på en sån i racesammanhang.

Bättre att tjacka en R1-07 och racepimpa för 80-100´000:- spara 10Kg och ha 15Hk mer på tappen....inkl uppgraderad fjädring. Och ändå ha 70-90´000 över för däck och annat under säsongen.....

Lycka till:tummenupp tjacka du en R1 och starta en egen tråd om hur man pimpar den:)
Fan att man är så jävla stor:mad: vill ju ha en 1098.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kan tänka mig att Ducati bara skulle satsa på den absoluta eliten inom roadracing.
Jag menar, det krävs ju jävligt bra förare för att kompensera den inte fullt så bra motorcykeln :D

Japp. Kolla på Stoner. Han var ju toppelit innan han gick över till Ducati.:D

Samma sak med Bayliss när han avslutade Portugal förra året på MotoGP hojen
 

sandstream

Guest
Ducati Sverige har helt enkelt inte samma resurser som de japanska tillverkarna för att sponsra.
Vad baserar du det uttalandet på?
Säljer Ducati så mycket färre hojar i Sverige än vad tex Suzuki gör?
Skulle inte Ducati Sverige kunna lägga 100-200.000:- plus en hoj på någon i Sverige :va

Sen undrar jag om någon har länkar till högupplösta bilder på 1098R?
(Ducati må vara bra på att bygga hojar men webbutveckling verkar inte vara deras grej. Försökte anmäla mig på www.ducati.com för att kunna ladda ner bilder men den kände väl av att det var en japsägare som ville regga sig :3freak )
EDIT: Hittade bilder på en trevligare sajt :)

BTW: När jag blir rik ska jag köpa en 1098R och krascha den konstant på SDK:s bankörningar bara för att se lidandet i de andras ögon :D
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Få ex = hög utvecklingskostnad per enhet + dyra material = högt pris. Capische?

Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med priset till kund. Det sätts efter tillgång och efterfrågan, inget annat. Kan dom sälja det antal hojar dom vill för det pris som satt så är det rätt pris. Vill marknaden inte betala det pris som satts kommer priset att sjunka. Många här skulle bli chockade om dom visste vad det kostar att tillverka en modern japshoj:näsblod
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med priset till kund. Det sätts efter tillgång och efterfrågan, inget annat. Kan dom sälja det antal hojar dom vill för det pris som satt så är det rätt pris. Vill marknaden inte betala det pris som satts kommer priset att sjunka. Många här skulle bli chockade om dom visste vad det kostar att tillverka en modern japshoj:näsblod

Många "duärdumförattjapsharmerhp/kr" skulle även bli chokerade om de räknade totalkostnad /år gämförelse med en ny japs inkluderat inköp /värdeminskning vid försäljning.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
Nya 1098R skulle nog inte göra bort sig...inte att jämföra med en sur aprilia på något sätt. Men vem lägger 300´000 på en sån i racesammanhang.

Bättre att tjacka en R1-07 och racepimpa för 80-100´000:- spara 10Kg och ha 15Hk mer på tappen....inkl uppgraderad fjädring. Och ändå ha 70-90´000 över för däck och annat under säsongen.....

tja varför inte köpa 2x r1-07 skulle sitta fint de me en reservhoj ojojoj (ett ex)..
 

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Repatriering
Hoj
ZX6R -07
Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med priset till kund. Det sätts efter tillgång och efterfrågan, inget annat. Kan dom sälja det antal hojar dom vill för det pris som satt så är det rätt pris. Vill marknaden inte betala det pris som satts kommer priset att sjunka. Många här skulle bli chockade om dom visste vad det kostar att tillverka en modern japshoj:näsblod

Kawasaki greklan köper(från Japan tror jag) ZX6R 2007 för 6500€, dom säljer vidare till sina ÅF för 7500€ och ÅF tar 11000€ till kund.

Så ett pris på ca. 3-4000€ att tillverka en ZX6R gissar jag på!!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kawasaki greklan köper(från Japan tror jag) ZX6R 2007 för 6500€, dom säljer vidare till sina ÅF för 7500€ och ÅF tar 11000€ till kund.

Så ett pris på ca. 3-4000€ att tillverka en ZX6R gissar jag på!!

Du gissar ganska rätt. Enligt välunderrättad källa är tillverkningskostnaden ungefär 30.000 svenska pesetas för valfri 600 japshoj. Kostnaden för att göra en 1000cc är obetydligt mer. Samma vara kostar 100-135K ut till kund, helt enkelt för att folk betalar det. Hade dom inte sålt tillräckligt hade priset sänkts.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Du gissar ganska rätt. Enligt välunderrättad källa är tillverkningskostnaden ungefär 30.000 svenska pesetas för valfri 600 japshoj. Kostnaden för att göra en 1000cc är obetydligt mer. Samma vara kostar 100-135K ut till kund, helt enkelt för att folk betalar det. Hade dom inte sålt tillräckligt hade priset sänkts.

Precis - en tydlig indikation på att pris sätts efter tillgång och efterfrågan är som sagt att en 1000cc kostar 30000 mer än en 600 utan att den kostar en spänn mer att tillverka...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vad baserar du det uttalandet på?

Jag baserar det på 4 år som aktiv kontaktperson i Stockholm för Svenska Ducati klubben med frekventa kontakter med Ducati Sverige som huvudimportör.

Ducati Sverige är väldigt bra som importörer och ställer verkligen upp för klubben, men tyvärr styrs racingsatsningarna (som jag förstått det), väldigt mycket från Ducati North Europe i Nederländerna. Det finns avsevärt större värde PR mässigt att sponsra på kontinenten (i synnerhet Frankrike och även England) än i lilla Sverige.

BTW: När jag blir rik ska jag köpa en 1098R och krascha den konstant på SDK:s bankörningar bara för att se lidandet i de andras ögon :D
Ingen större risk alltså.. :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du gissar ganska rätt. Enligt välunderrättad källa är tillverkningskostnaden ungefär 30.000 svenska pesetas för valfri 600 japshoj. Kostnaden för att göra en 1000cc är obetydligt mer. Samma vara kostar 100-135K ut till kund, helt enkelt för att folk betalar det. Hade dom inte sålt tillräckligt hade priset sänkts.
Fast just tillverkningskostnaden är ganska ointressant. Den inkluderar bara kostnaderna fram till färdigvarulagret, men exempelvis inga affärsomkostnader. Praktiskt taget inget säljer sig av sig självt.

Precis - en tydlig indikation på att pris sätts efter tillgång och efterfrågan är som sagt att en 1000cc kostar 30000 mer än en 600 utan att den kostar en spänn mer att tillverka...
Det kan man iofs tolka som att priset inte sätts efter tillgång och efterfrågan ;-)

Lite knepigare än så är det nog...
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fast just tillverkningskostnaden är ganska ointressant. Den inkluderar bara kostnaderna fram till färdigvarulagret, men exempelvis inga affärsomkostnader. Praktiskt taget inget säljer sig av sig självt.

Det kan man iofs tolka som att priset inte sätts efter tillgång och efterfrågan ;-)

Lite knepigare än så är det nog...

Precis det jag skrev, tillverkningskostnaden har ganska lite med slutpriset att göra. Affärskostnaderna har heller inget med slutpriset att göra, det har bara påverkan på hur mycket tillverkaren tjänar netto.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Precis det jag skrev, tillverkningskostnaden har ganska lite med slutpriset att göra. Affärskostnaderna har heller inget med slutpriset att göra, det har bara påverkan på hur mycket tillverkaren tjänar netto.

Affärskostnaden har ju väldigt mycket att göra med slutpriset....slutpriset skall ju täcka alla omkostnader + gärna generera en vinst!


Inom bilbranchen är det andra bullar, läste någonstans att SAAB la nästan 12´000 per 9-3 i marknadsförningskostnad.......bara i USA.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
i mitten på 80-talet hade jag ett xamensjobb på Volvo personvagnar,
och då fick jag reda på att en M47R (en växellåda för er som inte vet) kostade hos ÅF ca:12000:- men hos fabrik i tillverkningskostnad ca 10% av det priset,sedan säljs ju produkten till GBG för montering o den förädlas vidare i olika led,
så om du som privatkund ville köpa den växellådan så kostade den alltså 10x mer i affären än i tillverkning.


Har hört en ännu högre siffra. 25´ per såld bil går direkt till Marknad/Reklam/PR (vilket IOFS även täcker ev. sponsring i racing).
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Affärskostnaden har ju väldigt mycket att göra med slutpriset....slutpriset skall ju täcka alla omkostnader + gärna generera en vinst!


Inom bilbranchen är det andra bullar, läste någonstans att SAAB la nästan 12´000 per 9-3 i marknadsförningskostnad.......bara i USA.

Affärskostnaden har absolut inget med slutpriset att göra. Om SAAB inte lagt dom pengarna på marknadsföring, tror du kunden som köpte bilen fått den billigare då?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top