IronMike
Guest
Jag tycker det är ganska enkla spelregler.. Vem orkar egentligen bry sig?
dom får besluta vad dom vill, sålänge det är lagligt att köra hoj överhuvudtaget så är jag nöjd.

Jag tycker det är ganska enkla spelregler.. Vem orkar egentligen bry sig?dom får besluta vad dom vill, sålänge det är lagligt att köra hoj överhuvudtaget så är jag nöjd.
![]()
Nej, men du måste bevisa att fordonet var stulet då och att du inte kört det (åtminstone polisanmälan lär krävas)
Googling gav följande sammanställning ur ett inlägg på Bike-forumet:
I Norge har utredningsförfarandet förenklats vid lagföring av hastighetsförseelser som upptäcks genom övervakningskameror. Ägaren presumeras vara identisk med föraren i utredningens inledningsskede och tillsänds ett föreläggande om att betala böter. Om böterna betalas, görs ingen ytterligare utredning.
...
Så vad kan man dra för slutsatser av detta?:
Med tanke på att Finland är på väg att införa en liknande rättsordning som i Norge, känns det för mig naturligt att vi följer samma rutin som Finland. Dvs ett presumtivt ägaransvar för aviseringen, att föraren ska stå för boten, men att ägaren anses som föraren tills motsatsen är bevisad."
Det var ett himla gnäll i den här tråden, är ni rädda för att åka fast eller hävdar ni någon slags egen rätt att skita i lagen? Visst stämmer siffrorna om att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet. Jag tycker det är bra att man ventilerar olika sätt att göra något åt saken. Har någon en bättre idé så fram med den.
(Behöver jag säga att jag aktivt arbetar för att omplacera mig och min familj i ett annat land?)
.....Kom igen.. 70km/h på en MOTORVÄG genom västerås.
Är dem seriösa eller ?
Visst stämmer siffrorna om att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet. Jag tycker det är bra att man ventilerar olika sätt att göra något åt saken. Har någon en bättre idé så fram med den.
Sven Erik Alhem ... mediahoran nr.1 i rättvise sverige ..
han fattar inte bättre ...
.......Visst stämmer siffrorna om att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet.
Tack för det, utmärkta tips. Jag håller med om allt.1. Det är inte bara hastigheten - skulle folk hålla avstånden bättre kan jag garantera att antalet olyckor skulle minska.
2. samma gäller blinkers - använd blinkers för helvete!
Alltså borde man tex ha bättre information till alla trafikenter att man ska hålla avstånd och anväbnda blinkers - tex. Sist men inte minst - som trafikant måste man ta ansvar för sitt eget beteende och inte skylla på alla andra.
Minns inte var jag läst att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet, det var någon statistiksammanställning. Dock rätt självklart att det är så tycker jag. Vad tror du?Var har du hittat FAKTA som belägger det påståendet....!
Har letat mycket på VTI och VÄGVERKETS sidor för Utredningar, forsknings-
resultat osv. men inte hittat nånting.....?
"Tyckande" utan som inte beläggs med FAKTA är och förblir "Tyckande".
KentW
Om det bara var man själv som drabbades av hög fart skulle jag såklart hålla med dig. Dock är vi ju inte ensamma på vägarna precis. Eller bredvid.Känns som att tiden där samhället helt brakar ihop pga alla regler inte är långt borta. Ärligt talat, vem drabbas i första hand av för höga hastigheter? Varför ska någon annan bestämma att jag inte får öka risken att köra ihjäl mig om jag vill? Jag öker gärna den risken om det innebär att jag får ett mer innehållsrikt och underbart liv. Vilken text vill ni helst ska stå på er gravsten, "Han levde gott så länge han levde" eller "Han levde länge"? Va fan vi ska alla dö en dag, låt oss leva fram tills den dagen!
Aaah, du är så cooool...Jag har varit ute och rest en hel del i världen och det finns inget land i världen där medborgarna är så otroligt angelägna om att göra precis som regering och riksdag påbjuder. Precis första dagen med den s.k. Zebralagen med nya regler vid övergångsställen visste alla svenskar om det och gjorde precis som man skall. Helt sjukt! Svenskar älskar helt enkelt att gå på långa raka led. (Jag är killen som ligger brevid med ett grässtrå i munnen och skrattar ät eländet.)
.....Minns inte var jag läst att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet, det var någon statistiksammanställning. Dock rätt självklart att det är så tycker jag. Vad tror du? QUOTE]
Jag har inte heller hittat en enda FAKTA samling som styrker det här påståeendet om att för hög HASTIGHET är orsaken till en stor del av
dödsolyckorna.....även om många för fram dessa "Tyckanden".
Jag tycker inte alls att det är SJÄLVKLART....om det vore det så skulle det
också finns hur mycket FAKTA som helst att redovisa.
TYCKER INTE DU DET.....?
Det enda jag har hittat på VV's hemsida om HASTIGHET och DÖDSOLYCKOR
är det här.....
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Trafiksäkerhetskameror
Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.
Om alla höll hastighetsgränserna i trafiksystemet, skulle mer än 100 liv sparas varje år.
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.
Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning. Men vi vill göra allt för att människor inte ska dödas eller skadas i trafiken.
Fakta om trafiksäkerhetskamerorna
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv per år.
Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
Endast de som kör för fort fotograferas.
Alla kameror är direktkopplade till Polisen.
Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
...............det här var också bara PÅSTÅENDEN inte FAKTA.
Däremot finns inget som motsäger det fysiska faktum att en olycka i HÖGRE
HASTIGHET oftast ger mer skadevåld på människokroppen, men det är inte
samma sak som vad som ORSAKAR olyckorna.
NOLLVISIONEN som alla hänvisar till har ju som MÅLSÄTTNING att MINSKA
antalet DÖDA och SKADADE i trafiken, och det kan jag inte tänka mig att
nån har en avviknade uppfattning om.
HUR man sen ska uppnå det målet finns nog mer än en uppfattning om, vad
jag vänder mig emot är att idag finns det tydligen bara ett sätt att nå det...
...SÄNKTA HASTIGHETER.
Tyvärr tror jag INTE att det är lösningen.
Det finns mycket fakta om vad som orsakar OLYCKOR, men inte många som
torgför dom...........lite FAKTA från VV's hemsida:
http://publikationswebbutik.vv.se/u...nbilsforare_inblandade_i_dodsolyckor_2002.pdf
Tyvärr finns inget nyare material än detta från 2002.
Här finns en del rapporter:
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____2835.aspx
Jag har inte hittat EN ENDA FAKTAREDOVISNING nånstans som stöder tesen
att det är HASTIGHETEN som är ORSAKEN till olyckorna.
KentW
Oj vad du tar iDet enda jag har hittat på VV's hemsida om HASTIGHET och DÖDSOLYCKOR
är det här.....
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Trafiksäkerhetskameror
Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.
Om alla höll hastighetsgränserna i trafiksystemet, skulle mer än 100 liv sparas varje år.
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.
Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning. Men vi vill göra allt för att människor inte ska dödas eller skadas i trafiken.
Fakta om trafiksäkerhetskamerorna
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv per år.
Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
Endast de som kör för fort fotograferas.
Alla kameror är direktkopplade till Polisen.
Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
...............det här var också bara PÅSTÅENDEN inte FAKTA.
HUR man sen ska uppnå det målet finns nog mer än en uppfattning om, vad
jag vänder mig emot är att idag finns det tydligen bara ett sätt att nå det...
...SÄNKTA HASTIGHETER.
Tyvärr tror jag INTE att det är lösningen.
KentW
Oj vad du tar i![]()
Det är väl ingen som sagt att höga hastigheter är den ENDA orsaken till dödsolyckor.
Du redovisar själv ett antal fakta om fartkameror, vad är det om inte fakta?
Med det sagt betyder det inte att jag alltid brassar 200+ !
Jag kör ibland långsammare än trafikrytmen när idioterna inte fattar att det är glashalt ute, samtidigt som jag oftast kör snabbare.
Kom igen.. 70km/h på en MOTORVÄG genom västerås.
Är dem seriösa eller ?
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag