Låt bilägaren böta vem som än kört

IronMike

Guest
Jag tycker det är ganska enkla spelregler.. Vem orkar egentligen bry sig? :) dom får besluta vad dom vill, sålänge det är lagligt att köra hoj överhuvudtaget så är jag nöjd.

:tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tycker det är ganska enkla spelregler.. Vem orkar egentligen bry sig? :) dom får besluta vad dom vill, sålänge det är lagligt att köra hoj överhuvudtaget så är jag nöjd.

:tummenupp

Haha...jadu, det glunkas ju redan nere i Bryssel att man borde förbjuda motorcyklarna, för vi är ju så oskyddade i trafiken...halledudaneje.

/J - riktigt überless på "storebror", och vi är bäst i världen på det i lilla Sverige, lider alla politiker av mindervärdighetskomplex månne?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Nej, men du måste bevisa att fordonet var stulet då och att du inte kört det (åtminstone polisanmälan lär krävas)

Googling gav följande sammanställning ur ett inlägg på Bike-forumet:

I Norge har utredningsförfarandet förenklats vid lagföring av hastighetsförseelser som upptäcks genom övervakningskameror. Ägaren presumeras vara identisk med föraren i utredningens inledningsskede och tillsänds ett föreläggande om att betala böter. Om böterna betalas, görs ingen ytterligare utredning.

...

Så vad kan man dra för slutsatser av detta?:

Med tanke på att Finland är på väg att införa en liknande rättsordning som i Norge, känns det för mig naturligt att vi följer samma rutin som Finland. Dvs ett presumtivt ägaransvar för aviseringen, att föraren ska stå för boten, men att ägaren anses som föraren tills motsatsen är bevisad."

Njaa, det som du skrev/citerade tyder väl mer på att så länge man accepterar boten så anses ägaren/föraren vara samma person, i annat fall utreds det vidare. Därmed behöver inte ägaren BEVISA att den är förare vid det givna tillfället, det arbetet ligger fortfarande hos polisen.

Smagatusk

Guest
En rent hypotetisk fråga om lagen om ägandeansvar införs:

Låt säga du lånar ut bilen eller hojen till en polare, och minuten efter ringer du och anmäler hojen stulen. Följande händer; Din polare kör en lugn runda utan att bli stoppad. När han är tillbaka ringer du snuten och utbrister. "Men faan, det var Berra som hade den! Det fick han. Då är den ju inte stulen! Vad glad jag blir!"

Vad skulle ske då? På så sätt är man kanske rentvådd i alla fall. Samma gäller om han skulle bli stoppad på en "snodd" cykel. Då säger man: "Oops. Fel av mig. Den är tydligen inte stulen."

Vad tror ni?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det var ett himla gnäll i den här tråden, är ni rädda för att åka fast eller hävdar ni någon slags egen rätt att skita i lagen? Visst stämmer siffrorna om att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet. Jag tycker det är bra att man ventilerar olika sätt att göra något åt saken. Har någon en bättre idé så fram med den.

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Det var ett himla gnäll i den här tråden, är ni rädda för att åka fast eller hävdar ni någon slags egen rätt att skita i lagen? Visst stämmer siffrorna om att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet. Jag tycker det är bra att man ventilerar olika sätt att göra något åt saken. Har någon en bättre idé så fram med den.

Japp. Jag praktiserar att strunta i lagar jag tycker är orättfärdiga. Men det är också en sorts riskkalkyl. Därför att om samhället skulle införa dödsstraff för till exempel fortkörning skulle nog till och med jag köra med lagliga hastigheter.

Jag har varit ute och rest en hel del i världen och det finns inget land i världen där medborgarna är så otroligt angelägna om att göra precis som regering och riksdag påbjuder. Precis första dagen med den s.k. Zebralagen med nya regler vid övergångsställen visste alla svenskar om det och gjorde precis som man skall. Helt sjukt! Svenskar älskar helt enkelt att gå på långa raka led. (Jag är killen som ligger brevid med ett grässtrå i munnen och skrattar ät eländet.) Carleson är förmodligen bland de som går längst fram med fanorna och trumpeterna.

Dessutom är det jävligt kallt här och människor är över lag sura och ovälvilliga.

(Behöver jag säga att jag aktivt arbetar för att omplacera mig och min familj i ett annat land?)

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Ärligt talat så skiter jag fullständigt i staten och deras regler !

Jag stjäl inte för jag har blivit lärd att det är fel
Jag mördar inte folk jag inte gillar för det har jag lärt mig att det är inte rätt.
osv.

Med det sagt betyder det inte att jag alltid brassar 200+ !
Jag kör ibland långsammare än trafikrytmen när idioterna inte fattar att det är glashalt ute, samtidigt som jag oftast kör snabbare.
Kom igen.. 70km/h på en MOTORVÄG genom västerås.
Är dem seriösa eller ?

Jag kör väl lite Al Gore style då.

Om denna utveckling håller i sig kommer vi stå stilla innan 2020
Om det händer skulle vi kunna färdas baklänges vilket skulle få katastrolafala följder då ingen skulle komma fram någon gång !

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
.....Kom igen.. 70km/h på en MOTORVÄG genom västerås.
Är dem seriösa eller ?

Lite OT men inte helt. På det glada 80 eller 90-talet så infördes max 90 på alla motorvägar....vansinnigt men i alla fall. Samtidigt började de personliga nummerskyltarna komma och på en Porsche 944S Turbo så satt skylten:

VADÅ 90

Lika kul som den lokala Volvo740 raggaren som har en bumber sticker med texten "Att styla en Volvo är som att sminka en gris"

:D

Asdum

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Hoj
en MC
Visst stämmer siffrorna om att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet. Jag tycker det är bra att man ventilerar olika sätt att göra något åt saken. Har någon en bättre idé så fram med den.

1. Det är inte bara hastigheten - skulle folk hålla avstånden bättre kan jag garantera att antalet olyckor skulle minska.

2. samma gäller blinkers - använd blinkers för helvete!

Alltså borde man tex ha bättre information till alla trafikenter att man ska hålla avstånd och anväbnda blinkers - tex. Sist men inte minst - som trafikant måste man ta ansvar för sitt eget beteende och inte skylla på alla andra.

Men en intressant aspekt som nämts tidigare i tråden är - vad händer om en bank rånas och inte bilen/fordonet är anmäld stulen?

Själv är jag EMOT ägare ansvar!

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Känns som att tiden där samhället helt brakar ihop pga alla regler inte är långt borta. Ärligt talat, vem drabbas i första hand av för höga hastigheter? Varför ska någon annan bestämma att jag inte får öka risken att köra ihjäl mig om jag vill? Jag öker gärna den risken om det innebär att jag får ett mer innehållsrikt och underbart liv. Vilken text vill ni helst ska stå på er gravsten, "Han levde gott så länge han levde" eller "Han levde länge"? Va fan vi ska alla dö en dag, låt oss leva fram tills den dagen!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
.......Visst stämmer siffrorna om att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet.

Var har du hittat FAKTA som belägger det påståendet....!

Har letat mycket på VTI och VÄGVERKETS sidor för Utredningar, forsknings-
resultat osv. men inte hittat nånting.....?

Ett antal olika Organisationer "spottar på stenen" i hopp om att den ska bli blöt....men ingen fakta presenteras.

"Tyckande" utan som inte beläggs med FAKTA är och förblir "Tyckande".

KentW

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
1. Det är inte bara hastigheten - skulle folk hålla avstånden bättre kan jag garantera att antalet olyckor skulle minska.

2. samma gäller blinkers - använd blinkers för helvete!

Alltså borde man tex ha bättre information till alla trafikenter att man ska hålla avstånd och anväbnda blinkers - tex. Sist men inte minst - som trafikant måste man ta ansvar för sitt eget beteende och inte skylla på alla andra.
Tack för det, utmärkta tips. Jag håller med om allt.

Var har du hittat FAKTA som belägger det påståendet....!

Har letat mycket på VTI och VÄGVERKETS sidor för Utredningar, forsknings-
resultat osv. men inte hittat nånting.....?

"Tyckande" utan som inte beläggs med FAKTA är och förblir "Tyckande".

KentW
Minns inte var jag läst att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet, det var någon statistiksammanställning. Dock rätt självklart att det är så tycker jag. Vad tror du?

Känns som att tiden där samhället helt brakar ihop pga alla regler inte är långt borta. Ärligt talat, vem drabbas i första hand av för höga hastigheter? Varför ska någon annan bestämma att jag inte får öka risken att köra ihjäl mig om jag vill? Jag öker gärna den risken om det innebär att jag får ett mer innehållsrikt och underbart liv. Vilken text vill ni helst ska stå på er gravsten, "Han levde gott så länge han levde" eller "Han levde länge"? Va fan vi ska alla dö en dag, låt oss leva fram tills den dagen!
Om det bara var man själv som drabbades av hög fart skulle jag såklart hålla med dig. Dock är vi ju inte ensamma på vägarna precis. Eller bredvid.

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har varit ute och rest en hel del i världen och det finns inget land i världen där medborgarna är så otroligt angelägna om att göra precis som regering och riksdag påbjuder. Precis första dagen med den s.k. Zebralagen med nya regler vid övergångsställen visste alla svenskar om det och gjorde precis som man skall. Helt sjukt! Svenskar älskar helt enkelt att gå på långa raka led. (Jag är killen som ligger brevid med ett grässtrå i munnen och skrattar ät eländet.)
Aaah, du är så cooool...

Skämt åsido, din beskrivning av svenskar ligger det mycket i. Att vi är sådana kan man tycka en del om, men vi har till stor del vår disciplin att tacka för vårt välstånd :yoparty

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
.....Minns inte var jag läst att en stor del av dödsolyckorna beror på för hög hastighet, det var någon statistiksammanställning. Dock rätt självklart att det är så tycker jag. Vad tror du? QUOTE]

Jag har inte heller hittat en enda FAKTA samling som styrker det här påståeendet om att för hög HASTIGHET är orsaken till en stor del av
dödsolyckorna.....även om många för fram dessa "Tyckanden".

Jag tycker inte alls att det är SJÄLVKLART....om det vore det så skulle det
också finns hur mycket FAKTA som helst att redovisa.

TYCKER INTE DU DET.....?

Det enda jag har hittat på VV's hemsida om HASTIGHET och DÖDSOLYCKOR
är det här.....

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Trafiksäkerhetskameror

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.

Om alla höll hastighetsgränserna i trafiksystemet, skulle mer än 100 liv sparas varje år.
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning. Men vi vill göra allt för att människor inte ska dödas eller skadas i trafiken.

Fakta om trafiksäkerhetskamerorna
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv per år.
Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
Endast de som kör för fort fotograferas.
Alla kameror är direktkopplade till Polisen.
Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

...............det här var också bara PÅSTÅENDEN inte FAKTA.

Däremot finns inget som motsäger det fysiska faktum att en olycka i HÖGRE
HASTIGHET oftast ger mer skadevåld på människokroppen, men det är inte
samma sak som vad som ORSAKAR olyckorna.

NOLLVISIONEN som alla hänvisar till har ju som MÅLSÄTTNING att MINSKA
antalet DÖDA och SKADADE i trafiken, och det kan jag inte tänka mig att
nån har en avviknade uppfattning om.

HUR man sen ska uppnå det målet finns nog mer än en uppfattning om, vad
jag vänder mig emot är att idag finns det tydligen bara ett sätt att nå det...
...SÄNKTA HASTIGHETER.

Tyvärr tror jag INTE att det är lösningen.

Det finns mycket fakta om vad som orsakar OLYCKOR, men inte många som
torgför dom...........lite FAKTA från VV's hemsida:

http://publikationswebbutik.vv.se/u...nbilsforare_inblandade_i_dodsolyckor_2002.pdf

Tyvärr finns inget nyare material än detta från 2002.

Här finns en del rapporter:

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____2835.aspx

Jag har inte hittat EN ENDA FAKTAREDOVISNING nånstans som stöder tesen
att det är HASTIGHETEN som är ORSAKEN till olyckorna.

KentW

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det enda jag har hittat på VV's hemsida om HASTIGHET och DÖDSOLYCKOR
är det här.....

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Trafiksäkerhetskameror

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.

Om alla höll hastighetsgränserna i trafiksystemet, skulle mer än 100 liv sparas varje år.
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning. Men vi vill göra allt för att människor inte ska dödas eller skadas i trafiken.

Fakta om trafiksäkerhetskamerorna
Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
Endast de som kör för fort fotograferas.
Alla kameror är direktkopplade till Polisen.
Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

...............det här var också bara PÅSTÅENDEN inte FAKTA.

HUR man sen ska uppnå det målet finns nog mer än en uppfattning om, vad
jag vänder mig emot är att idag finns det tydligen bara ett sätt att nå det...
...SÄNKTA HASTIGHETER.

Tyvärr tror jag INTE att det är lösningen.

KentW
Oj vad du tar i :)
Det är väl ingen som sagt att höga hastigheter är den ENDA orsaken till dödsolyckor.
Du redovisar själv ett antal fakta om fartkameror, vad är det om inte fakta?

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oj vad du tar i :)
Det är väl ingen som sagt att höga hastigheter är den ENDA orsaken till dödsolyckor.
Du redovisar själv ett antal fakta om fartkameror, vad är det om inte fakta?

Tar i.......
OM man ska diskutera så viktiga saker som DÖDSOLYCKOR så ska man vara
klar och tydlig, och inte bara kasta ur sig uppfattningar och kalla det för
fakta. som så många gör idag.

Var hittar du nån fakta i det jag kopierade från VV's hemsida...?

Du menade väl inte det här...
..................................................................................................
"" Om alla höll hastighetsgränserna i trafiksystemet, skulle mer än 100 liv
sparas varje år.
"" Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

"" Fakta om trafiksäkerhetskamerorna
..................................................................................................

...för det här inget annat än ...
ICKE VERIFIERADE UPPFATTNINGAR/UPPSKATTNINGAR.

OM man ska kalla det FAKTA krävs det faktiskt att det går att verifiera i
undersökningsmaterial, statistik, forskningsresultat som är tillgängligt.

Här däremot finns en RAPPORT som kan betecknas som FAKTAMATERIAL:

"" Alkoholpåverkade personbilförare inblandade i dödsolyckor 2002""

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____2835.aspx

Den innehåller statistik och fakta från undersökningar gjorda på verkliga
händelser, och där man också redovisar de osäkerheter och brister i
materialet som finns.

När jag får tillgång till ett liknande material som avhandlar verkliga olyckor
och där man på liknande sätt har verifierat att HASTIGHETEN är orsaken
till att OLYCKAN UPPSTOD, då först kommer jag att vara övertygad om att
sänkta hastigheter är det ENDA som kan få ner olyckstalet.
Fram tills dess kan man lika gärna påstå att orsaken till dödsolyckorna är
den globala uppvärmningen av polerna.

FAKTA är nått helt annat än UPPFATTNINGAR och TYCKANDE.

KentW

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Med det sagt betyder det inte att jag alltid brassar 200+ !
Jag kör ibland långsammare än trafikrytmen när idioterna inte fattar att det är glashalt ute, samtidigt som jag oftast kör snabbare.
Kom igen.. 70km/h på en MOTORVÄG genom västerås.
Är dem seriösa eller ?

70 genom Västerås kommer från de korta på- och avfarterna, och att det var ett par trista olyckor i de tvära böjarna som fick fart på våra folkvalda (en av dem var ett ärkemongo i en raceporsche på helt fel däck för ösregn som åkte alldeles för fort...).

Jag åker genom stan flera gånger dagligen och ser att 70-sträckan verkligen behövs, den normale västeråsbilisten tycker man borde ha lite pejl på bilkörning, men så är inte fallet, få klarar av att tajma på-/avfarter, ha rätt fart och bromsa där man skall.

Blinkers verkar bilprovningen ta bort på alla bilar som snurrar runt i stan med, eller så är det tillval hos bilhandlarna...

Och för att inte tala om den TOTALA BRISTEN PÅ SAMARBETSVILJA i trafiken i Västerås, kugghjulslösnignen fungerar inte alls, och hamnar man vid utfarten från OK-macken vid emausmotet och skall ut på E18 igen vid 16.00 kan du glömma det.
Den eminenta lösningen med avsmalningen av den tvåfiliga körbanan uppför kopparbergsvägen ser till att det är kö till centralstationen när folk skall hem, och INTE EN ENDA JÄVLA IDIOT ser till att släppa fram stackarn som stått och väntat i 5 minuter på att få komma ut, när det handlar om att skapa en lucka vid rätt tillfälle bara... :gnissla :gnissla :gnissla

De få gånger det går smärtfritt i västeråstrafiken, så lär det vara en stockholmare på besök...

/J - stod just vid den macken igår, 16.15 och var nära ett nervsammanbrott, innan jag vinklade höger ned mot cityringen istället.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli