Cafébygge på CB 500

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Tjena!!
Ny här som tänkte dela med mig lite av mitt projekt.
Håller på med ett cafébygge på en CB 500 1976.
Börjar närma mig ihopmontering av hojen och planerar att ha ett rullande chassi i slutet av februari.
Fick tag på en hoj som var i fint skick men den ser onekligen finare ut på bilderna jag har än vad den egentligen var.
Började med att plocka ner precis hela hojen i molekyler och har därefter gjort en helrenovering av motorn och förgasarna.
Kammen har fått en ny slipning med lite högre lyft av Stig i Axvall och den får en liten hederlig omdrevning så den kommer absolut att bli lite roligare men tanken var aldrig att satsa på en massa krut utan en trevlig hoj att köra omkring på Göteborgs gator med.
Har en hel del bilder som kommer allt eftersom men jag tänkte börja med en bild på hojen som den var när jag köpte den. Dock lyckas jag inte ladda upp några bilder trots att de är inom storlekskraven, får bara svaret Upload failed.....någon som kan råda bot på detta?

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Här kommer några av de första bilderna....
Hojen under nerplockningsfas.
Motorn plockas ner helt för en total genomgång. Motorblock, cylindrar, toppar, ja rubb och stubb glasblästrade jag sedan för att ge det ett nytt lager färg och fräsch look.

Bifogat

• Original.jpg
    Original.jpg
    151.3 KB · Visningar: 351
  • Nerplock1.jpg
    Nerplock1.jpg
    164.5 KB · Visningar: 304
  • Nerplock2.jpg
    Nerplock2.jpg
    141.2 KB · Visningar: 257
  • Nerplock3.jpg
    Nerplock3.jpg
    124.2 KB · Visningar: 236

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
såg ju ut att vara en fin hoj iallafall:) har du några skisser eller något på hur du tänkt dig att det ska se ut på ett ungefär eller? kan bli spännande detta, se till att uppdatera mycket och ofta med mycket bilder:tummenupp

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Jag hade tänkt vänta lite med den här bilden men här kommer den i alla fall.
En liten mock up med ny tank och ny cuts. Kommer att passa in dem helt när jag har mitt rullande chassi.

Bifogat

• mockup.jpg
    mockup.jpg
    195.1 KB · Visningar: 421

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Mycket av originallacken var för kass för min smak och de delar som han lackat själv var katastrofala så jag bestämde mig för att ge mig på allt med färgborttagning.......dåligt beslut.
Bild 2 är resultatet av flera timmars slit, inget vidare så jag sandblästrade allt först och glasblästrade de efter det för att få en jämnare yta innan jag finslipade dem.
Alla delar som syns på bilderna är nu iväg på lackering. Det blir högblank svart pulverlack med klarlack, hoppas jag kan hämta dem i början av nästa vecka.

Bifogat

• Blastrat2.jpg
    Blastrat2.jpg
    107.9 KB · Visningar: 197
  • Blastrat1.jpg
    Blastrat1.jpg
    121.2 KB · Visningar: 229
  • Farborttagning2.jpg
    Farborttagning2.jpg
    124.4 KB · Visningar: 211
  • Fargborttagning1.jpg
    Fargborttagning1.jpg
    107.8 KB · Visningar: 210

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Ja det är väl lika bra att fortsätta :)
Nedan kan ni se en av mina polerade och nyslipade ventiler, perfekt anläggningsyta på dem nu.

Jag rengjorde förbränningsrummen helt och efter denna bilden togs så polerade jag dem vilket gör att sot och smuts har svårare att få fäste vilket ger bättre prestanda för mig :) Jag slipade även in ventilsätena till mina nyslipade ventiler. Kollade om toppen var plan och den var helt perfekt så med mina nyslipade ventiler och ventilsäten är den i perfekt skick nu!

Här är min "nya" kam, precis hemkommen från Stig i Axvall med 1,2 mm högre lyft.

Sist men inte minst så ser ni mina polerade kolvar med nya kolvringar, den kommer att ha en riktigt bra kompression. Det är även en ny kamkedja som hänger där. Ni ser även en liten glimt av mitt renoverade motorblock men det kommer mer bilder på motorn framöver.

Bifogat

• Kolvar.jpg
    Kolvar.jpg
    189.3 KB · Visningar: 259
  • Kam.jpg
    Kam.jpg
    120.2 KB · Visningar: 178
  • Forbranningsrum.jpg
    Forbranningsrum.jpg
    175.1 KB · Visningar: 183
  • Ventil.jpg
    Ventil.jpg
    82.3 KB · Visningar: 183

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Djäklar vad gods det finns i de där gamla motorerna. Tittar på cylinderfotens och toppens packningsytor tex! Den ser ju ut att kunna borras till närmare dubbla slagvolymen om man skulle vilja, en halvmil till dragstängerna :D

Roligt att se lite fler tvåventilare! :tummenupp

/J
Ja det är väl lika bra att fortsätta :)
Nedan kan ni se en av mina polerade och nyslipade ventiler, perfekt anläggningsyta på dem nu.

Jag rengjorde förbränningsrummen helt och efter denna bilden togs så polerade jag dem vilket gör att sot och smuts har svårare att få fäste vilket ger bättre prestanda för mig :) Jag slipade även in ventilsätena till mina nyslipade ventiler. Kollade om toppen var plan och den var helt perfekt så med mina nyslipade ventiler och ventilsäten är den i perfekt skick nu!

Här är min "nya" kam, precis hemkommen från Stig i Axvall med 1,2 mm högre lyft.

Sist men inte minst så ser ni mina polerade kolvar med nya kolvringar, den kommer att ha en riktigt bra kompression. Det är även en ny kamkedja som hänger där. Ni ser även en liten glimt av mitt renoverade motorblock men det kommer mer bilder på motorn framöver.

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Ha, ha, ha ja verkligen.
Det här är första icke amerikanska hojen som jag skruvat med och jag har ju skrattat till både en och två gånger över den minimala storleken på mycket i den här motorn. En radfyra från 70-talet skiljer ju sig lite från en Big Twin :)

Hittade en bild på kolvarna innan jag gav mig på dom...

Bifogat

• Gamla-kolvar.jpg
    Gamla-kolvar.jpg
    116.7 KB · Visningar: 241

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ha, ha, ha ja verkligen.
Det här är första icke amerikanska hojen som jag skruvat med och jag har ju skrattat till både en och två gånger över den minimala storleken på mycket i den här motorn. En radfyra från 70-talet skiljer ju sig lite från en Big Twin :)

Hittade en bild på kolvarna innan jag gav mig på dom...

Haha! Det kan jag tänka mig! Då är du ju van vid insugsventiler med samma diameter som dina nuvarande kolvar :D
Kul att läsa om ditt bygge!

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kul med caferacer & nån som verkar kunna göra enheldel själv, baken såg schyst ut. Lycka till

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Då var motorn på väg ihop igen efter full genomgång så nu är både in och utsida kanon!!!
Här ser ni undersidan före och efter.....
Lite oljiga fingrar på undersidan av motorn på bild 2 men så blir det när man jobbar.....de existerar inte längre :)

Valet av färg hamnade till slut på Harley Davidson's Silver Bead Blast och Texture Black, blev riktigt nöjd med resultatet.
Alla bultar på hela motorn har jag bytt ut till rostfria insex som jag har handpolerat, kommer att göra susen när alla kåpor kommer på som också är polerade rejält.

Mycket jobb kan man tycka att polera bultar under motorn som inte syns och oljetråget som inte heller syns men det handlar ju om att JAG vet vad som är gjort och att det är grym finish rakt igenom.

Bifogat

• Motor2.jpg
    Motor2.jpg
    158.9 KB · Visningar: 237
  • Motor3.jpg
    Motor3.jpg
    157.3 KB · Visningar: 290
  • Motor1.jpg
    Motor1.jpg
    188.9 KB · Visningar: 205
  • Ny-undersida.jpg
    Ny-undersida.jpg
    177.1 KB · Visningar: 224
  • Undersida.jpg
    Undersida.jpg
    130.9 KB · Visningar: 203

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Bromsskivan fick sig en liten omgång också.
Blir ju bättre kylning men det behövs väl knappast på den frambromsen :)
Så här handlade det mest om utseende.

Berätta gärna vad ni tycker om mitt projekt, vore kul att få höra lite :)

Bifogat

• Bromsskiva1.jpg
    Bromsskiva1.jpg
    188.3 KB · Visningar: 227
  • Bromsskiva2.jpg
    Bromsskiva2.jpg
    114.3 KB · Visningar: 228

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Fick kapa tvärstaget på ramen för att få min nya cuts på plats som jag ville och gav mig även på några andra fästen på ramen som jag inte ville ha kvar.
Men en enkel sänkning av staget gjorde susen så nu bar det av till lackeraren med ram, sving och lamphus.

Bifogat

• Kapning1.jpg
    Kapning1.jpg
    187.2 KB · Visningar: 364
  • Kapning2.jpg
    Kapning2.jpg
    97.6 KB · Visningar: 217

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Fack!

Nu har jag konkurans i motor "bling bling" het...

Kolla i min tråd!

För övrigt, seriöst byggt! Kommer bli kanon, du och jag verkar ha rätt lika inriktning i kvalite tycker jag nästan det ser ut som.

Gillar garaget för övrigt, nåt ni hyr och delar på flera eller?

Ge lite mer allmän bilder över garaget, vore kul å se (men sudda bort reg skyltarna på hojarna bara..)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Fick kapa tvärstaget på ramen för att få min nya cuts på plats som jag ville och gav mig även på några andra fästen på ramen som jag inte ville ha kvar.
Men en enkel sänkning av staget gjorde susen så nu bar det av till lackeraren med ram, sving och lamphus.

Imponerande tempo du håller! :tummenupp
För kännedom så tror jag att Roffes fortfarande har kvar gamla kultiga Dresda fyrkantsvingar till din hoj. Gröna katalogen/pdf:en har jag för mig.

s3an

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Speed Triple-00såld Ducati750ss-95såld Honda cb750k6 cafe
Blir bra det här! Var hittade du cutsen? cb750cafe.com?
Sliter mitt hår med en gammal BSA cuts på min k6:a. Trött på det!

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Fack!

Nu har jag konkurans i motor "bling bling" het...

Kolla i min tråd!

För övrigt, seriöst byggt! Kommer bli kanon, du och jag verkar ha rätt lika inriktning i kvalite tycker jag nästan det ser ut som.

Gillar garaget för övrigt, nåt ni hyr och delar på flera eller?

Ge lite mer allmän bilder över garaget, vore kul å se (men sudda bort reg skyltarna på hojarna bara..)

Tackar så mycket :)
Har följt din tråd ganska länge nu så jag är väl insatt, riktigt imponerande arbete. Ska bli kul att fälja fortsättningen.
Garaget eller rättare sagt garagen är min arbetsplats respektive skola så jag har det ganska bra faktiskt :)

Imponerande tempo du håller! :tummenupp
För kännedom så tror jag att Roffes fortfarande har kvar gamla kultiga Dresda fyrkantsvingar till din hoj. Gröna katalogen/pdf:en har jag för mig.

Tjae, har ju hållt på ett tag så jag ger bara en uppdatering av vad som skett under tiden jag pillat med den. Har lite bilder kvar men snart är jag ifatt verkligheten men det kommer garanterat ett antal uppdateringar varje vecka i fortsättningen.
Om du förstår hur lycklig jag blir om de har någon sådan sving kvar!!!! Har kollat runt ett bra tag efter en sådan faktiskt.
Tackar så mycket för tipset!!!
Gillar din hoj starkt förresten, är någon av ett sportsterfreak :)

Blir bra det här! Var hittade du cutsen? cb750cafe.com?
Sliter mitt hår med en gammal BSA cuts på min k6:a. Trött på det!

Japp, snubblade in där och såg cutsen och var fast direkt.
Kul att du gillar projektet, tackar

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jävlar vilket tempo du kör i!

Känns ju som man såsar i garaget varje gång man är nere..
Skall bli skitkul att se hur slutresultatet blir!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
CB500 är en både snygg och bra cykel redan från början.
Denna tror jag blir riktigt bra.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den&nbsp;3 maj 2025&nbsp;fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...