Cafébygge på CB 500

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Tackar för de fina orden :)
Har en bra känsla för den här hojen, lite smågrejor som jag inte kan få tag på som stör mig lite men, men.....
Försöker ju att bevara en hel del av originaldelarna, speciellt vissa delar som verkligen hör CB 500 till. För mig handlar detta om att göra OM en CB 500, annars hade jag gjort betydligt större ingrepp.
Återkommer senare idag med lite mer bilder, ram m.m är ju klart på lacken nu :)

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Bromsskivan fick sig en liten omgång också.
Blir ju bättre kylning men det behövs väl knappast på den frambromsen :)
Så här handlade det mest om utseende.

Berätta gärna vad ni tycker om mitt projekt, vore kul att få höra lite :)

Mycket trevligt bygge du håller på med, har blivit lite av en kick för att börja plocka med min CB 750 -74 igen.
Borrade även min skiva men passade också på att ta ner tjockleken från 7 mm till 5 mm.
Har för mig att skivan blev ca 700 gram lättare.

Bifogat

• wheel_disc_front_low.jpg
    wheel_disc_front_low.jpg
    135 KB · Visningar: 138
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Mycket trevligt bygge du håller på med, har blivit lite av en kick för att börja plocka med min CB 750 -74 igen.
Borrade även min skiva men passade också på att ta ner tjockleken från 7 mm till 5 mm.
Har för mig att skivan blev ca 700 gram lättare.

Du har inte tänkt på att skivan blir varmare när den har mindre gods och därmen kan slå sig?

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du har inte tänkt på att skivan blir varmare när den har mindre gods och därmen kan slå sig?

Naturligtvis fanns den tanken för drygt 7 år sedan när jag svarvade ner den, men några tusen inbromsningar senare så är den fortfarande rak.
Beslutet om att svarva ner den tog jag efter information från classic rejsfolk i USA som gick ner till 4 mm.
Att jag valde 5 mm grundar sig på att det då följer bromsskivans utseende bättre, man får en helt slät utsida på skivan vilket jag tycker är estetiskt tilltalande. Kolla bilden på Mickes skiva så ser du vad jag menar.
Den minskade ofjädrade vikten etc är ju inte helt ointressant.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir visserligen varmare, men kyler fortfarande.
Kyler även bättre under själva inbromsningen.
Jag tror att det jämnar ut sig.
Dessutom snackar vi antik 750/500.
Värmeproblem uppstår vid täta inbromsningar från hög hastighet.
På en hoj som inte tävlingskörs och inte är kapabel till höga hastigheter är vikten intressantare än bromsegenskaper som aldrig blir aktuella.

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Naturligtvis fanns den tanken för drygt 7 år sedan när jag svarvade ner den, men några tusen inbromsningar senare så är den fortfarande rak.
Beslutet om att svarva ner den tog jag efter information från classic rejsfolk i USA som gick ner till 4 mm.
Att jag valde 5 mm grundar sig på att det då följer bromsskivans utseende bättre, man får en helt slät utsida på skivan vilket jag tycker är estetiskt tilltalande. Kolla bilden på Mickes skiva så ser du vad jag menar.
Den minskade ofjädrade vikten etc är ju inte helt ointressant.

Hm....intressant. HAr du någon bild på din skiva som du kan visa?
Något jag blev förvånad över var hur mjukt materialet faktiskt var.
Läst om många som haft problem med att borra och att materialet var så otroligt hårt men jag tyckte borren gick som genom smör.
Hur gick du tillväga när du svarvade ner? Svarvade du på båda sidor eller bara på främre sidan?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mycket snyggt bygge :Bugar Kul med någon som verkligen bygger själv och lägger ner möda på att allt ska bli bra :tummenupp Det ska bli kul att följa tråden! Och tempot är det ju inget fel på heller :tummenupp

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Varmare? Om man inte stannar på kortare sträcka så är det samma energi från inbromsningen som värmer skivan.
Samt att hålen gör att det blir mer kylande yta som exponeras mot luften. Mao så blir skivan kallare under inbromsningen.

Däremot kan en borrad skiva vara känsligare för värme, den kan slå sig trots lägre temp. Men... finns det material i överflöd så blir det inte någont problem.

Ska du svarva skivan på båda sidor, gör det i samma uppsättning i svarven. Man får Aldrig perfekt uppsättning, men då blir i alla fall tjockleken lika hela varvet runt.
På så vis är det en fördel att svarva båda sidorna.

Mats

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vet inte om du har koll på en SH medlem som kallar sig DM, iaf så har han en CB 750 med grym puts. Ett härligt bygge.

Kolla in på http://gallery.sohc4.net/main.php?g2_itemId=5120 kunde inte hitta hans byggtråd just nu.

Härligt bygge du håller på med och som man kanske får se runt Lygnern eller uppe på Näs fabriker i sommar.

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Vet inte om du har koll på en SH medlem som kallar sig DM, iaf så har han en CB 750 med grym puts. Ett härligt bygge.

Kolla in på http://gallery.sohc4.net/main.php?g2_itemId=5120 kunde inte hitta hans byggtråd just nu.

Härligt bygge du håller på med och som man kanske får se runt Lygnern eller uppe på Näs fabriker i sommar.

Jodå, hans hoj har jag sett :)
Riktigt clean och schysst hoj.
Färhoppningsvis så blir det nog en del av både och i sommar så då kanske vi ses där. Kul att du gillar mitt lilla projekt :)

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hm....intressant. HAr du någon bild på din skiva som du kan visa?
Något jag blev förvånad över var hur mjukt materialet faktiskt var.
Läst om många som haft problem med att borra och att materialet var så otroligt hårt men jag tyckte borren gick som genom smör.
Hur gick du tillväga när du svarvade ner? Svarvade du på båda sidor eller bara på främre sidan?

Jag fattar inte hur man lägger upp bilder :confused: (har lärt mig nu)
Kolla mitt Garage här på Sporthoj, jag har lagt upp hojen där med lite bilder.
Hade inte helt rätt att det var helt slät utsida, var nere i källaren nu och kollade och tog ett par bilder.

Vad gäller hårdheten så fick jag lite gnäll på just det av polaren som hjälpte mig, han tyckte det var mycket hårt att borra i skivan.

Last edited:

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Jag fattar inte hur man lägger upp bilder :confused:
Kolla mitt Garage här på Sporthoj, jag har lagt upp hojen där med lite bilder.
Hade inte helt rätt att det var helt slät utsida, var nere i källaren nu och kollade och tog ett par bilder.

Vad gäller hårdheten så fick jag lite gnäll på just det av polaren som hjälpte mig, han tyckte det var mycket hårt att borra i skivan.

Ja men den hojen har jag ju varit inne och kollat på innan, gillar den!!
Låter som att det är ett jävla krut i den.
Gällande bromsskivans hårdhet så handlar det nog om att ha rätt maskin, nya borr och rätt hastighet när man borrar, jag provade lite olika hastigheter innan jag hittade rätt.

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja men den hojen har jag ju varit inne och kollat på innan, gillar den!!
Låter som att det är ett jävla krut i den.
Gällande bromsskivans hårdhet så handlar det nog om att ha rätt maskin, nya borr och rätt hastighet när man borrar, jag provade lite olika hastigheter innan jag hittade rätt.

Kolla Garaget igen, jag la precis dit två jäkligt läckra bilder på motorn när den är isär.
Du kan se Carillostakarna, det lättade svänghjulet, portningen, kraftiga dragstänger och kolvarna som är 1 cm över original borrning :tummenupp

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Kolla Garaget igen, jag la precis dit två jäkligt läckra bilder på motorn när den är isär.
Du kan se Carillostakarna, det lättade svänghjulet, portningen, kraftiga dragstänger och kolvarna som är 1 cm över original borrning :tummenupp

Mm, det vattnas i munnen :)
Funderade på om jag skulle ge mig på och hotta upp motorn men bestämde mig för att bygga hojen fördigt först och glida omkring på den i alla fall första sommaren. Men vi får väl se inför nästa sommar :)
Har ju totalrenoverat motorn och ja hela hojen faktiskt och det springer iväg vansinning med pengar. HAr köpt mycket originalgrejor och de vet onekligen hur man tar betalt.
Här är ett litet axplock av originaldelar, sen kommer allt annat som inte är original.....hojen landar nog kring 70 :gnissla :gnissla

Bifogat

• Delar.jpg
    Delar.jpg
    134.3 KB · Visningar: 253

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett tips är att aldrig börja räkna pengar.. man får bara grått hår, börjar leta efter en billigare hobby och ledsnar på livet. Jag har valt att tappa räkningen för länge sedan.

Marknader på sommaren brukar annars vara ett alternativ till att köpa via postorder. Det tenderar att rasa iväg pengar när man pillar med gamla maskiner och vill ha originaldelar.

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Ett tips är att aldrig börja räkna pengar.. man får bara grått hår, börjar leta efter en billigare hobby och ledsnar på livet. Jag har valt att tappa räkningen för länge sedan.

Marknader på sommaren brukar annars vara ett alternativ till att köpa via postorder. Det tenderar att rasa iväg pengar när man pillar med gamla maskiner och vill ha originaldelar.

Jo jag vet :)
Men pengarna bryr jag mig inte om, jag bestämmer mig för vad jag vill göra och så gör jag det. Dock kan det ibland vara bra och göra en liten kalkyl så att man vet var man hamnar innan man börjar. Det drar ju alltid iväg mer ändå :)
Men jag visste att det skulle bli ett dyrt kalas så därför bestämde jag mig för att satsa på en snällare motor först för att kunna lägga allt krut på resten av hojen.
Det blir ändå den absolut billigaste hojen jag byggt med tanke på att jag bara jobbat med Harley Davidson tidigare, lite andra summor där :)

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Då har det kommit lite grejor från lack.
Hittade en gammal flake som legat på hyllan hos ett customföretag i över 20 år så det är onekligen genuint. Svart, Guld och koppar blandat. Svingen fick stanna lite längre för polering.

Nedan ser ni mina nya originaldämpare monterade, en av de delar jag absolut ville ha original för utseendets skull.
Valet föll på Raask bakårflytt då gubben är gammal i gamet och hans bakflytt är en klassisk accesoar, o än hans tidigare design var snyggare enligt mitt tycke.

Har också monterat mina nya tändspolar, blir Dyna 2000 tändning på hojen, lite pålitligare än de gamla brytarna och en garanterat mycket bättre gnista.

Bifogat

• Nylack1.jpg
    Nylack1.jpg
    184.9 KB · Visningar: 256
  • Nylack2.jpg
    Nylack2.jpg
    130.2 KB · Visningar: 205
  • Ihopmontering1.jpg
    Ihopmontering1.jpg
    227.9 KB · Visningar: 245

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Grymt bygge, nu blev jag riktigt sugen på att renovera och bygga om en gammal hoj. Trodde jag skulle ledsna totalt på att renovera hojar efter RD125:an jag renoverade, men det här projektet har verkligen tänt gnistan igen. Lycka till med projektet :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati