Bromsskivan fick sig en liten omgång också.
Blir ju bättre kylning men det behövs väl knappast på den frambromsen
Så här handlade det mest om utseende.
Berätta gärna vad ni tycker om mitt projekt, vore kul att få höra lite
Mycket trevligt bygge du håller på med, har blivit lite av en kick för att börja plocka med min CB 750 -74 igen.
Borrade även min skiva men passade också på att ta ner tjockleken från 7 mm till 5 mm.
Har för mig att skivan blev ca 700 gram lättare.
Du har inte tänkt på att skivan blir varmare när den har mindre gods och därmen kan slå sig?
Blir visserligen varmare, men kyler fortfarande.Du har inte tänkt på att skivan blir varmare när den har mindre gods och därmen kan slå sig?
Naturligtvis fanns den tanken för drygt 7 år sedan när jag svarvade ner den, men några tusen inbromsningar senare så är den fortfarande rak.
Beslutet om att svarva ner den tog jag efter information från classic rejsfolk i USA som gick ner till 4 mm.
Att jag valde 5 mm grundar sig på att det då följer bromsskivans utseende bättre, man får en helt slät utsida på skivan vilket jag tycker är estetiskt tilltalande. Kolla bilden på Mickes skiva så ser du vad jag menar.
Den minskade ofjädrade vikten etc är ju inte helt ointressant.
Mycket snyggt bygge Kul med någon som verkligen bygger själv och lägger ner möda på att allt ska bli bra Det ska bli kul att följa tråden! Och tempot är det ju inget fel på heller
Du har inte tänkt på att skivan blir varmare när den har mindre gods och därmen kan slå sig?
Vet inte om du har koll på en SH medlem som kallar sig DM, iaf så har han en CB 750 med grym puts. Ett härligt bygge.
Kolla in på http://gallery.sohc4.net/main.php?g2_itemId=5120 kunde inte hitta hans byggtråd just nu.
Härligt bygge du håller på med och som man kanske får se runt Lygnern eller uppe på Näs fabriker i sommar.
Hm....intressant. HAr du någon bild på din skiva som du kan visa?
Något jag blev förvånad över var hur mjukt materialet faktiskt var.
Läst om många som haft problem med att borra och att materialet var så otroligt hårt men jag tyckte borren gick som genom smör.
Hur gick du tillväga när du svarvade ner? Svarvade du på båda sidor eller bara på främre sidan?
Jag fattar inte hur man lägger upp bilder
Kolla mitt Garage här på Sporthoj, jag har lagt upp hojen där med lite bilder.
Hade inte helt rätt att det var helt slät utsida, var nere i källaren nu och kollade och tog ett par bilder.
Vad gäller hårdheten så fick jag lite gnäll på just det av polaren som hjälpte mig, han tyckte det var mycket hårt att borra i skivan.
Ja men den hojen har jag ju varit inne och kollat på innan, gillar den!!
Låter som att det är ett jävla krut i den.
Gällande bromsskivans hårdhet så handlar det nog om att ha rätt maskin, nya borr och rätt hastighet när man borrar, jag provade lite olika hastigheter innan jag hittade rätt.
Kolla Garaget igen, jag la precis dit två jäkligt läckra bilder på motorn när den är isär.
Du kan se Carillostakarna, det lättade svänghjulet, portningen, kraftiga dragstänger och kolvarna som är 1 cm över original borrning
Ett tips är att aldrig börja räkna pengar.. man får bara grått hår, börjar leta efter en billigare hobby och ledsnar på livet. Jag har valt att tappa räkningen för länge sedan.
Marknader på sommaren brukar annars vara ett alternativ till att köpa via postorder. Det tenderar att rasa iväg pengar när man pillar med gamla maskiner och vill ha originaldelar.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |