Cafébygge på CB 500

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Fänt att se någon våga använda lite sköna färgtoner och dessutom med flake i:tummenupp
Det var inte igår man såg en båge med flake i ramfärgen! -Nej, jag läser inte chopperblaskor även om HD tilltalar:)

Lite kul är det också att kika igenom alla projekt trådar här nu när man fått nyvunnen inspiration till att bygga om min andra hoj lite grand!

Kul att du gillar mitt lilla projekt :)
Är hels frälst i flake så det var ett naturligt val för mig och så är det precis som du säger inte så värst vanligt än.
Vad ska du hitta på med din då?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Kul att du gillar mitt lilla projekt :)
Är hels frälst i flake så det var ett naturligt val för mig och så är det precis som du säger inte så värst vanligt än.
Vad ska du hitta på med din då?

Tjaa jag har ju börjat så smått med att korta den lite för att få fram det agressiva stuket på ett bättre sätt. Du hittar den i café-dirt? tråden...

Tankebanorna än så länge går i att rensa upp den mest. Byta lampa kanske och rensa upp bland mätarna. Senare framöver kommer det nog lite mer saker som annan/modern gaffel och andra hjul och eventuellt omlack/motor ren/trim.
Vi får se vad ekonomin tillåter.....min TTR är inte riktigt klar än och den har kostat kopiösa massor och tid och framförallt pengar så en ordentlig återhämtning är på sin plats är jag rädd.

Jag fick förresten en vision om framtida lack på kawan. Ram, sving och gaffel
i silverplätering med en del svart inblandat för röktonings-effekt och sedan ytterligare inblandning på stänka, tank och "fjuppen" på slutet.
Det skulle smaka hallontårta det...

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ja jag har det mesta klart. Tank, cuts och sidokåpor kommer att ha en blanksvart grund, ska sedan ha stripes i samma flake som ramen + en ljusare nyans av guld då sadeln kommer att bli en kombination av svart läder och tuck n´roll med vinyl i guld flake. Tanken är att få fram en skön 70-tals känsla på den......och massa bling bling :)
Har inget problem med att det tar längre tid än planerat (har ju försening med i beräkningen) men vissa steg måste jag bli klar med inom en viss tid då jag nu jobbar på den i Motala och i början av mars ska flytta ner den till Göteborg.
Men det går säkert vägen!!!

Svart och guld är tveklöst den snyggaste kombon! Kommer sitta som en smäck med din jävligt annorlunda ramlack :D

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
snyggt :O tack vare er alla så har även jag fastnat i café träsket:) har precis som du fastnat för den cutsen från www.cb750cafe.com med men jag är en fattig student och tänkte försöka tillverka den själv. Min fråga är bara om du kan slänga upp lite "uppifrån" bilder så att jag kan få se formen på den?:)

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
snyggt :O tack vare er alla så har även jag fastnat i café träsket:) har precis som du fastnat för den cutsen från www.cb750cafe.com med men jag är en fattig student och tänkte försöka tillverka den själv. Min fråga är bara om du kan slänga upp lite "uppifrån" bilder så att jag kan få se formen på den?:)

Absolut, inga problem...
Men det tar några dagar, ska bort över helgen men kanske på söndag...

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Idag fick jag äntligen tag på de sista smådelarna som jag verkligen behöver för att få ihop hojen. Inhandlades helt nya på tyska Ebay :)
Har letat i mer än 3 månader och det rör sig bara om lite gummiprylar men ack så viktiga.
Fortfarande inga grejor från pulverlacken.....de har klarlacken kvar och igår gick ugnen sönder (verkar som hela stället har gått åt skogen under tiden mina delar varit där) men de hoppades på att jag skulle få delarna imorgon men jag har föga förhoppningar....

Har som några kanske sett lagt ut mina Raask bakåtflytt till försäljning, har bestämt mig för att köra med ett par andra istället så om någon är intresserad så är det bara att hojta till!

Ligger ju ganska långt bakom pga av att jag aldrig får mina delar från pulverlacken men jag hoppas på att kunna komma igång med lite uppdateringar igen under nästa vecka.

För skoj skull kan jag ju bara nämna att jag eventuellt plockar hem nästa projekt på söndag :) :)
Det är en Kawasaki Z1 1974 som jag mer eller mindre lagt händerna på, ska bara ta en ordentlig titt på den.
Tanken är att den skall trimmas ganska rejält och få helkåpa och bli Classic Racer inspirerad.....med en touch av mitt tycke :)
Men det blir en ny tråd någon gång framöver....

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Riktigt gött! Jag blir har blitt så jäkla avskräckt av alla som har problem med sina delar på pulverlack så jag får väl köra på vanlig istället :(

Skall bli skitkul att se vad du lyckas knåpa ihop!

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Riktigt gött! Jag blir har blitt så jäkla avskräckt av alla som har problem med sina delar på pulverlack så jag får väl köra på vanlig istället :(

Idag blev mina delar äntligen klara!!!!
Dock hann jag lämna Motala för Göteborg innan jag fick beskedet men på måndag ska jag hämta dem och då är det fullt ös som gäller.
Först ut är uppekring av mina hjul, ska bli spännande att se om min idé och där kommer att funka bra. Men det kommer bilder :)

Jag har ju haft sjuk otur denna gången med pulverlacken men annars har det funkat kanon för mig när jag lämnat iväg delar i Göteborg.
Enligt min mening är pulverlack överlägset på vissa delar, rent av nödvändigt på ett bestående resultat.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc

Använd dig av Isaxssons i Sundbyberg när det är dags för dig. Håller vad dom lovar med ett kanon resultat!

Körde tydligen 2-skift för att kunderna ska få sina grejor... =)

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Då fick jag idag ÄNTLIGEN mina delar från pulverlackaren och de ser helt fantastiska ut. Nu känns det som det var värt väntan faktiskt :)
Damp ner lite nya luftfilter idag också.....ser ut som att paketet har stått många år på hyllan, men det är klart....inte allt för många som beställer sådana i dagens läge :)
Så idag har jag pillat av all maskeringstejp som onekligen satt ganska bra och så har jag monterat ihop naven igen, lite pill då vissa gängor fick stryk när jag skulle demontera dem. Kan väl inte direkt överösa Honda med beröm för bästa konstruktion när de använder en gängad låsring i alu och kör 3 djupa körnslag i efter montering.....men,men det gick att lösa till slut.
Imorgon ska jag börja ekra upp hjulen och sen börjar ihopmontering av hela hojen så håll utkik efter fler uppdateringar denna veckan.

Bifogat

• Delar1.jpg
    Delar1.jpg
    155.8 KB · Visningar: 141
  • Delar2.jpg
    Delar2.jpg
    144.9 KB · Visningar: 109
  • Delar3.jpg
    Delar3.jpg
    158.3 KB · Visningar: 127
  • Filter.jpg
    Filter.jpg
    159.3 KB · Visningar: 93

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Helt korrekt!!!
Färdig med båda hjulen idag, blev en liten bild på framfälgen.
Hinner nog inte göra något imorgon men på torsdag kör jag vidare, kanske rullande chassi innan helgen...

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Jaha, bilden kanske skulle komma med också :)

Bifogat

• Falg.jpg
    Falg.jpg
    194.8 KB · Visningar: 206

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hmm.................. börjar få den där magkänslan... att det här kommer att bli något alldeles extra när det är klart:tummenupp

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Dom där fälgarna.... :drool

Jävlarimej vad bra detta kommer att bli!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
du känner dig sömnig.....när jag räknat till 5 kommer du göra precis som jag säger....1 2 3 4 5....

Skicka dina fälgar till miiiig.......när du vaknar har du glömt allt......

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Tack så mycket för alla fina kommentarer!!!
Känns som att min vision sakta men säkert börjar ta form precis så som jag hoppats på.
Idag fick jag fightas med att få ihop hjulen helt då vissa delar kanske inte skulle pulverlackats......men gör man inte fel så lär man sig inte.
Till slut fick jag ihop det och nu har jag mitt rullande chassi.
På måndag ska motorn i och byggas ihop klart, sen är det bara restan kvar :)
Tyvärr dog min kamera precis när jag skulle ta fotot så ni får nöja mer med en bild tagen med min mob. Och tro mig, det kommer att bli betydligt mer puts på grejorna sen, nu är det massa oljiga och fettdrypande fingeravtryck prick överallt....men sånt vet ni :)

Bifogat

• Chassi1.jpg
    Chassi1.jpg
    218.6 KB · Visningar: 289
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring