Cafébygge på CB 500

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Grymt bygge, nu blev jag riktigt sugen på att renovera och bygga om en gammal hoj. Trodde jag skulle ledsna totalt på att renovera hojar efter RD125:an jag renoverade, men det här projektet har verkligen tänt gnistan igen. Lycka till med projektet :tummenupp

Tack så mycket :)
Kul att du gillar den!!! Klart att du ska hoppa på den, trots motgångar så är det ju så förbannat kul att hålla på med det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
fan vilket tempo du håller! ser riktigt bra ut, ska bli mycket intressant att följa detta!:tummenupp

flakelacken där var ju sjukt cool!:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har lättborrat många rostfria skivor av den gamla typen. Många glömmer att hål även fångar sprickor. Sprickan propagerar inte så lätt som i ett kontinum.

Är man rädd för att skivan ska slå sig är ju en gammal beprövad klassiker att såga stoppborrade radiella slitsar i skivan. Det är ju vanligt på tex flyg- och dragracingbromsar, som får ta emot mycket värme på en gång.

När jag pluggade på KTH minns jag dock att man i ren undervisning ofta höll sig till att härleda de fundamentala kriterierna då det ger tillräckligt komplexa beräkningar ändå.

Att beräkna spänningstillståndet i tex en vanlig Wave-skiva är ju på exjobbsnivå. :D

Vad gäller hur tunnt man kan svarva en skiva brukar ju tillverkaren inte sällan stansa sin uppfattning om detta på ytterkanten av skivan eller skriva det i dokumentationen.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjae, har ju hållt på ett tag så jag ger bara en uppdatering av vad som skett under tiden jag pillat med den. Har lite bilder kvar men snart är jag ifatt verkligheten men det kommer garanterat ett antal uppdateringar varje vecka i fortsättningen.
Om du förstår hur lycklig jag blir om de har någon sådan sving kvar!!!! Har kollat runt ett bra tag efter en sådan faktiskt.
Tackar så mycket för tipset!!!
Gillar din hoj starkt förresten, är någon av ett sportsterfreak :)...

Tack. Aha, då förstår jag hur det kan gå undan som det gör! :D
Svingen till CB500 finns kvar i Roffes-katalogen iaf, sid 55
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Katalog_gron_2002.pdf

Vad har du för avgaseriplaner? 4:1 och tratt?
 
Last edited:

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Tack. Aha, då förstår jag hur det kan gå undan som det gör! :D
Svingen till CB500 finns kvar i Roffes-katalogen iaf, sid 55
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Katalog_gron_2002.pdf

Vad har du för avgaseriplaner? 4:1 och tratt?

Ja jag såg det :)
Blir absolut ett inköp av en sådan framöver.
En grej för hojens vidareutveckling nästa år.
Nu ska jag faktiskt ha originalsystemet kvar, det var helt nyinköpt när jag köpte hojen så det är i kanonskick och jag har alltid gillat dem väldigt mycket.
Tanken är ju att behålla några av de starka CB 500 dragen initiellt.

Planen är att inför nästa säsong sedan riva motorn igen och ge den en krutleverans och då hade jag väl tänkt att i samband med det byta pipor också. Har tittat på lite olika racepipor för det ändamålet och då blir det antingen 4-1 eller 4-2. Haft en liten dialog om vilka som kommer att ge bäst effekt och skulle återkomma när jag bestämt exakt vad jag ska göra med motorn.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag såg det :)
Blir absolut ett inköp av en sådan framöver.
En grej för hojens vidareutveckling nästa år.
Nu ska jag faktiskt ha originalsystemet kvar, det var helt nyinköpt när jag köpte hojen så det är i kanonskick och jag har alltid gillat dem väldigt mycket.
Tanken är ju att behålla några av de starka CB 500 dragen initiellt.

Planen är att inför nästa säsong sedan riva motorn igen och ge den en krutleverans och då hade jag väl tänkt att i samband med det byta pipor också. Har tittat på lite olika racepipor för det ändamålet och då blir det antingen 4-1 eller 4-2. Haft en liten dialog om vilka som kommer att ge bäst effekt och skulle återkomma när jag bestämt exakt vad jag ska göra med motorn.

Ja om du har ett rostfritt oem-avgassystem till din hoj så betingar det ju en del pengar kan jag tänka! Oavsett om du tänkt använda det eller inte så inbillar jag mig att det finna många originalrenoverare världen över som letar med ljus och lykta efter ett originalsystem. De flesta brukar ju misslyckas och får hänga dit ett Marshall istället.

Ett väldesignat 4:2 borde nog dra lika som ett 4:1 om det är ett 4:2-system med H-rör. Tror jag. Så det borde nog kunna gå att välja det man tycker är vackrast.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hört.
Provat.
Osäker på om det hjälper.
Fattar inte riktigt teorin bakom.

Den verkliga teorin är minst sagt omfattande och man beräknar normalt därför med semiempiriska formler som tex Wöhlerdiagram mm. Ska man räkna den hårda vägen är det enda rimliga att skapa en matematisk modell av objektet, ofta förenklad, och sedan FEM-beräkning med dator.

Men det som generellt inträffar när en spricka så sakteliga når den sk kritiska längden är att dragspänningen i sprickans spets går mot oändligheten. Sprickan propagerar då plötsligt med ljudhastigheten för materialet ifråga tills den kommer till en rand. Är det en hel bit av ett material med isotropa egenskaper (som tex ett gjutet metallstycke) så går alltså sprickan till en randyta, dvs spricka går till brott.

En svetsfog passeras därför tex oftast. Däremot inte så ofta ett nitförband, eftersom det inte är ett kontinum, dvs det kontinum(tex plåtbit) som sprickan propagerat i tar ur sprickans synvinkel slut vid nitförbandet. Bla därför svetsar man inte ens idag, 70 år efter att man uppfann svetsen, flygplan. Man nitar eller limmar. Även lim bryter kontinumet, eftersom det ofta har en annan E-modul än tex alu-plåtarna som skarvats i ett flygplan.

När man borrar en skiva får man hål. De sk skjuvflödena(spänningar) accentueras(förstärks) runt hålens kanter. Sprickan "vill" mao till hålet, eftersom det är en försvagning. Därför använder man tex perforering vid rivkanter. När spricka väl nått hålet kan man stanna upp ett slag och betrakta det uppkommna läget: man har en stoppborrad spricka.

Men av samma orsak (de förhöjda skuvflödena runt hålkanterna) utgör hålen också en ökad risk för spricktillväxt.

Jag säger alltså inte iom detta att man okritiskt kan borra skivor hur som helst. Jag brukar härma vedertagna mönster och dimensioner, givet samma material.

Generellt upplever jag att rostfria skivor av en given tjocklek har lättare att slå sig än gjutjärnsskivor av samma dimension, eftersom RF har sämre värmeledning och större temperaturutvidgningskoefficient än gjutjärn. Således blir temperaturgradienten(-skillnaden) och därmed temperaturspänningarna i materialet momentant större under imbromsningen. Gjutjärnskivor av samma dimension har däremot större sannolikhet för sprickor än att slå sig, pga den ofta större sprödheten hos gjutjärn.

Så det här var ju inte ngn teori, bara lite sammanfattande förklaring av den teori jag läst och fått mig till livs från bromsbyggare.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Herrejösses! Det där var en skollektion om något! Det är ju ett välkänt faktum att "stoppborra" spricka som bl.a. uppkommit i en plastkåpa. Som du skriver så söker sig sprickan till hålrummet, men tenderar även att stanna där. Hur fungerar det om man punktsvetsar ihop 2 material d.v.s. inte strängar dem tillsammans? Kanske hör hemma i en annan tråd iofs.

Får man fråga vart du hittade hojjen och vad du gav för den? Jag var och är tokinne på att köpa en gammal CB 500 eller en 750 och renovera, men har inte hittat ngra passande objekt.
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Får man fråga vart du hittade hojjen och vad du gav för den? Jag var och är tokinne på att köpa en gammal CB 500 eller en 750 och renovera, men har inte hittat ngra passande objekt.

Jag hittade den i Borensberg, strax utanför Motala.
Var runt och tittade på fem, sex olika för att skapa mig en bild av vilket skick de "generellt" höll.
Onekligen är de flesta ganska risiga och sönderskruvade men det mesta går ju att fixa. Ville ha en i fint skick trots att jag skulle riva ner allt och göra om för en hoj som är skött till det yttre har ofta även fått omsorg maskinellt och så var verkligen fallet med denna.
De jag kollade på låg mellan 13 och 22 tusen i utgångspris och jag gav 17 för min. Det satt ju helt nya originalpipor på så det ansåg jag vara värt ett par tusen till. Men normalt tycker jag inte att man ska behöva betala mer än ca 15 för en CB 500 i originalutfarande, beroende på skick.
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Hade hoppats på att jag skulle kunna uppdatera med lite nya bilder på lackerade delar idag men besvikelsen var stor när jag kom tillbaka till Motala idag och fick beskedet att de inte var klara.....kanske på onsdag.
Så idag blev det inte så mycket gjort, beställde en ny kedja, repsatser till förgasarna, nya slangar samt nya luftfilter.
Nu ligger jag 7 veckor bakom planeringen pga av att den förbannade pulverlacken aldrig blir klar och mitt tålamod börjar tryta....
Nåväl, hoppas att jag kan återkomma under veckan med lite nya bilder.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hade hoppats på att jag skulle kunna uppdatera med lite nya bilder på lackerade delar idag men besvikelsen var stor när jag kom tillbaka till Motala idag och fick beskedet att de inte var klara.....kanske på onsdag.
Så idag blev det inte så mycket gjort, beställde en ny kedja, repsatser till förgasarna, nya slangar samt nya luftfilter.
Nu ligger jag 7 veckor bakom planeringen pga av att den förbannade pulverlacken aldrig blir klar och mitt tålamod börjar tryta....
Nåväl, hoppas att jag kan återkomma under veckan med lite nya bilder.

I lilla Örebro funkar pulverlacken utmärkt ,lämnade in bakram kronor massa småplock högtalargaller + en båge till Miatan som blästrades & klarlackades.
400:- 1 veckas leverans ganska bra va????
Kanske värt att åka till Bista lack nästa gång ifall du nu inte bor långa ifrån dvs.
Var bara tvungen att berätta...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bit ihop det kommer ta sig!
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
I lilla Örebro funkar pulverlacken utmärkt ,lämnade in bakram kronor massa småplock högtalargaller + en båge till Miatan som blästrades & klarlackades.
400:- 1 veckas leverans ganska bra va????
Kanske värt att åka till Bista lack nästa gång ifall du nu inte bor långa ifrån dvs.
Var bara tvungen att berätta...

Bor i Göteborg men pluggar under veckorna i Motala och det är här jag bygger hojen så Örebro blir lite långt bort, men tack för tipset :)
HAr dock spenderat mycket tid i Örebro då förra damen kommer därifrån samt att jag spelar i ett band med en snubbe från Örebro.
Brukar tydligen funka bra här också men det har kört ihop sig med sjukdomar så de ligger bakom med sin produktion och då får man snällt vänta :(

Bit ihop det kommer ta sig!

Jo jag vet men min deadline börjar närma sig med stora steg och så är jag ju så sugen på att börja plocka ihop den :)
Kul att följa ditt bygge, avgassystemet ser ju ut att bli kanon!!!
 
Last edited:

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Skitballt bygge du! :D... Kör på! Längtar efter att få se uppföljningen :)...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har du funderat mer på färgsättning/dekaler m.m. inför slutgiltiga montaget av hojjen? Tidplander är för övrigt till för att spräckas :banana
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Har du funderat mer på färgsättning/dekaler m.m. inför slutgiltiga montaget av hojjen? Tidplander är för övrigt till för att spräckas :banana

Ja jag har det mesta klart. Tank, cuts och sidokåpor kommer att ha en blanksvart grund, ska sedan ha stripes i samma flake som ramen + en ljusare nyans av guld då sadeln kommer att bli en kombination av svart läder och tuck n´roll med vinyl i guld flake. Tanken är att få fram en skön 70-tals känsla på den......och massa bling bling :)
Har inget problem med att det tar längre tid än planerat (har ju försening med i beräkningen) men vissa steg måste jag bli klar med inom en viss tid då jag nu jobbar på den i Motala och i början av mars ska flytta ner den till Göteborg.
Men det går säkert vägen!!!
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Fänt att se någon våga använda lite sköna färgtoner och dessutom med flake i:tummenupp
Det var inte igår man såg en båge med flake i ramfärgen! -Nej, jag läser inte chopperblaskor även om HD tilltalar:)

Lite kul är det också att kika igenom alla projekt trådar här nu när man fått nyvunnen inspiration till att bygga om min andra hoj lite grand!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top