Civilpoliser, vad kör de för bilar?

Har sett en hel del av olika färger o bilmärken. Men dom mest chockande hittils har nog vart en svart, gammal, skruttig o rostig Saab 900 turbo o en metallic blå opel tigra

civilbilarna är lite högre än en bil som sälja till vanliga svenssons o combi bilarna har ett skåp i bagaget till höger som man ser tydligt. joola

Såg här förut att det var en fet BMW. Enda jag noterade vad små lampor vid backspegeln och något tonad framruta om jag minns rätt. Antenn kan vara en möjlighet att det fanns...

Italienska och Franska bilmärken räknar iaf jag bort som trafikpolisbilar. Okej, franska förekommer väl, men om jag blir drabbad av en sån så får jag väl köpa en lott.
Det där med reklam stämmer inte riktigt, på sätt och vis. Jag har sett ett flertal civila polisfordon med dekaler som uppmanar Dig att t. ex. "Bli Blodgivare" samt andra sk. sammhällsnyttiga prylar.

Den jag körde om i 160 va en vit 940 sedan, Öviks tydligen...
0,4 km/h från att tappa lappen. Ibland ska man ha tur.

Körde ikapp en röd folkabuss med tonade rutor och massa antenner på taket i dag på E6 norrgående riktign vid falkenberg. Skulle precis köra om när jag så att det satt två uniformerade poliser i den. En röd folkabuss är väl inte direkt vad man associerar med snutar men dock :)

Det är roligt att läsa hur många som vet allt om civilbilar. Underhållande tråd :tummenupp

Ni skulle bara veta hur det egentligen låg till, så kan ni spara lite enrgi på att försöka leta antenner, gröna parkeringskort, takrails eller inte, :såjaponken :FU
Kan bara hålla med, underhållningsvärdet i liknande trådar är ofta stort. :)

Bara för att "Jag-känner-en-snubbe-vars-farsa-har-en-bror-och hans-dotters-expojkvän-sökte-en-gång-in-till-polishögskolan" så behöver allt som någonsin hörts om poliser och dess förehavanden inte vara sant.

Kör en del i jobbet om dagarna typ 10 timmar om dagen så man har sett en del...
De vanligt förekommande man ser dagligen är:

VW transporter M blå
VW trasnporet Grå
VW transporter grön
MB vito blå
MB viano stålgrå
MB E200 kompressor kombi svart
Saab 95 biopower sedan m blå
Saab 95 biopower kombi m blå
Saab 95 biopower sedan stålgrå
Saab 95 biopower kombi stålgrå
Saab 95 kombi stålgrå
V70N M blå
V70N M grön

Det är några exempel.... finns en hel del andra

I mina hemtrakter är det vita xc70 som gäller. Givetvis med tonade rutor och antenner över hela taket.
Finns nån grå 9-5:a också...

hm... ok.....
Så för att korta ner den här tråden.(innan den spårar totalt).
så är ALLA bilar potentiella civilare....

SNIPP SNAPP...... stäng tråden... :arsele

0905151002.jpg

Gissningsvis en säpobil som stannade till,eller!?

Hur är det med Civilmotorcyklar då?
Har ju tydligen blivit fler och fler?

// Frappe

Min förra saab 9-5 -03 var en midnight blue metallic, tonade rutor, tre antenner på taket, hade suttit extraspegel på högerdörren och diverse bortplockad elektronik.
Ser ut som en vanlig 9-5 linear men är aeros, inget extra trim bara standard 250hk eller 260 i dom nyare.
Hade gått som civilare i Nacka.

Ett litet men ganska säkert tecken är att det ofta finns en extra backspegel på passagerarsidan. .....Men inte alltid.

Vad det gäller bilmodell så tycker jag att de kan komma körandes i vad f som helst nuförtiden.

enligt en kund som ä polis, så har man lagt in dom där extra snutvarnings speglarna på insidan, på bilar efter 08 tror ja han sa, vet dock ej hur. allt för att se mindre polisig ut

Last edited:
Vad ska ni med denna infon till, kör lagligt så slipper ni oroa er. Det är ändå försent när ni inser att det är en civilpolis. Och vem vet den som försöker kartlägga polisen kan få säpo eller någon annan hemlig polis efter sig. mååhhhaaaaa.......

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick