AC:n i bilen fungerar dåligt.

BINGO där ! :)
Har en V70 TDI -98 som oftast kyler bra. Riktigt varma dagar slutar den efter ~5min. STänger man då av ACn och väntar ~5 till så går den igång och kyler då mkt bättre än vad den gjorde först. Bytte nån pryl hos lokala ockraren och fyllde systemet förra året.
Nån med en fin diagnos eller samma problem som Adrian ??

Nån snackade om Biltemas gas? Vaddå, finns det "AC-gas" att köpa på Biltema?? Berätta gärna mer :tummenupp

Det du beskriver löses sannoligt genom att shimsa magnetkopplingen. Mycket vanlig fenomen på första generation av V70. Aningen väljer du att göra det själv, eller så lämna in det (det går snabbt o blir inte så dyrt)

Dock tror jag inte du behöver fylla på efter det utan det brukar räcka med shimsning.

Ang. "ac gas" från biltema så är det "drivgas för airbrush". Men man får göra en adapterhistoria för att fylla på.

Last edited:
Nån snackade om Biltemas gas? Vaddå, finns det "AC-gas" att köpa på Biltema?? Berätta gärna mer :tummenupp

Köp drivgas för airbrush - den innehåller i stort ren R134 (godkänt kylmedia). Kostar runt 65 spänn flaskan och det går åt kanske två-tre flaskor för en påfyllning.

Om det bara är ett litet läckage, så kan det ju räcka med en påfyllning per säsong eller mindre och det kan vara värt besparingen jämfört med att lämna in och få det fixat. Förutom flaskorna, behöver man ha en anslutningsslang med kran (samma som för små gasolbrännare - också Biltema) och en ventil för lågtrycksporten på AC-anläggningen. Ventilen brukar vara det bökiga att få tag i. Om systemet är helt tömt eller med för lågt tryck, behöver kompressorn tjuvkopplas m.h.a. tryckvakten, så den går igång och suger i sig gasen. Det kan ta en stund innan systemet är fyllt. Man fyller på tills man fått kyla och råkar man överfylla, så kan man bara pysa ur en aning för att nå bäst effekt - att hålla på och väga gasen och greja, det är onödigt för at få hyfsad funktion (ungefär som att man kan bestycka en fugge på känsla och provkörning - utan lambdasond...). Egentligen brukar man vilja blåsa ur och torka systemet efter en provtryckning, men det går att köra ändå. :tummenupp

Själv tjackar jag spraybehållare med R134a när jag jobbar utomlands... och de har då oxå slang med rätt koppling mot AC´n :)
Sen kan man trycka i en sån burk när det kan tänkas behövas typ en gång om året, så börjar det åter snöa ut ur luftspjällen när man maxar sin ac... :hihi

Bifogat

• ac3a.jpg
    ac3a.jpg
    31 KB · Visningar: 945
När jag köpte min Transporter förra våren så kylde inte min AC ordentligt. Luften blir kall ,men inte riktigt så kall som den ska bli. Jag har kört med AC:n igång ungefär en tank i månaden under vintern. Vad jag vet så har inte kylningen försämrats mer sen jag köpte den.

I början på Juli ska jag lämna in bussen på AC-service där dom ska tömma systemet, trycktesta det och sedan fylla på med kylmedel. Det ska bli intressant och höra om den läcker.

Jag återkommer med en fortsättning..

Last edited:
Ang. "ac gas" från biltema så är det "drivgas för airbrush". Men man får göra en adapterhistoria för att fylla på.

Precis, det var så jag gjorde. MEN!...enligt obekräftade uppgifter så är det numera propan/butan i dom flaskorna. I och för sig går det också att använda, fast då får man bara fylla ca 40% jämfört med om man fyller R134 och kyleffekten blir lite sämre.
Men efter ytterligare undersökningar så verkar Biltemas kylspray innehålla R134, så hoppet är inte ute.

Det man ska titta efter är om burken innehåller 1,1,1,2-Tetrafluoretan. Isåfall är det grönt.
1,1,1,2-Tetrafluoretan=HFC 134

Ang. att hålla på att blaska med drivgas i AC:n så var det en diskussion på ett annat forum där en kylkille också häckar. Det var många och långa inlägg om lagligheten. Han kunde för sitt liv inte förstå oss andra och vårt resonemang. Han resonerade att om man köper en flaska drivgas på biltema och använder den till det den är avsedd för, pysa ut den i luften, då är det OK. Men om du tar samma flaska och pyser in den i AC:n då var det plötsligt jättefarligt för miljö och alla som levde. Det gick inte på nåt vis i världen att få honom att ge sig. Jag begriper inte hans logik måste jag säga. Men naturligtvis handlade det om att kylfirmorna vill ha ensamrätt på att blåsa folk.
Ärligt talat så skiter jag i vad kylkillarna säger, så länge gasen finns att köpa helt öppet.

Last edited:
Ang. att hålla på att blaska med drivgas i AC:n så var det en diskussion på ett annat forum där en kylkille också häckar. Det var många och långa inlägg om lagligheten. Han kunde för sitt liv inte förstå oss andra och vårt resonemang. Han resonerade att om man köper en flaska drivgas på biltema och använder den till det den är avsedd för, pysa ut den i luften, då är det OK. Men om du tar samma flaska och pyser in den i AC:n då var det plötsligt jättefarligt för miljö och alla som levde. Det gick inte på nåt vis i världen att få honom att ge sig. Jag begriper inte hans logik måste jag säga.

Jag omges tidvis av såna totalt logikbefriade paragrafryttaridioter :mad:
Tur man känner en kall kylkille!

Men naturligtvis handlar det om att kylfirmorna vill ha ensamrätt på att blåsa folk.

:fakta

Och så är ju oxå lagen utformad, för att hålla dem bakom ryggen med krav om ackrediteringar och miljöcertifieringar. Och denna lag är väl bra, eller var iaf, sålänge kylmedia verkligen var skadligt för än det ena och än det andra. Inte minst ozonlagret.
I de länder jag arbetar kan man köpa sånt här hur man vill och fixa med.
T.o.m vakuumpumpar och manometerställ!
Men jag har inte gjort detta, just pga det jag skrev under föregående citat: Jag känner en kylkille.

Nå´n som har tips om en "svartfyllare" i malmöregionen..?

Löp och tjöp!

Beställ härifrån och gör det själv.
http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/caraircon/product.php?productid=517&cat=0&page=1
Billigt och enkelt att göra själv och räcker flera gånger om systemet bara behöver fyllas upp delvis :tummenupp

Det måste beställas före den 4 juli 2009 pga hårdare bestämmelser även utomlands.
http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/caraircon/pages.php?pageid=9

J

:fakta

Och så är ju oxå lagen utformad, för att hålla dem bakom ryggen med krav om ackrediteringar och miljöcertifieringar. Och denna lag är väl bra, eller var iaf, sålänge kylmedia verkligen var skadligt för än det ena och än det andra. Inte minst ozonlagret.

Och vad jag förstår så är det en framgångsrik lobbying från kylbranschen som sett till att dom lagarna införts. Det dom inte tänkte på är att det finns massor av kryphål som gör utrustningen tillgänglig för allmänheten, som t.ex. den nämnda drivgasen.
Och dom här kryphålen gör dom skitförbannade. Jag diskuterade alternativa kylmedel med en kille på en ackrediterad kylfirma en gång. Jag trodde han skulle explodera...

Det roliga är också att dom här lagarna som dom själva varit med om att införa, enbart för att få monopol, ställer till en massa bekymmer för dom själva. Ackreditering och redovisning av varenda gram kylmedel t.ex.

Om man behöver få kontakt med en "svartfyllare" i sthlms trakten, var vänder man sig då?

Nå´n som har tips om en "svartfyllare" i malmöregionen..?

I malmö har man turen att inte behöva anlita svartfyllare då malmös gymnasier där man lär ut bilskruveri numera har inhandlat fyllningsutrustning för AC och de fakturerar ingen arbetskostnad utan enbart material....:tummenupp

Men om allt kylmedel läckt ut så är det ju oftast en läcka nånstans. Blir förvånad över alla dessa annonser på Blocket som ägare till sina bilar påpekar att det är bara att fylla systemet så funkar det igen. Finns det verkligen nån som är så naiv som går på det?

Köldmediet diffunderar ut genom slangarna, helt naturligt. Det är därför man ska ha så mycket rör som möjligt i systemet. Sen kan det naturligtvis vara fråga om "riktiga" läckage också.

Har exakt samma problem med en V70 '99 och ville fylla på köldmedium som jag gjorde för 4-5 år sedan och då fick tillbaka fullgod funktion.

Kylfirman säger dock att kompressorn måste shimsas om (= ta bort shims som jag förstod det) och vill inte bara fylla upp. 2 800:- vill de ha för detta och dessutom ska de ha bilen en hel dag fastän man måste boka tid.

Finns det någon firma i Göteborg som utan tjafs bara fyller på medan man väntar? Tycker det är värt ett försök när man betänker alternativet.

Eftersom ni verkar ha lite koll på AC....

Om kylan funkar bra direkt vid start, men sen gradvis försvinner efter ca 10-20 minuters körning...Kan vara vad? Volvo V70 -99

På min gamla 850-95á kyler det bra första 10 minuterna för att sedan avta i funktion så jag antar att jag har för lite kylmedium i systemet.

Svartfyllare i Örebrotrakten??

I malmö har man turen att inte behöva anlita svartfyllare då malmös gymnasier där man lär ut bilskruveri numera har inhandlat fyllningsutrustning för AC och de fakturerar ingen arbetskostnad utan enbart material....:tummenupp

Köpte påfyllningssatsen som det länkades till tidigare i tråden. Får väl se hur det funkar..

Men tack för tipset :tummenupp

Ni som tjackar dessa småbehållare: Glöm inte att hålla dem uppochned när ni punkterar dem och ska börja fylla!
Det går alltså inget rör ner i botten på dem från där ventilen punkterar plomberingen.
Och har man dem upprätt är det bara drivgasen som poffar ut! :D
All vätska blir kvar... (det erfor min kollega som skulle göra detta första gången... :död)

Tjejen sa här om dagen att ac'n i vår 9-5:a börjar bli dålig och mycket riktigt så kyler den knappt ner till 25 grader vid en utetemp på 30 grader :(

Jag ska ändå göra en service på bilfan här i veckan så då passar jag på att fylla på lite gas och ser om det funkar eller ej. Men som sagt så verkar det ju lite klurigt, jag har bara renoverat ac'n med riktiga prylar förr.

Dessa grejjer tänkte jag köpa:
Gas på Biltema
Gasolbrännare med samma anslutningsgänga som burken
Eventuellt behövs dessa?

Jag har en personlig Saab-mekaniker (det behövs när man kör Saab) så jag hoppas att han vet vart alla jävla anslutningar mm sitter, annars går det åt helvete.

Ska jag fylla den med ac'n igång så att den drar i sig det eller ska man ha skiten avslaget? När jag fyllde på min gamla Opel så var den avstängd, dock så vakumsög jag den först och bytte oringarna som läckte.
Ska man hålla burken upprätt eller upp och ner?
Räcker det med två burkar tro?
Ac'n fungerade fint i våras men säkerligen lite dåligt då med så antagligen har det läckt ut en del under de 21000 mil bilfan har rullat och det är ju ganska så naturligt.

Och har man dem upprätt är det bara drivgasen som poffar ut! :D
All vätska blir kvar... (det erfor min kollega som skulle göra detta första gången... :död)

Är det inte bara gasen man vill åt alltså? Hmm, nu har jag hört en jävla massa olika bud då jag tyckte att de skrev på Autopower (Sveriges största skitforum för övrigt?) att man skulle hålla burken upprätt för att undvika få in vätska i systemet...

Last edited:
Ett litet tips i all välmening:använd handskar och ögonskydd.

@Dee cati:lågtrycksanslutningen sitter vid höger hjulhus.
Högtrycksanslutningen innanför grillen.

Last edited:
Ett litet tips i all välmening:använd handskar och ögonskydd.

@Dee cati:lågtrycksanslutningen sitter vid höger hjulhus.
Högtrycksanslutningen innanför grillen.

Tack så mycket! Jag har för mig att det står på hatten men man kan ju aldrig vara säker ändå. Vet du också om ac'n ska vara igång för att suga i sig gasen?
Goggles och handskar, check.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...