AC:n i bilen fungerar dåligt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänk, min AC från -95 (volvo 460) funkar fortfarande utan ingrepp.


Använder man ACn brukar det sällan bli problem. Bara ha den igång lite då och då.
På vinter är den perfekt till att få bort imma, sommar för att kyla :fakta

Svensson som använder ACn två veckor varje sommar brukar alltid ha problem. Men vägrar tro på att det är för att de inte använder den.
Lustigt.

Nej, Det där är ju lite fascinerande. Det som händer när den får stå är ju att O-ringar och packningar torkar lite och kärvar fast och när man sedan drar igång den på våren så har man sönder packningarna lite. Till slut läcker allt köldmedia ut.

Värt att tänka på är då att dom flesta VW, Audi har en temperaturvakt som gör att kompressorn inte går igång om utetemperaturen är över ca 5 grader. Så jag brukar någon gång då och då under vinterhalvåret välja att ställa mig i ett uppvärmt parkeringshus istället för en uteparkering när jag är inne på stan och då går den igång en liten stund.

AC:n i min gamla vagn har börjat fungera sämre tycker jag.
Antagligen har väl köldmediet så sakta läkt ut under åren som gått?
Är det en auktoriserad Volvoverkstad som gäller eller finns det någon som har något tips på vart jag annars kan vända mig i Stockholm med omnejd.
Kan jag kontakta vilken kylfirma som helst för att fylla på (kanske blir billigare då?)
Volvo 965. 1998.

Det kan också vara ventilen som sänker trycket som felar. Jag hade problem med att min bil kylde dåligt och trodde i min enfald att det var köldmediet som läckt ut.
Det visade sig när dom kontrollerade att dom kunde tömma ur 895 gram och det ska vara 900 gram när det är nytt så något läckage var det inte frågan om.
Det som var fel var att flange-ventilen (jag tror den heter så) var sliten. Den har som funktion att den sänker trycket från kompressorn vilket gör att temperaturen sjunker. Är ventilen sliten så sker inte trycksänkningen på rätt sätt och då blir inte kylningen lika bra. Det ska ju vara en adiabatisk trycksänkning dvs trycket sjunker med bibehållen entalpi vilket medför en temperatursänkning.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nej, Det där är ju lite fascinerande. Det som händer när den får stå är ju att O-ringar och packningar torkar lite och kärvar fast och när man sedan drar igång den på våren så har man sönder packningarna lite. Till slut läcker allt köldmedia ut.

Värt att tänka på är då att dom flesta VW, Audi har en temperaturvakt som gör att kompressorn inte går igång om utetemperaturen är över ca 5 grader. Så jag brukar någon gång då och då under vinterhalvåret välja att ställa mig i ett uppvärmt parkeringshus istället för en uteparkering när jag är inne på stan och då går den igång en liten stund.
Det är även vettigt att "motionera" systemet vintertid (regelbundet) för att minska risken för dålig lukt som uppstår p.g.a. mumsig växtlighet på/i evaporatorn.
 

Dr.Bike

Guest
Ett litet tips i all välmening:använd handskar och ögonskydd.

@Dee cati:lågtrycksanslutningen sitter vid höger hjulhus.
Högtrycksanslutningen innanför grillen.

Ett nog så viktigt tips!
Jag glömde säga det, att det är lätt att få frostskador, om köldmediat läcker ut i fria luften (trycksänkning och därmed köld...) och man får det på ex.vis fingrarna.

Har jag hört... *host* :rolleyes: ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är även vettigt att "motionera" systemet vintertid (regelbundet) för att minska risken för dålig lukt som uppstår p.g.a. mumsig växtlighet på/i evaporatorn.

Så sant. Det brukar ju på dom flesta bilar torka ur ganska fort men det finns ju exempel på att det kan bli stående vatten kvar och då ska det tydligen kunna lukta riktigt illa när man slår igång den på våren.

Audi/VW har om jag inte missminner mig så att det alltid blåser genom förångaren och då torkar den ju ur oavsett så man slipper dålig lukt. Å andra sidan har det nackdelen att om man har AC på och sedan stänger av den så får man ju in den fukt som ligger där i bilen istället.

Exempelvis om man åker någonstans på dagen och det regnar som fan och är 8 plusgrader. Då vill man ju ha den på. Sen ska man hem på kvällen och då är det plötsligt 4 grader och AC vägrar starta. Då blåser den upp den fuktiga luften på rutorna och vips är det mjölkvitt och det är ett helvete att bli av med.

Det är väldigt sällan ett problem men det har hänt mig en gång.
 

Dr.Bike

Guest
Är det inte bara gasen man vill åt alltså? Hmm, nu har jag hört en jävla massa olika bud då jag tyckte att de skrev på Autopower (Sveriges största skitforum för övrigt?) att man skulle hålla burken upprätt för att undvika få in vätska i systemet...

Eh...nej, du vill ha in KÖLDMEDIAT. D.v.s vätskan.
Den kommer sedan att förångas och kondenseras om vartannat inne i systemet, så ja det förekommer både gas OCH vätska därinne.
Olika beroende på vilken sida om kompressorn och förångaren du befinner dig.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Eh...nej, du vill ha in KÖLDMEDIAT. D.v.s vätskan.
Den kommer sedan att förångas och kondenseras om vartannat inne i systemet, så ja det förekommer både gas OCH vätska därinne.
Olika beroende på vilken sida om kompressorn och förångaren du befinner dig.
Därav namnen (eller iallafall dess funktion) på de olika kompoenterna evaporator (förångare) och kondensor... :tummenupp

Edit: För hemmafyllaren; Man ska ju även minnas att det är en viss mängd olja i köldloopen för smörjning av kompressorn...
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Dum fråga ..

Men hur gör ni som använder AC´n på vintern för att få bort fukten. Har ni värmereglaget på fullt kallt eller varmt medans AC´n är på? Nu snackar vi bilar som bara har en AC knapp ...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dum fråga ..

Men hur gör ni som använder AC´n på vintern för att få bort fukten. Har ni värmereglaget på fullt kallt eller varmt medans AC´n är på? Nu snackar vi bilar som bara har en AC knapp ...

Ac-knappen är för att slå på ac:n. Värmereglaget för reglera temperaturen.
Vill du ha immfritt och varmt slå då på ac o värme.

Min morsa var lika korkad o körde inte med ac'n på sommarn mer än några minuter då o då. -för det blir ju alldeles för kallt då.:huvet


Ang. "ac gas" från biltema så är det "drivgas för airbrush". Men man får göra en adapterhistoria för att fylla på.

Kollade idag. Drivgas airbrush innehåller propan/butan på biltema

Köp drivgas för airbrush - den innehåller i stort ren R134 (godkänt kylmedia). Kostar runt 65 spänn flaskan och det går åt kanske två-tre flaskor för en påfyllning.

Nej inte längre.

Precis, det var så jag gjorde. MEN!...enligt obekräftade uppgifter så är det numera propan/butan i dom flaskorna. I och för sig går det också att använda, fast då får man bara fylla ca 40% jämfört med om man fyller R134 och kyleffekten blir lite sämre.
Men efter ytterligare undersökningar så verkar Biltemas kylspray innehålla R134, så hoppet är inte ute.

Det man ska titta efter är om burken innehåller 1,1,1,2-Tetrafluoretan. Isåfall är det grönt.
1,1,1,2-Tetrafluoretan=HFC 134
.

Köpte nåt som hette typ komprimerad luft för elektronik. Den innehöll 1,1,1,2-tetraflouretan Men det är en vanlig sprejburk så jag vet inte hur jag ska kunna koppla in mig på den:va
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte så på moderna bilar att så fort du väljer Defrosterläget så startar ACkompressorn för att "torka"luften?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ac-knappen är för att slå på ac:n. Värmereglaget för reglera temperaturen.
Vill du ha immfritt och varmt slå då på ac o värme.

Min morsa var lika korkad o körde inte med ac'n på sommarn mer än några minuter då o då. -för det blir ju alldeles för kallt då.:huvet

Okey, jag trodde AC´n slog ifrån om man drog på värmen, men det är ju logiskt det du säger.
 

sportbike

Guest
Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte så på moderna bilar att så fort du väljer Defrosterläget så startar ACkompressorn för att "torka"luften?

Bara om du har Klima,alltså helautomatisk temperaturreglering.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vafan, har jag köpt dessa burkar helt i onödan alltså :mad: Ska jag behöva åka och låna riktig gas för att fylla skiten, det blir ju både dyrt och jobbigt :(
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Vafan, har jag köpt dessa burkar helt i onödan alltså :mad: Ska jag behöva åka och låna riktig gas för att fylla skiten, det blir ju både dyrt och jobbigt :(

kolla först. Vad jag vet bytte dom innehållet för inte allt för länge sen. Du kan ju fått rätt. Annars är det väl bara att byta dom mot t.ex. kylsprayen.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det kan också vara ventilen som sänker trycket som felar. Jag hade problem med att min bil kylde dåligt och trodde i min enfald att det var köldmediet som läckt ut.
Det visade sig när dom kontrollerade att dom kunde tömma ur 895 gram och det ska vara 900 gram när det är nytt så något läckage var det inte frågan om.
Det som var fel var att flange-ventilen (jag tror den heter så) var sliten. Den har som funktion att den sänker trycket från kompressorn vilket gör att temperaturen sjunker. Är ventilen sliten så sker inte trycksänkningen på rätt sätt och då blir inte kylningen lika bra. Det ska ju vara en adiabatisk trycksänkning dvs trycket sjunker med bibehållen entalpi vilket medför en temperatursänkning.
Okej.
Nu fungerar min ac igen.
Fyllde på.
(Jag kom på att jag känner en kylkille. Han löste problemet.)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
kolla först. Vad jag vet bytte dom innehållet för inte allt för länge sen. Du kan ju fått rätt. Annars är det väl bara att byta dom mot t.ex. kylsprayen.

Propan/Butan :( Har kylsprayen samma anslutningar då? Hur gör man annars? Fan också, ska nog köpa mig en tub med riktiga grejjer istället, då kan jag ju tjäna ihop det genom att fylla åt alla andra som behöver det :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Var och kollade vad det skulle kosta att fixa AC:n i Viton idag. 695:- för felsökning, runt tretusen för fyllning inkl felsökning om det bara var en påfyllningsventil som var trasig. AC-gubben pratade dessutom om ventilen som schrader-ventil, förmodligen för att jag inte skulle fatta att det var en vanlig bilventil för två kronor. Jakten på svartfyllare i Gävletrakten fortsätter. PM:a gärna.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top