Tänk, min AC från -95 (volvo 460) funkar fortfarande utan ingrepp.
Använder man ACn brukar det sällan bli problem. Bara ha den igång lite då och då.
På vinter är den perfekt till att få bort imma, sommar för att kyla
Svensson som använder ACn två veckor varje sommar brukar alltid ha problem. Men vägrar tro på att det är för att de inte använder den.
Lustigt.
Nej, Det där är ju lite fascinerande. Det som händer när den får stå är ju att O-ringar och packningar torkar lite och kärvar fast och när man sedan drar igång den på våren så har man sönder packningarna lite. Till slut läcker allt köldmedia ut.
Värt att tänka på är då att dom flesta VW, Audi har en temperaturvakt som gör att kompressorn inte går igång om utetemperaturen är över ca 5 grader. Så jag brukar någon gång då och då under vinterhalvåret välja att ställa mig i ett uppvärmt parkeringshus istället för en uteparkering när jag är inne på stan och då går den igång en liten stund.
AC:n i min gamla vagn har börjat fungera sämre tycker jag.
Antagligen har väl köldmediet så sakta läkt ut under åren som gått?
Är det en auktoriserad Volvoverkstad som gäller eller finns det någon som har något tips på vart jag annars kan vända mig i Stockholm med omnejd.
Kan jag kontakta vilken kylfirma som helst för att fylla på (kanske blir billigare då?)
Volvo 965. 1998.
Det kan också vara ventilen som sänker trycket som felar. Jag hade problem med att min bil kylde dåligt och trodde i min enfald att det var köldmediet som läckt ut.
Det visade sig när dom kontrollerade att dom kunde tömma ur 895 gram och det ska vara 900 gram när det är nytt så något läckage var det inte frågan om.
Det som var fel var att flange-ventilen (jag tror den heter så) var sliten. Den har som funktion att den sänker trycket från kompressorn vilket gör att temperaturen sjunker. Är ventilen sliten så sker inte trycksänkningen på rätt sätt och då blir inte kylningen lika bra. Det ska ju vara en adiabatisk trycksänkning dvs trycket sjunker med bibehållen entalpi vilket medför en temperatursänkning.
Last edited: