KÖP INTE ett renoveringsobjekt!!! Inte nu när frugan ska gå hemma med en liten.
För att renovera effektivt måste man lägga ner MASSOR med timmar om det överhuvudtaget ska bli klart. Lägg till en redig bunt med stålars.
Ni ska samtidigt bo på en byggarbetsplats. Det tär på psyket. Du ska hamra och fixa och frugan har inte möjlighet att hjälpa till så mycket eftesom hon är bissy med annat.
Även om du får köpa billigt och tycker att du "tjänar" en slant vid försäljningen. Jämför det med antalet timmar du få lägga ner, samt renoveringspengar.
Nää..jag är väldigt tveksam. OM du inte tar hjälp av hantverkare som kan skynda på lidandet lite.
MEN det bästa är att alla gör som dom vill.
//M
Njae, jag gillar ju att renovera hus och sånt i största allmänhet och det dessutom mitt eget så tror jag att det blir roligare. Men visst är det lätt att sitta här och vara kaxig och sen vara med om att det tar tvärnit när man väl håller på.
Och att bygga nytt har vi funderat på många gånger, det gick såpass långt så att vi har stakat ut en tomt på 4000kvm som väntar på att byggas på om vi gör slag i saken. Men det är ju ännu större jobb än att renovera, för jag skulle bygga det själv såklart.
Jag är glad om tjejen har hand om den lilla så jag får syssla med det jag är bra på helt enkelt

Och ytterligare försvar så bor vi i sommarstugan när vi inte har kök och badrum, så någon byggarbetsplats bor vi inte på
Och idag fick vi ytterligare ett erbjudande om att köpa ett hus

Tjejens bästa kompis föräldrar ska flytta tillbaka till stockholm nästa sommar och vill att vi ska ha deras hus. Vi skulle få det väldigt billigt då de vill att vi ska ta över det, under marknadspris är ju aldrig fel.
Nåväl, banken får säga sitt först och sen ska vi ta oss en rejäl funderare.
Lägenhet är ju såååå skönt, speciellt när den ligger så centralt så att jag kan spotta på rådhuset i stort sett *där centrum räknas ifrån i flertalet städer utan slott* och med endast en granne då det är butiker under samt en hörnlägenhet.
Men det är ju dyrt i längden, därför hus lockar mer...
Med en besiktning kan man ju upptäcka saker som är på gång och i tid förhindra att eve skador blir värre, behöva prioritera om saker som ska renoveras etc.
Med tanke på att du dock jobbar med bygg så tror jag dock att du har koll på saker och ting men det är aldrig fel att vara förbered

. Sedan är det väl bra att ha en besiktning på papper om något skulle hända.
Edit: Hoppas katterna pallar en renovering, våran dåvarande katt gömde sig under badkaret(!) i två dagar innan vi fann honom när vi tapetserade.
Edit 2: Innebär flytt till hus ökade resekostnader?
En fuktmätare och krypa på lite vind kan jag göra själv, inte mycket som går fel som sagt i ett hus där allt ändå ska byggas nytt

Katterna får lära sig helt enkelt, de skulle må bra av lite höga ljud

Vi flyttar inom stadgränsen så det blir inga dyra resekostnader direkt, snarare billigare då det är bättre beläget med tanke på mataffärerna men annars är det som nu ungefär.
Låter som
arge snickaren kommer få en ny att hjälpa.
/ Jens
Inga fel om de gör det gratis