Faktiska kostnader vid husköp/boende?

KÖP INTE ett renoveringsobjekt!!! Inte nu när frugan ska gå hemma med en liten.

För att renovera effektivt måste man lägga ner MASSOR med timmar om det överhuvudtaget ska bli klart. Lägg till en redig bunt med stålars.

Ni ska samtidigt bo på en byggarbetsplats. Det tär på psyket. Du ska hamra och fixa och frugan har inte möjlighet att hjälpa till så mycket eftesom hon är bissy med annat.

Även om du får köpa billigt och tycker att du "tjänar" en slant vid försäljningen. Jämför det med antalet timmar du få lägga ner, samt renoveringspengar.

Nää..jag är väldigt tveksam. OM du inte tar hjälp av hantverkare som kan skynda på lidandet lite.

MEN det bästa är att alla gör som dom vill. :tungan

//M

KÖP INTE ett renoveringsobjekt!!! Inte nu när frugan ska gå hemma med en liten.

För att renovera effektivt måste man lägga ner MASSOR med timmar om det överhuvudtaget ska bli klart. Lägg till en redig bunt med stålars.

Ni ska samtidigt bo på en byggarbetsplats. Det tär på psyket. Du ska hamra och fixa och frugan har inte möjlighet att hjälpa till så mycket eftesom hon är bissy med annat.

Även om du får köpa billigt och tycker att du "tjänar" en slant vid försäljningen. Jämför det med antalet timmar du få lägga ner, samt renoveringspengar.

Nää..jag är väldigt tveksam. OM du inte tar hjälp av hantverkare som kan skynda på lidandet lite.

MEN det bästa är att alla gör som dom vill. :tungan

//M

Njae, jag gillar ju att renovera hus och sånt i största allmänhet och det dessutom mitt eget så tror jag att det blir roligare. Men visst är det lätt att sitta här och vara kaxig och sen vara med om att det tar tvärnit när man väl håller på.
Och att bygga nytt har vi funderat på många gånger, det gick såpass långt så att vi har stakat ut en tomt på 4000kvm som väntar på att byggas på om vi gör slag i saken. Men det är ju ännu större jobb än att renovera, för jag skulle bygga det själv såklart.

Jag är glad om tjejen har hand om den lilla så jag får syssla med det jag är bra på helt enkelt :)
Och ytterligare försvar så bor vi i sommarstugan när vi inte har kök och badrum, så någon byggarbetsplats bor vi inte på :)

Och idag fick vi ytterligare ett erbjudande om att köpa ett hus :brinnerup Tjejens bästa kompis föräldrar ska flytta tillbaka till stockholm nästa sommar och vill att vi ska ha deras hus. Vi skulle få det väldigt billigt då de vill att vi ska ta över det, under marknadspris är ju aldrig fel.
Nåväl, banken får säga sitt först och sen ska vi ta oss en rejäl funderare.

Lägenhet är ju såååå skönt, speciellt när den ligger så centralt så att jag kan spotta på rådhuset i stort sett *där centrum räknas ifrån i flertalet städer utan slott* och med endast en granne då det är butiker under samt en hörnlägenhet.
Men det är ju dyrt i längden, därför hus lockar mer...

Med en besiktning kan man ju upptäcka saker som är på gång och i tid förhindra att eve skador blir värre, behöva prioritera om saker som ska renoveras etc.

Med tanke på att du dock jobbar med bygg så tror jag dock att du har koll på saker och ting men det är aldrig fel att vara förbered ;). Sedan är det väl bra att ha en besiktning på papper om något skulle hända.

Edit: Hoppas katterna pallar en renovering, våran dåvarande katt gömde sig under badkaret(!) i två dagar innan vi fann honom när vi tapetserade.

Edit 2: Innebär flytt till hus ökade resekostnader?

En fuktmätare och krypa på lite vind kan jag göra själv, inte mycket som går fel som sagt i ett hus där allt ändå ska byggas nytt :)
Katterna får lära sig helt enkelt, de skulle må bra av lite höga ljud :D
Vi flyttar inom stadgränsen så det blir inga dyra resekostnader direkt, snarare billigare då det är bättre beläget med tanke på mataffärerna men annars är det som nu ungefär.

Låter som arge snickaren kommer få en ny att hjälpa.

:tungan

/ Jens

Inga fel om de gör det gratis :D

Last edited:
Tänkt på att det kan vara roligt ibland i små mängder.
Jobbar man som snickare 07-16 varje dag och sen ska hem och jobba också så är det inte så jävla roligt.

Jag har fått för mig att du jobbar som snickare, stämmer det ?

Tänkt då på att det är tjänstledigt som gäller, annars kommer du vara slutkörd och förbannat trött på huset efter ett par veckor och vill inget hellre än att slippa se skiten.

Bankens kalkyler brukar stämma ganska bra.
Till skillnad mot amerikanska motsvarigheter, så är de inte intresserade av att låna ut till de som inte kan betala tillbaka.
Lägger man upp arbetet förståndigt, låter det ta tid och accepterar viss komfortbrist, så går det utmärkt att renovera på lediga stunder.
Men visst är det jobbigt!

Tänkt på att det kan vara roligt ibland i små mängder.
Jobbar man som snickare 07-16 varje dag och sen ska hem och jobba också så är det inte så jävla roligt.

Jag har fått för mig att du jobbar som snickare, stämmer det ?

Tänkt då på att det är tjänstledigt som gäller, annars kommer du vara slutkörd och förbannat trött på huset efter ett par veckor och vill inget hellre än att slippa se skiten.

Pappaledig/tjänstledig/kanske börja plugga mm. Om tid finnes så att säga, annars blir det tungt som du säger. Jag kan gå ner på 50% och ändå ha råd med det hela tror jag och bygga åt sig själv på eftermiddagarna, då får jag tillgodoräkna det hela mot vad hantverkare skulle ha kostat och då blir det ändå billigare.
Jag funderar även på att ta ett annat jobberbjudande det kommande året som innebär lägre lön men mer frihet och mindre slit på kroppen så vi får se vad framtiden har att erbjuda.

Eller så får man börja knarka som lastbilschaufförerna, lite piller innanför västen så orkar man ju med mycket mer :brinnerup

Men visst är det jobbigt!

Jobbigt ska det vara, jag mår dåligt om jag inte har full sysselsättning oavsett vad det gäller fritid eller jobb. Jag räknar med att köra slut på mig själv lagom till jag är 50-55 år, längre lever vår generation ändå inte :foliehatt
Och amerikanska systemet är ju skitbra, då kunde jag ju ha tjöppt BÅDA husen :yoparty

Last edited:
Att tänka på med fjärrvärme är att det är höga fastakostnader.Själv har jag en braskamin som kompliment..Och sen frågar jag mig själv om det var värt dom senaste 5årens snickrande då jag kunde gjort nåt roligare den tiden.

OBS OBS OBS!

Här hittade en ganska övergripande lista. Bland annat om pantbrev och lagfart. Dessa utgifter är lite tråkiga att börja betala när man ska köpa hus :(

Pantbrev och lagfart

För att få lån måste du ofta ta ut pantbrev i fastigheten. Dessa utfärdas av tingsrätten och används av banken som säkerhet för dina lån. Nya pantbrev kostar 2 procent av lånebeloppet plus en expeditionsavgift.

Lagfart är en registrering av att du nu äger fastigheten. Du ansöker om lagfart hos tingsrätten när du har undertecknat köpebrevet. Lagfartskostnaden är 1,5 procent av försäljningspriset plus en expeditionsavgift.

Att tänka på med fjärrvärme är att det är höga fastakostnader.Själv har jag en braskamin som kompliment..Och sen frågar jag mig själv om det var värt dom senaste 5årens snickrande då jag kunde gjort nåt roligare den tiden.

Medveten om detta, ska installera en luftvärmepump istället för att använda fjärrvärmen. Det är tydligen fjärrvärme i båda husen, samt öppen spis i båda. Blir till att köpa en kasett och i eldstaden så man slipper elda för kråkorna när man ska elda med ved.
Eftersom mina två största hobbys är att kopulera samt snickra så känns det rätt, största anledningen till att jag vill köpa något av husen är för att totalrenovera dem.
Nu har jag snart byggt klart stugan och då är det såna där tråkiga saker som trädgården kvar och det får tjejen ta hand om. Så jag måste ju ha ett nytt projekt, och vad kan passa bättre än ett gammalt ruckel till hus :D

OBS OBS OBS!

Här hittade en ganska övergripande lista. Bland annat om pantbrev och lagfart. Dessa utgifter är lite tråkiga att börja betala när man ska köpa hus :(

Tack för den länken! Ska kolla igenom detta ordentligt, det är ju en jävla djungel det här med att köpa hus :(

Last edited:
OBS OBS OBS!

Pantbrev och lagfart

För att få lån måste du ofta ta ut pantbrev i fastigheten. Dessa utfärdas av tingsrätten och används av banken som säkerhet för dina lån. Nya pantbrev kostar 2 procent av lånebeloppet plus en expeditionsavgift.

Lagfart är en registrering av att du nu äger fastigheten. Du ansöker om lagfart hos tingsrätten när du har undertecknat köpebrevet. Lagfartskostnaden är 1,5 procent av försäljningspriset plus en expeditionsavgift.
Det där känns ju som sjuka bluffpriser! Det känns ju knappast som att lagfarten blir jobbigare att göra om huset kostar 3 mille istället för 1 :huvet Snacka om att blåsa folk på pengar! :mad:

Reagerade också lite på det, 2% är ju jävligt saftigt!

Tro mig, 2% på ett hus i släppträsk är fullt rimlig ersättning för att skriva ut ett dokument...

Har man så snäva marginaler att 2% spelar roll ska man nog bo i lägenhet.

Vad är det för jobb som ligger bakom en lagfart eller ett pantbrev egentligen?

Att kolla i lite papper/datorn och att skriva ut ett dokument kan väl inte ta så lång tid att det motiverar de % de kostar?

Pantbrev hänger med kåken, så har tidigare ägare tagit ut pantbrev behöver du inte göra det igen, förutsatt att du inte behöver höja lånet då förstås.

Lagfart är en engångsavgift, så över tiden är det inga pengar i sammanhanget.

Pantbrev hänger med kåken, så har tidigare ägare tagit ut pantbrev behöver du inte göra det igen, förutsatt att du inte behöver höja lånet då förstås.

Lagfart är en engångsavgift, så över tiden är det inga pengar i sammanhanget.

Ok, så köper man en kåk så behöver man inte skaffa ett nytt pantbrev så länge ditt lån blir lägre än säljarens lån? I annat fall, Vad är det som motiverar kostnaden?

Lagfart, är det bara den som bygger kåken som betalar eller är det varje köpare en gång? Samma fråga, vad motiverar kostnaden?

Tro mig, 2% på ett hus i släppträsk är fullt rimlig ersättning för att skriva ut ett dokument...

Har man så snäva marginaler att 2% spelar roll ska man nog bo i lägenhet.
Det är ju snarare att det är hutlöst mycket pengar för ett papper. Ok om det kostade 10 papp, alltid, men nu kostar det ju mindre för tanten att fylla i mallen om man köper en liten sommarstuga jämfört med en stor kåk med dubbelgarage. Varför det? Det borde ju vara samma jobb för den som gör det oavsett?! Känns mer som en dold avgift...

Klart du ska köpa hus. Upplys dock banken om att ni köper av släktingar det ger nämligen bättre villkor. Vi fick låna hela summan till bottenlån pga av detta.

MVH C

Ok, så köper man en kåk så behöver man inte skaffa ett nytt pantbrev så länge ditt lån blir lägre än säljarens lån? I annat fall, Vad är det som motiverar kostnaden?

Lagfart, är det bara den som bygger kåken som betalar eller är det varje köpare en gång? Samma fråga, vad motiverar kostnaden?

Ja precis, så det är en bra idé att INNAN KÖP ta reda på vilket belopp pantbrev finns uttaget på. I sämsta fall har det aldrig tagits ut pantbrev, och då kan det bli en rejäl merkostnad bara för att kunna låna på kåken.

Jag tror 2% är ett arv från en tid när folk inte betalade fantasipriser för hus. Om man körde 2% på 70-talet och en kåk kostade hundra lakan så var ju kostnaden då 2000 vilket inte är skräckinjagande precis. Sen dess har priserna skenat och naturligtvis dragit med sig pantbrevs- och lagfartskostnader.

Lagfarten är ditt bevis att du äger fastigheten. Förr var det ett papper, nu registreras det bara hos länsstyrelsen(?) i datorerna.

Lagfart betalar varje ägare.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...