Fackverksram

Det där är ju ett djäkla konstigt svar!?

Om någon som är kompetent inom matrial konstruerar en ram och lejer en kompetent svetsare så kan den personen ändå inte få ramen godkänd? Även om han vet och räknat ut att den håller bättre än en stålram. :va

Jag tror att dom har sådana regler för att gardera sig mot eventuella olyckor som kan ske om en mc-ram skulle kollapsa under körning.

Visst kan man leja bort konstruktion och svetsning av licensierade/kunniga människor men jag tror det skulle bli för krångligt att godkänna en sådan ram av SFRO för att vara säker att ramen är korrekt byggd.

I sådana fall bör man kanske testa ramen på olika sätt vid godkännandet. Tex. vridstyvhet, eventuell sprickbildning vid svetsar osv. Så jag tror dom gör så för enkelthetens skull.

Själv vet jag inte om jag skulle våga bygga en alu-ram just pga. sprickbildning orsakat av utmattning. Men visst går det.

/J

En sak som ställer till det med aluminium är att hållfastheten blir betydligt mer påverkad när du svetsar i det än när du svetsar i stål. Tumregeln säger att sträckgränsen minskar till 1/3. Du kan "få tillbaka" en del av det genom lämplig värmebehandling, men det är ganska joxigt med en hel ram eftersom den är så stor. Man kan konstruera bort problemet genom att lägga svetsarna i områden i konstruktionen som är lågt påkända (lokal överdimensionering).

Sen är det lite andra parametrar man måste ta hänsyn till med aluminium. E-modulen är ca 1/3 av den för stål, så för att få en lika styv ram måste man biffa på dimensionerna ordentligt. Inga konstigheter, bara att räkna, men ändå en skillnad. Man kan aldrig få en aluminiumram lika smäcker som en fackverksram i stål. Den blir per definition klumpigare.

Summan av kardemumman är att det är svårt att göra en fackverksram i aluminium. Jag känner bara till Bimota DB4, men jag vet inte om man kan kalla det fackverk? Döm själva.

2008_0522france0005.JPG

Redtop a.k.a European Welding Engineer #SE00179

Bästa polaren är licensierad aluminiumsvetsare och har jobbat ganska länge som svetsare överhuvudtaget, men får man inte bygga i allu så får man inte och jag har ingen lust att uppfinna hjulet igen :)

Tack för bilderna, jag hade en jigg i huvudet, men den såg ingenting ut som denna. Tror att denna är enklare att bygga faktiskt :D

Är det någon som har NYA bygghandboken på .pdf? Jag hade behövt bläddra igenom dem sidorna som är relevanta i detta sammanhanget.

Hur är det med effekt och så på hojarna? Bilar har ju 15KW på 100kg, jag tänkte mig mer 150kg torr och 300hk (220KW) he, he :D

Jag menar, även om man inte bygger seriöst turbokit så när man ändå gör en reggning av hojen så måste den ju reggas med turbo, simple as that. Framtidssäkra så att säga...

Saken är den att DEM (=SFRO) inte har folk med den kompetensen inom metallurgi, svetsmetoder, FEM beräkn, etc. Hela det reglementet e tramsigt o förlegat, rena stenåldern med andra ord.

Bygg med CrMo rör som jag och alla andra har sagt Fred, du måste bygga ett eget styrhuvud, jag vet folk som har tagit styrhuvud från en japshoj och sen blivit underkända, inte lönt att testa en gång till väl?

Börja med att bygga en ramjigg som denna, se bilder.
Köp sedan in lite CrMo, kostar inte mer än 2000 kr i material till en hel ram. Fixa en bra TIG, lär dig använda den och punkta ihopa en ram, om du sen har rätt kompetens så kan du helsvetsa den eller lämna det till nån annan. Mitt tips...

Självbevarelsedriften säger väl att man gör det vettigt när man väl gör det. Känns liksom som att man vill lita på materialet.

Och räknar man lite på det, konsulterar folk som kan och låter en hyfsad svetsare göra jobbet så hade i alla fall jag vågat köra hojen och den hade hållt.

Men, självklart finns det folk som fuskar och därför har vi regler. Jag fuskar också, men jag tror bara att Yamaha gör ett bättre styrhuvud än vad jag gör...

Hur som helst, tack för inputen, det är den som för oss framåt.

Själv vet jag inte om jag skulle våga bygga en alu-ram just pga. sprickbildning orsakat av utmattning. Men visst går det.

/J

Last edited:
Är det någon som har NYA bygghandboken på .pdf? Jag hade behövt bläddra igenom dem sidorna som är relevanta i detta sammanhanget.

Hur är det med effekt och så på hojarna? Bilar har ju 15KW på 100kg, jag tänkte mig mer 150kg torr och 300hk (220KW) he, he :D

Bygghandboken som .pdf lär du nog inte hitta, den är för dyr för att någon vill dela med sig :näsblod Men köp den, den är jäkligt informativ. Mycket mer info än i den gamla.

Som skrivits innan, regga mad aluminiumram är kört.

Finns ingen fast gräns på effekt/viktförhållande på amatörbyggd motorcykel, men sfro:s besiktningsman har väldigt mycket att säga till om där. Vad som helst godkänns inte. På bil finns ju gränsen på 15 kW på 100 kg, men det betyder inte att vilken bil som helst får ha 15 kW på 100 kg. Då måste resten vara väldimensionerat och välbyggt med rätt bromsar, rätt rördimensioner, bra layout på trianguleringen av fackverksramen mm. mm.
Jag har två amatörbyggda hojar i huvudet som ska byggas när tid finns, och den ena är en hoj med fackverksram med min gixxer 1200 turbomotor i. (Den andra ska också ha en fackverksram men med helt annan motor :) )
Jag fick ett roligt svar från sfro: "Det stämmer att det inte finns någon formell effektrestriktion, det bedöms av SFRO vid besiktningen. Men 450-hästarshojar brukar sällan imponera på rätt sätt"... :D
Så 200-250 hk är nog en mer rimlig maxgräns om inte din hoj ska väga 300 kg pga. feta rör. Men sen är det bara att höja laddet :tummenupp
Dessutom har amatörbyggda motorcyklar inga avgaskrav :tummenupp

Ha, ha, sicket gott svar från SFRO :yoparty

Jag skall fan köpa den där boken och lägga ut den på den vida webben. Finns väl på biblioteket dessutom :va Ja, ja, att folk aldrig lär sig, måste man ha boken så köper man den, sen scannar man den och delar med sig av den till alla andra, nästa gång man behöver något så finns det någon som redan har gjort så med just det materialet man behöver och då får man tillgång till det på 10min över nätet istället för att behöva vänta tills det ramlar ner i brevlådan.

Men jag tänker ju naturligtvis inte på dem pengarna SFRO förlorar om man gör på detta sättet, förlåt :glömdet

Åter till verkligheten.

Nä som sagt, allu bli tufft... Men det är ju fantastiskt att det inte finns effekt eller avgaskrav för hojar. Fattar inte att det inte finns fler hemmabygda turboknarrar.

Jag som drömde inatt om att få ett bänkintyg skickat till mig från någon turbotrimmare och få hojen reggad med 650hk. Hmm, kanske kan glömma det då om man inte mutar besiktningsmannen med en jävla massa fikabröd :)

Tack för svaret Lahi, läst om din hoj massor med gånger :Bugar

Bygghandboken som .pdf lär du nog inte hitta, den är för dyr för att någon vill dela med sig :näsblod Men köp den, den är jäkligt informativ. Mycket mer info än i den gamla.

Som skrivits innan, regga mad aluminiumram är kört.

Finns ingen fast gräns på effekt/viktförhållande på amatörbyggd motorcykel, men sfro:s besiktningsman har väldigt mycket att säga till om där. Vad som helst godkänns inte. På bil finns ju gränsen på 15 kW på 100 kg, men det betyder inte att vilken bil som helst får ha 15 kW på 100 kg. Då måste resten vara väldimensionerat och välbyggt med rätt bromsar, rätt rördimensioner, bra layout på trianguleringen av fackverksramen mm. mm.
Jag har två amatörbyggda hojar i huvudet som ska byggas när tid finns, och den ena är en hoj med fackverksram med min gixxer 1200 turbomotor i. (Den andra ska också ha en fackverksram men med helt annan motor :) )
Jag fick ett roligt svar från sfro: "Det stämmer att det inte finns någon formell effektrestriktion, det bedöms av SFRO vid besiktningen. Men 450-hästarshojar brukar sällan imponera på rätt sätt"... :D
Så 200-250 hk är nog en mer rimlig maxgräns om inte din hoj ska väga 300 kg pga. feta rör. Men sen är det bara att höja laddet :tummenupp
Dessutom har amatörbyggda motorcyklar inga avgaskrav :tummenupp

Ha, ha, sicket gott svar från SFRO :yoparty

Jag skall fan köpa den där boken och lägga ut den på den vida webben. Finns väl på biblioteket dessutom :va Ja, ja, att folk aldrig lär sig, måste man ha boken så köper man den, sen scannar man den och delar med sig av den till alla andra, nästa gång man behöver något så finns det någon som redan har gjort så med just det materialet man behöver och då får man tillgång till det på 10min över nätet istället för att behöva vänta tills det ramlar ner i brevlådan.

Men jag tänker ju naturligtvis inte på dem pengarna SFRO förlorar om man gör på detta sättet, förlåt :glömdet

Åter till verkligheten.

Nä som sagt, allu bli tufft... Men det är ju fantastiskt att det inte finns effekt eller avgaskrav för hojar. Fattar inte att det inte finns fler hemmabygda turboknarrar.

Jag som drömde inatt om att få ett bänkintyg skickat till mig från någon turbotrimmare och få hojen reggad med 650hk. Hmm, kanske kan glömma det då om man inte mutar besiktningsmannen med en jävla massa fikabröd :)

Tack för svaret Lahi, läst om din hoj massor med gånger :Bugar

Ja, han har humor :D Egentligen är jag för att ge så många som möjligt tillgång till det de behöver men just i detta fallet, när det gäller SFRO, så är jag inte alls för det. Anledningen till att jag tycker så är att SFRO är en organisation som gör det möjligt för oss byggare att få någonting gatreggat som annars skulle vara helt omöjligt att få lagligt för körning på allmän väg om SFRO inte funnits. SBP som till 52% är statligt ägt behöver egentligen inte ge oss den möjligheten om de inte vill utan bara släppa igenom fabriksbyggda bilar och hojar, och om man då börjar att missbruka den enorma möjlighet man har att SJÄLV få bygga sin drömhoj och genom SFRO få regga den på gata så finns det en risk att den möjligheten försvinner framöver. Och det gillar vi inte... så jag tycker inte att man ska scanna in den och lägga upp den någonstans. Just för att jag och många andra vill kunna bygga sina bilar och hojar själv även i framtiden. Att göra en sådan bok kostar en slant och jag tror inte SFRO vill gå back. Då kan de lika gärna lägga ner.

Jaja, slut på moralpredikan! Gör som du vill, jag bestämmer inte över dig :D

Men bygg för fasen :tummenupp

Ja, jäkligt konstigt att det inte byggts fler amatörbyggda turbohojar :va Jag tänkte ju bygga och ha lite fler hästar i mina papper än jag har nu. Står "motor med turbo" i mina papper men det står också 67 kW :D

Bara att köpa boken. Det står riktigt mycket intressant i den. Välinvesterade pengar..

Jag är med dig Lahi, absolut. Men jag tror inte att dem gör någon direkt vinst på boken, dem skulle faktiskt kunnat ha den för nerladdning på sin egen hemsida, då hade var och varannan stolle haft ett ex hemma och dem med lite kass koll hade förlorat sin avgift (kostar väl 3-lappar eller något och dem pengarna får man ju inte tillbaka om man byggt skrot).

Tror nästan SFRO hade gått med vinst på att släppa boken fri :D

Skit samma, jag skall köpa den där boken och se vad det blir. Kändes coolt när jag blev sugen på bygget, mer coolt när alla verkade så positiva och as ball när jag fick reda på att man kan bygga med turbo :)

Funderar även på en Super7 i skala 1/2 :D Men det får bli ett senare projekt, har i alla fall alla ritningar och skit som behövs till det.

Jag funderar på det här med sving. Den svingen du har Lahi, den é ju en av dem coolare "vanliga" svingarna jag har sett, sen har vi den fackverks enkelsvingen som ligger i den här tråden och sen en "vanlig" fackverks sving. Jag skulle vilja göra svingen större tror jag (och då tänker jag på den "vanliga" fackverks svingen som finns i denna tråden) men ändå traditionell i det avseendet att den fäster i hjulets båda sidor. Ja, lite som enkelsvingen fast dubbel ;)

Eller så kör man helt vanlig sving från en modern sporthoj.

Jag mailade bilden i det första inlägget i denna tråden till killen på SFRO för att han skulle få lite mer förståelse för vad jag är ute efter.

Han skrev så här "Hej Fred, mina rekommendationer är att använda stål då CrMo har liknande regler som alu (krävs stort kunnande av materialet för att få det godkänt).När det gäller motoreffekten finns det ingen gräns som på bil,däremot kollar vi effekt/konstruktion o hållfasthet noga. MVH Sven"

Han vill alltså att jag bygger i svartstål :va

Så jag mailade tillbaka och frågade om jag behöver materialintyg på svartstål. Har inte fått svar ännu :rolleyes:

Ja, han har humor :D Egentligen är jag för att ge så många som möjligt tillgång till det de behöver men just i detta fallet, när det gäller SFRO, så är jag inte alls för det. Anledningen till att jag tycker så är att SFRO är en organisation som gör det möjligt för oss byggare att få någonting gatreggat som annars skulle vara helt omöjligt att få lagligt för körning på allmän väg om SFRO inte funnits. SBP som till 52% är statligt ägt behöver egentligen inte ge oss den möjligheten om de inte vill utan bara släppa igenom fabriksbyggda bilar och hojar, och om man då börjar att missbruka den enorma möjlighet man har att SJÄLV få bygga sin drömhoj och genom SFRO få regga den på gata så finns det en risk att den möjligheten försvinner framöver. Och det gillar vi inte... så jag tycker inte att man ska scanna in den och lägga upp den någonstans. Just för att jag och många andra vill kunna bygga sina bilar och hojar själv även i framtiden. Att göra en sådan bok kostar en slant och jag tror inte SFRO vill gå back. Då kan de lika gärna lägga ner.

Jaja, slut på moralpredikan! Gör som du vill, jag bestämmer inte över dig :D

Men bygg för fasen :tummenupp

Ja, jäkligt konstigt att det inte byggts fler amatörbyggda turbohojar :va Jag tänkte ju bygga och ha lite fler hästar i mina papper än jag har nu. Står "motor med turbo" i mina papper men det står också 67 kW :D

Han skrev så här "Hej Fred, mina rekommendationer är att använda stål då CrMo har liknande regler som alu (krävs stort kunnande av materialet för att få det godkänt).När det gäller motoreffekten finns det ingen gräns som på bil,däremot kollar vi effekt/konstruktion o hållfasthet noga. MVH Sven"

Han vill alltså att jag bygger i svartstål :va

Så jag mailade tillbaka och frågade om jag behöver materialintyg på svartstål. Har inte fått svar ännu :rolleyes:

Man brukar rekomendera kalldragna hydraulrör (vilket lär motsvara Reynolds 531) till ramkonstruktioner.
CrMO är känsligt för sprickor vid utmattning, det är av den anledningen som CrMo-ramar ofta är förnicklade för att man lätt ska se en ev spricka

Hej på er alla ramsmeder:smasha!
Jag vill inte utge mig för att vara nån expert eller så men jag byggde min förra hoj i crmo rör som migades ihop. Rören hette SAE 4130 och jag köpte en del av dem från Morani i Kårsta. Peter Lindqvist som är den firman gör helt tokfina ramar, ramen på fz750 i början på denna tråd har han gjort och den går visst i Norge nu om jag inte minns fel. Att MIG-a ihop 4130 går bra, de är lättsvetsade rör och SFRO hade inget att invända, dom tyckte det såg bra ut. Tyvärr har jag inga bilder på gamla cykeln kvar, den är såld till en här på SH, och alla bilder som fanns låg på en gammal dator där hårddisken krashade. Gör en stadig jigg, och jobba mycket lungt och metodiskt så skall det nog gå bra:tummenupp.
Hej då................Per:squid

En aluminium rör-ram på en RSV Moto2.

20100801_RSVmotor_G.jpg

Anledningen till att dom använde sig av denna konstruktionen ska vara att den inte är lika styv som en vanlig aluram. Denna ska flexa mera vilket är bra för att få bort chatter.

Ska finnas nån aluminiumkvalité som inte ska tappa hållfasthet vid svetsning. Kommer inte ihåg vilken bara..

Jag har kollat lite på nätet ang det här och jänkarna brukar använda något dem kallar DOM (drawn over mandrel), det kanske översätts till kalldragna rör på Svenska? SAE 1018 eller 1020 är det som dem använder, har inte kollat upp det, men får väl se om jag hittar något. Å andra sidan tar jag deras 300kg 50hk byggen med en nypa salt (detta rör alltså standard chopper byggen, inte super special dragracing eller liknande). Vet inte om 483N/mm2 säger er något, men det är tydligen styrkan på metallen som specas ovan.

Sprickor vill man ju slippa :brinnerup

Man brukar rekomendera kalldragna hydraulrör (vilket lär motsvara Reynolds 531) till ramkonstruktioner.
CrMO är känsligt för sprickor vid utmattning, det är av den anledningen som CrMo-ramar ofta är förnicklade för att man lätt ska se en ev spricka

Tack för den infon.

Trodde MIGa var NO, NO... Hur som helst så TIGar jag, blir bara SÅ mycket snyggare :D

Om det inte finns uppenbara fördelar med att MIGa såklart.

Hej på er alla ramsmeder:smasha!
Jag vill inte utge mig för att vara nån expert eller så men jag byggde min förra hoj i crmo rör som migades ihop. Rören hette SAE 4130 och jag köpte en del av dem från Morani i Kårsta. Peter Lindqvist som är den firman gör helt tokfina ramar, ramen på fz750 i början på denna tråd har han gjort och den går visst i Norge nu om jag inte minns fel. Att MIG-a ihop 4130 går bra, de är lättsvetsade rör och SFRO hade inget att invända, dom tyckte det såg bra ut. Tyvärr har jag inga bilder på gamla cykeln kvar, den är såld till en här på SH, och alla bilder som fanns låg på en gammal dator där hårddisken krashade. Gör en stadig jigg, och jobba mycket lungt och metodiskt så skall det nog gå bra:tummenupp.
Hej då................Per:squid

Ja den du med lite choklad på :D

Jävligt cool och fyller nog sin funktion. Men jag fastnade mest för svingen, den var jävligt läcker.

:yoparty

En aluminium rör-ram på en RSV Moto2.

20100801_RSVmotor_G.jpg

Anledningen till att dom använde sig av denna konstruktionen ska vara att den inte är lika styv som en vanlig aluram. Denna ska flexa mera vilket är bra för att få bort chatter.

Ska finnas nån aluminiumkvalité som inte ska tappa hållfasthet vid svetsning. Kommer inte ihåg vilken bara..

Ja just det...

Fick svar av SFRO hela söndagen (alla 2st svaren), men ändå. Idag är det tisdag och jag har inte fått något svar på min sista fråga ännu :confused:

Jag ställde alltså frågan på söndag kvällen.

Han kanske tröttnade på mig och tycker jag skall köpa boken :D

Last edited:
Jag har kollat lite på nätet ang det här och jänkarna brukar använda något dem kallar DOM (drawn over mandrel), det kanske översätts till kalldragna rör på Svenska? SAE 1018 eller 1020 är det som dem använder, har inte kollat upp det, men får väl se om jag hittar något. Å andra sidan tar jag deras 300kg 50hk byggen med en nypa salt (detta rör alltså standard chopper byggen, inte super special dragracing eller liknande). Vet inte om 483N/mm2 säger er något, men det är tydligen styrkan på metallen som specas ovan.

Sprickor vill man ju slippa :brinnerup

HMMM låter som riktigt sopiga chopperrör

Alu 4212 (6082) ligger på 290N/mm2
Alu 7020 som inte behöver värmebehandling ligger strax under

Crommolly därimot ligger på över 1000N/mm2

Verkar helt sjukt att det inte skulle gå regga ett crommolly bygge

Gör ett svetsprov , Supernoga med inpassningen bara INGA spalter

Be sedan om nån typ av förbesiktning utav provet och gå vidare därifrån

Förklara för Herrarna att det inte är en sunkig chopper du vill bygga

Har hittad detta på blocket, Vet inte vilka dom är men svetsa verkar dom kunna

http://www.blocket.se/varmland/Metric_custom_chassi__gixxer__19500011.htm?ca=11&w=3

Last edited:
Tack för den infon Andersson.

Jag tänker kanske fel någonstans, men är inte en fackverksram (naturligtvis välbyggd) starkare än den ramen i blocket-annonsen om dem tillverkas i samma material?

Sen är väl ett starkare stål sprödare? Jag ser hellre att hojen böjer sig lite om man lagt den, än att man plockar upp den och den verkar helt ok, för att gå av på mitten en vecka senare.

Svetsprov, som bara två 20x20cm bitar man har dragit ihop och sedan får SFRO vrida och vända på det där bäst dem vill. Eller tänkte du att man gör ett svetsprov av typ halva ramen? 2st bitar för att visa att det finns skills bakom bygget går ju att lösa i en handvändning.

Finns det olika typer av bonnstål (svartstål) också? Annars är ju det smidigt att jobba med, ganska mjukt, spricker inte, billigt... Kanske blir tungt iofs :va

Sven (han jag har mailat med) på SFRO har fått förklarat för sig att det gäller en sporthoj, inte en chopper.

HMMM låter som riktigt sopiga chopperrör

Alu 4212 (6082) ligger på 290N/mm2
Alu 7020 som inte behöver värmebehandling ligger strax under

Crommolly därimot ligger på över 1000N/mm2

Verkar helt sjukt att det inte skulle gå regga ett crommolly bygge

Gör ett svetsprov , Supernoga med inpassningen bara INGA spalter

Be sedan om nån typ av förbesiktning utav provet och gå vidare därifrån

Förklara för Herrarna att det inte är en sunkig chopper du vill bygga

Har hittad detta på blocket, Vet inte vilka dom är men svetsa verkar dom kunna

http://www.blocket.se/varmland/Metric_custom_chassi__gixxer__19500011.htm?ca=11&w=3

HEHE , Självklart menade jag inte att du skulle bygga ramen på detta viset utan snarare visa att dom tycks göra fina jobb ( bockningar + svets)

Titta på bilden vid motorfästet, så vill man ha svetsarna:yoparty

Visst, svetsen é najs. Men du skrev att jag skulle göra ett svetsprov och lämna till SFRO. Eller missuppfattade jag det?

Att du inte menade att jag skulle bygga en chopper, det hajade jag :D hade varit värsta förolämpningen detta året :krama

Polaren kapade av hela fronten på turbo-bilen och håller på att bygger rör-ram där nu, frågade honom om det här med exaktheten när det bockas. Blir det verkligen exakt? Rätt vinkel och rätt längd fram till vinkeln? Han påstår detta i alla fall. Ja, det jag vill komma till är frågan om hur mycket jobb det är extra så att säga, att mäta är att veta, det vet jag redan :)

För om rörbockaren bockar rätt så är resten bara ett lite halvstort pussel :rolleyes:

Känns jobbigare att mäta allt innan så att rörkrökaren har rätt förutsättningar. Och som sagt, svetsningen gör ju polaren, jag bara loppar ihop och ställer upp som hand nummer 3 och 4 när han svetsar.

Over and out

HEHE , Självklart menade jag inte att du skulle bygga ramen på detta viset utan snarare visa att dom tycks göra fina jobb ( bockningar + svets)

Titta på bilden vid motorfästet, så vill man ha svetsarna:yoparty

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...