Vargstammen

Vad tycker du om varg i Sverige?

• Antal röstningar
    0

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Inget illa ment men stadsbor brukar vilja ha vargen in i Sverige så jädrans mycket så det inte är sant. MEN! När vargen börjar komma till staden då blir det ett jädrans liv att de ska bort.

Så blev det förra året eller vad det var.

inget illa ment men är verkligen en person som inte ser skillnad på viltvård och tamboskap den som skall uttrycka någonting om detta alls ?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
För att bli nästa offer för en idiot som inte ens kan skilja en jaktkamrat från en älg ? nej tack, under älg-jakten håller jag helst mig borta från skogen. alldeles för många små metallbitar som skickats iväg av folk som inte har koll dels på vad de skjuter och del på vad som finns bakom.

Du är välkommen.

pw; skrev:
Jag finner det fantastiskt vilken ignorans det finns i frågan hos en del. Ni borde ha en praktikvecka på landsbygden, gärna under pågående älgjakt, för att vidga era vyer en aning.

sir-väs; skrev:
dags att inse att den typen av jakt kanske vi borde göra oss av med,
inte med hund i sig utan att ha drivande hund som man inte har koll på för 5 öre.
ingenstans i sverige borde det vara ok att vind för våg släppa iväg hundar på det viset.

Vad löshundsjakt beträffar har vi aldrig haft bättre koll på vad hundarna har för sig i skogen än idag. Modern teknik som gps-pejl antingen med plotter eller mobiltelefon gör att hunden knappt tar ett steg utan att hundföraren vet vad som händer.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
För att bli nästa offer för en idiot som inte ens kan skilja en jaktkamrat från en älg ? nej tack, under älg-jakten håller jag helst mig borta från skogen. alldeles för många små metallbitar som skickats iväg av folk som inte har koll dels på vad de skjuter och del på vad som finns bakom.
Jag finner det fantastiskt vilken ignorans det finns i frågan hos en del. Ni borde ha en praktikvecka på landsbygden, gärna under pågående älgjakt, för att vidga era vyer en aning.

Vad löshundsjakt beträffar har vi aldrig haft bättre koll på vad hundarna har för sig i skogen än idag. Modern teknik som gps-pejl antingen med plotter eller mobiltelefon gör att hunden knappt tar ett steg utan att hundföraren vet vad som händer.

att man inte har haft bättre kontroll innebär inte att man ha tillräcklig kontroll idag.
eller menar du att sålänge det är älgjakt får man släppa hundar lösa hur som helst inne i stan ? bara det sitter en gps plotter på ?
näh tänkte det va.
men i skogen där är det helt ok. fyfan vad genomtänkt.
DU har INGEN KONTROLL över vad hunden gör när den släpps på det viset. att du vet var den finns och i efterhand kanske kan se (om den har med sig en kamera) vad som hänt innebär inte att du kan stoppa en attack som hunden utför eller om den skrämmer en hundrädd osv som befinner sig i skogen. kort sagt DU HAR INGEN KONTROLL ! det är lagstadgat att du skall hålla hunden under kontroll så varför det tillåts att bete sig som det gör övergår mitt förstånd.

nu är jag varken hundrädd eller mot hundar men jag är definitivt emot att man släpper hundarna vind för våg som ju alltid har skett.
jag vet inte hur många gånger man varit ute o hämtat hundar som är mil från var de skulle vara. både med och utan GPS.

kommer din hund fram till mig och du inte är med så kan du hämta den på närmaste polisstation.

ang ignorans så tycker jag du skall ta en koll på ditt tidigare inlägg och sedan gå ut o tänka över situationen lite.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

att man inte har haft bättre kontroll innebär inte att man ha tillräcklig kontroll idag.
eller menar du att sålänge det är älgjakt får man släppa hundar lösa hur som helst inne i stan ? bara det sitter en gps plotter på ?
näh tänkte det va.
men i skogen där är det helt ok. fyfan vad genomtänkt.
DU har INGEN KONTROLL över vad hunden gör när den släpps på det viset. att du vet var den finns och i efterhand kanske kan se (om den har med sig en kamera) vad som hänt innebär inte att du kan stoppa en attack som hunden utför eller om den skrämmer en hundrädd osv som befinner sig i skogen. kort sagt DU HAR INGEN KONTROLL ! det är lagstadgat att du skall hålla hunden under kontroll så varför det tillåts att bete sig som det gör övergår mitt förstånd.

nu är jag varken hundrädd eller mot hundar men jag är definitivt emot att man släpper hundarna vind för våg som ju alltid har skett.
jag vet inte hur många gånger man varit ute o hämtat hundar som är mil från var de skulle vara. både med och utan GPS.

kommer din hund fram till mig och du inte är med så kan du hämta den på närmaste polisstation.

ang ignorans så tycker jag du skall ta en koll på ditt tidigare inlägg och sedan gå ut o tänka över situationen lite.

Jag ger mig, du vet bäst.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
det handlar inte om att ge sig eller veta bäst.
men det kanske manar till en liten eftertanke nästa gång du släpper hunden ?

Var någonstans står det att jag har hund eller är hundförare? Om jag jagar i norrlands inland där det är fyra mil till närmsta större by, vad är problemet? Du får åka närmare tio mil i vardera riktning för att hitta en bemannad polisstation om du ska lämna en herrelös hund.

Allt är inte Sthlms län. Vet du förresten vad ordet ignorans betyder?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vem ska skjuta alla vargar den dagen då även den viltarten måste skjutas av? Ska vi jägare som under 10-tals år förlorat möjligheten till jakt, damma av bössorna för att göra samhället en tjänst?

Eller tror ni som en del sköningar här inne att det ska sättas upp en statlig anställd kår av skyttar som ska sköta den biten? :)

Varför är det så viktigt att hysa världens mest framgångsrika landlevande större rovdjur här i den svenska landsbygden?

Vi får inte glömma bort att vi även har andra stora rovdjur inom samma områden som vargen. Man kanske får välja vilka vi ska ha och inse att vi inte kan göra om den svenska landsbygden till någon substitut för Yellowstone.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Jag vet inte hur vargjakten går till, och jag har ingen möjlighet att avsätta tid till praktikvecka. Kan inte du vidga mina vyer, för uppenbarligen är det något jag inte förstått här....

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag vet inte hur vargjakten går till, och jag har ingen möjlighet att avsätta tid till praktikvecka. Kan inte du vidga mina vyer, för uppenbarligen är det något jag inte förstått här....

Jag avsåg inte specifikt vargjakt, utan jakt generellt. Mångas uppfattning(framförallt här) verkar vara att den genomsnittlige jägaren är en blodtörstig bonnläpp helt utan respekt för djur och natur. Som lök på laxen är dom blinda och helt okunniga vad gäller säkerhet under jakten.

Just ja, super gör dom ju också, hela tiiin...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vem ska skjuta alla vargar den dagen då även den viltarten måste skjutas av? Ska vi jägare som under 10-tals år förlorat möjligheten till jakt, damma av bössorna för att göra samhället en tjänst?.

Den fantastiska unika kundskapen ni har och som går förlorad kommer vara början till skogensundergång :hihi

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

BS.
Inför lite jaktupplevelser i företaget, så kan du göra det på arbetstid.
Väljer du grisjakt i en pälsmössenation så får du alla fördommar bekräftade.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Förklara för en som inte riktigt vet
Hur stor skada gör vargen egentligen?
Anfall på människor hör man ju aldrig talas om, Hur många hundar o får tar vargen per år?

Jämfört med Björn så känns ju den ca. 1000 gånger värre att träffa på i skogen, men ändå så känns varghatet mycket värre än björnhatet

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Förklara för en som inte riktigt vet
Hur stor skada gör vargen egentligen?
Anfall på människor hör man ju aldrig talas om, Hur många hundar o får tar vargen per år?

Jämfört med Björn så känns ju den ca. 1000 gånger värre att träffa på i skogen, men ändå så känns varghatet mycket värre än björnhatet
Viltskadestatistik 2009

Antal rovdjur:
Björn: ca 4000st
Lodjur: ca 2000st
Varg: ca 200-300st

Bifogat

• dodadehundar.jpg
    dodadehundar.jpg
    123.9 KB · Visningar: 31
  • dodadehundar2.jpg
    dodadehundar2.jpg
    66 KB · Visningar: 31
  • rovdjursangripna.jpg
    rovdjursangripna.jpg
    99.4 KB · Visningar: 35
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Nu har jag ännu svårare att föstå varghatet. Det dör betydligt mer hundar i trafiken än av vargar. Viltolyckor är extremt mycket större än skador från varg. Det känns som om vargen är långt ifrån det största hotet i vårt samhälle, mot andra djur och människor

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Stockholmarna är dom som gillar vargen mest (förutom Markus). Dom som bor i områdena där vargen finns idag verkar inte gilla vargen. Känns som en enkel lösning finns på problemet.....

Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien (säkert kampvargar). Jag vill inte ha en stor vargstam där jag bor.

Sen har ju dom som blivit dödade av varg i Sverige inte har överlevt att berätta om det, så mörkertalet är stort! Alla som är spårlöst försvunna utgår jag från att vargen dödat. :näsblod

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Stockholmarna är dom som gillar vargen mest (förutom Markus). Dom som bor i områdena där vargen finns idag verkar inte gilla vargen. Känns som en enkel lösning finns på problemet.....

Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien (säkert kampvargar). Jag vill inte ha en stor vargstam där jag bor.

Sen har ju dom som blivit dödade av varg i Sverige inte har överlevt att berätta om det, så mörkertalet är stort! Alla som är spårlöst försvunna utgår jag från att vargen dödat. :näsblod

Matis-som-har-skrivit-ett-inlägg-efter-2007-som-inte-handlar-om-döda-varg har väl stockholm som stad med? Tror det är fler.

Wow, under 15 år har 223 av 1miljard ev. blivit dödade av vargen.
Det får en att tänka till.

Hur många indier har dött av tigrarna som vi (väst) kämpar för att bevara i det fria där?
Av orm?

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Inför jakt på bilförare. De dödar vilt för jägarna. :rolleyes:

WWF tror jag rekommenderade en vargstam på minst 350-400 vargar för Sverige med tanke på storleken har jag för mig.

Vem ska skjuta alla vargar den dagen då även den viltarten måste skjutas av? Ska vi jägare som under 10-tals år förlorat möjligheten till jakt, damma av bössorna för att göra samhället en tjänst?

Eller tror ni som en del sköningar här inne att det ska sättas upp en statlig anställd kår av skyttar som ska sköta den biten? :)

Du vet att allt handlar om balans va? När maten för vargarna minskar, minskar även vargantalet. Kallas naturens kretslopp.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nu har jag ännu svårare att föstå varghatet. Det dör betydligt mer hundar i trafiken än av vargar. Viltolyckor är extremt mycket större än skador från varg. Det känns som om vargen är långt ifrån det största hotet i vårt samhälle, mot andra djur och människor
Fast nu finns det ju inte miljontals vargar i vårat land eller hur? Vargstammen är omkring 200-300 individer och du jämför redan nu med hur många som trafiken tar.

Dör fler människor i cancer än det gör i trafiken, så vi behöver inte bry oss om att bygga säkrare vägar...ungefär lika smart...

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre