Vargstammen

Vad tycker du om varg i Sverige?

• Antal röstningar
    0

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men snälla du.....nu pratar du om två helt olika saker, för det första var det vargstammen som vi pratade om från början.
För det andra är det väl inte en helt ok jämförelse att skjuta vilda djur (mest för spänningen) mot att bönder föder upp boskap för mjölk & slakt?

Jo det gjorde jag. Men är det okey att bönder tar och föder upp djur och sen slaktar dem då? Det är i stortsätt samma sak.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo det gjorde jag. Men är det okey att bönder tar och föder upp djur och sen slaktar dem då? Det är i stortsätt samma sak.

Nu blandar du ihop saker och ting här. Det är ingen som säger att det är fel att jaga. Däremot säger vi att jägarna kanske får dra ner på sin andel för att vargstammen ska ha nåt att äta. Riktiga naturvänner vet att det går alldeles utmärkt att samleva även med rovdjur—fler människor dödas av andra människor ändå och håller du hunden kopplad eller tränar den att hålla sig inom synhåll så kommer den inte gå under ändå.

Det handlar inte om att döda eller inte döda djur—jag tror inte det finns många vegetarianer i tråden.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Fast du glömde nämna att vargen har varit grymt hårt jagad i alla år. De vargindivider som närmade sig människans byar osv, jagades hårt. I många tider fanns det t o m en skyldighet att ge sig ut på vargjakt.

Men vi kan låtsas att människan och vargen har levat sida vid sida i en fin harmoni ända fram tills våra dagar :tummenupp

Var har jag hävdat att det endast var pga. inaveln? Du kommer väl som vanligt inte att kunna påvisa någon sådan uppgift, men ändå fortsätta att slänga dig med starka åsikter utan någon som helst förankring i hur det verkligen fungerar.

Har du lyckats hitta hur många jakthundar som jägare dödar än? Vi ska ju tydligen döda fler jakthundar än vad vargarna gör, men var finns siffrorna?

Men allvarligt nu? Jag tänker inte börja söka in på alla trådar. Men i början sade du inget om att det var för att gynna din egen jakt som du tyckte vargen skulle slaktas utan då var det för att den var så hemskt inavlad och för att den tog era hundar....

Jag anser väl att Ni som människor bör vara smarta nog att inte döda tamdjur, men du tycker tydligen ett visst svinn är "ok". Då borde väl det som vargen tar vara försumbart, den ser dessutom inte skillnad på människors tamdjur.
Det är det du inte verkar kunna förstå. Allt ni gör är ok, men allt som på något vis hindrar er är hemskt.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
....är att vargen omöjliggör en levande landsbygd.

En liten rättelse...."omöjliggör en bekvämt levande landsbygd" där man slipper skydda sina djur. :rolleyes:

För det är väl vad det handlar om. Jag menar, folk i alla tider har fått skydda sig mer eller mindre från varg.

Varför ska det upphöra nu, bara för att vi människor tror oss ha rätt att bestämma vilka arter som ska finns eller inte.

Det luktar rasism lång väg här.

Visst det är bekvämt för jägare att kunna släppa sina hundar så att dom får springa fritt i skogen. Men ibland får man helt enkelt rätta sig efter rådande omständigheter.

//M

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jägarkåren bör/borde inte ha något emot då denna import var en av grundkriterierna för att kunna genomföra den licensjakt på varg som genomfördes tidigare, av intresset att döma var "många" med på de noterna.
Nu var det ju omkring 4000-4500st som jagade varg i årets vargjakt. Varför ska inte de resterande nästan 300 000st jaktkortslösande jägare ha något emot denna import?

Men allvarligt nu? Jag tänker inte börja söka in på alla trådar.
Det säger du varje gång...

Om du försvarar vargangreppen på jakthundar, med att vi jägare dödar fler jakthundar. Då kan man väl begära att du kan tala om hur många det rör sig om?

Annars är det helt okej att du gör en pudel och erkänner att du överdriver...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kanske för att...

Det är en begränsad stam?
Man inte jagar varg för mat?

Klart den är begränsad, ety den är sprungen ur ett (1) vargpar och därmed ytterst inavlad.
Åtgärdsplanen innefattar avskjutning och inplantering av nytt blod.
Men inplantering innebär förändring av vargstammen.
Ju mer uppblandad den nordiska stammen blir, ju mindre begränsad blir den genom sitt släktskap med de stammar de inplanterade djuren kommer från.
Så om vi inplanterar tillräckligt många djur, så kan vi dräpa samtliga individer i den nordiska stammen, ety de inte längre är att betrakta som unika.

Om man jagar matvilt eller föder upp tamboskap så jagar man i högsta grad varg för matens skull.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Mao: Helt OK att föda upp slaktdjur.
Ganska OK att jaga allt.
Utom varg?
Varför det?

inte bara förutom varg. varg och en hel del andra djur !

så svaret på din fråga är väl något sådant här ungefär..
För att vargstammen är förliten som den är redan idag.
om det varit en större stam skulle jag personligen helst sett ett hårt jakt tryck på den så att den lär sig att hålla undan från människor.
men som det är idag så tål den inte jakt över huvudtaget.
altså kan man inte jaga dem, om man vill att de skall finnas kvar i naturen i sverige. man tycker att det på något vis borde vara självklart för precis alla.
problemet är då att vad vi nog egentligen inte är överens om är frågan "skall vi ha varg i sverige ?"

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vilken cirkus, jägarna blir väl helt nöjda den dagen någon prickar ett pannskott på den sista svenska vargen.....*suck*

Men du gnäller väl om all jakt? :confused:
Eller tycker du all jakt förutom just vargjakt är bra?

Hur begränsad är tillgången på övrigt vilt?

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag säger "Nej till varg" då jag inte vill titta på GPSen och sedan gå mot hunden och se den liggandes halv uppäten och fortfarande andas. Helvete heller!

Slut diskuterat för min del.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Varför hånas jägare när det blir liv på jägarkåren angående något som i slutändan innebär inskränkningar i deras hobby? Nyss var det ett jävla gnäll här om att motorcyklister skulle påtvingas regskylt fram på sina fordon...

Den som säger att man jagar för mat måste vara ute och cykla, det finns knappast något kött som i slutändan blir dyrare än det kött man släpar hem ifrån skogen. Det är en hobby som är rolig att utöva, precis som att åka motorcykel, konstigare än så är det inte.

Jag finner det fantastiskt vilken ignorans det finns i frågan hos en del. Ni borde ha en praktikvecka på landsbygden, gärna under pågående älgjakt, för att vidga era vyer en aning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur begränsad är tillgången på övrigt vilt?

Det är jag inte expert på men jag vet att det varierar.
Frågan var om du nu ändrat dig och gillar all annan jakt än vargjakt, det skulle onekligen ge dig en mer nyanserad framtoning.
Oavsett så tycker jag det är passande med en dikt mot vargjakt av Göran Greider här:

Natten efter den blodiga vargjakten
går jag ut på bygatan.
Jag går ut med hunden
i den tiogradiga kölden
och först bländas jag nästan av månen.
De sköt tio vargar i länet.
Mobiliseringen kändes i luften.
Där det är som längst mellan husen
öppnar sig stjärnhimlen
över den frusna vita åkern.
Jag återser Orions bälte och Plejaderna:
Jägaren och de jagade över byn.
Hunden vädrar avlägsna vilda fränder.
Jaktstugan syns inte i mörkret.
Jag har försökt förstå
de jagade, under samma himmel:
flocken – övermakten därute – tvåtusen
jägare på benen – övermakten de
tycker sig känna.
Jag har drömt om dem,
ylande bortom den här skogen.
En varg har inga andra rättigheter än dem
vi ger den.
Jag delar ut rättigheter nu.
Det kostar mig ingenting.
Jag tror inte det kostar någon någonting,
fastän jag vet dem som tycker
sig vara tvungna att betala:
en tigande punkt i samtalet vid köksbordet.
Min hund har aldrig sett en stjärnbild.
Det är inte för att vargen var här före oss,
utan för att den är här samtidigt
som vi och gör
mitt lilla medvetande en smula större:
jag klappar min hund
under Jägaren
och proklamerar tyst vargens
rätt att vara här:
stjärnrök ur munnen.
GÖRAN GREIDER

:rofl

Fullständigt obegripligt, lika dålig diktare som tänkare med andra ord.

goran180.jpg

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Varför hånas jägare när det blir liv på jägarkåren angående något som i slutändan innebär inskränkningar i deras hobby? Nyss var det ett jävla gnäll här om att motorcyklister skulle påtvingas regskylt fram på sina fordon...

Den som säger att man jagar för mat måste vara ute och cykla, det finns knappast något kött som i slutändan blir dyrare än det kött man släpar hem ifrån skogen. Det är en hobby som är rolig att utöva, precis som att åka motorcykel, konstigare än så är det inte.

Jag finner det fantastiskt vilken ignorans det finns i frågan hos en del. Ni borde ha en praktikvecka på landsbygden, gärna under pågående älgjakt, för att vidga era vyer en aning.

För att bli nästa offer för en idiot som inte ens kan skilja en jaktkamrat från en älg ? nej tack, under älg-jakten håller jag helst mig borta från skogen. alldeles för många små metallbitar som skickats iväg av folk som inte har koll dels på vad de skjuter och del på vad som finns bakom.

Jag är inte emot jakt, men jag är emot att jaga varg som det ser ut nu.
Jakt är för mig en del av viltvård och det finns många bra saker med den biten, jag äter hellre jagat vilt än slaktad tamboskap.
men att påstå att det inte finns plats för några hundra vargar i sverige är för mig ett så jävla korkat tankefel att man bara skakar på huvudet.
då handlar det inte om plats utan något helt annat.

och du kottson, om du inte vill hitta din hund på det viset kanske du inte skall släppa den på det viset ?
dags att inse att den typen av jakt kanske vi borde göra oss av med,
inte med hund i sig utan att ha drivande hund som man inte har koll på för 5 öre.
ingenstans i sverige borde det vara ok att vind för våg släppa iväg hundar på det viset.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Inget illa ment men stadsbor brukar vilja ha vargen in i Sverige så jädrans mycket så det inte är sant. MEN! När vargen börjar komma till staden då blir det ett jädrans liv att de ska bort.

Så blev det förra året eller vad det var.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Varför hånas jägare när det blir liv på jägarkåren angående något som i slutändan innebär inskränkningar i deras hobby? ...

Jag är övertygad om att siten www.sportjägare.com står i första ledet för att försvara jägarnas intresse.

För egen del är jag mycket glad att få mer insyn i hur, tydligen, nästan allt kött i affärerna kommer från jägare. För effektivitetens skull antar jag att det handlar om automatvapen på stillastående kor eller nåt sånt? Eller släpps korna ut i skogen först? Är det speciell jaktsäsong på kor?

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre