För att bli nästa offer för en idiot som inte ens kan skilja en jaktkamrat från en älg ? nej tack, under älg-jakten håller jag helst mig borta från skogen. alldeles för många små metallbitar som skickats iväg av folk som inte har koll dels på vad de skjuter och del på vad som finns bakom.
Jag finner det fantastiskt vilken ignorans det finns i frågan hos en del. Ni borde ha en praktikvecka på landsbygden, gärna under pågående älgjakt, för att vidga era vyer en aning.
Vad löshundsjakt beträffar har vi aldrig haft bättre koll på vad hundarna har för sig i skogen än idag. Modern teknik som gps-pejl antingen med plotter eller mobiltelefon gör att hunden knappt tar ett steg utan att hundföraren vet vad som händer.
att man inte har haft bättre kontroll innebär inte att man ha tillräcklig kontroll idag.
eller menar du att sålänge det är älgjakt får man släppa hundar lösa hur som helst inne i stan ? bara det sitter en gps plotter på ?
näh tänkte det va.
men i skogen där är det helt ok. fyfan vad genomtänkt.
DU har INGEN KONTROLL över vad hunden gör när den släpps på det viset. att du vet var den finns och i efterhand kanske kan se (om den har med sig en kamera) vad som hänt innebär inte att du kan stoppa en attack som hunden utför eller om den skrämmer en hundrädd osv som befinner sig i skogen. kort sagt DU HAR INGEN KONTROLL ! det är lagstadgat att du skall hålla hunden under kontroll så varför det tillåts att bete sig som det gör övergår mitt förstånd.
nu är jag varken hundrädd eller mot hundar men jag är definitivt emot att man släpper hundarna vind för våg som ju alltid har skett.
jag vet inte hur många gånger man varit ute o hämtat hundar som är mil från var de skulle vara. både med och utan GPS.
kommer din hund fram till mig och du inte är med så kan du hämta den på närmaste polisstation.
ang ignorans så tycker jag du skall ta en koll på ditt tidigare inlägg och sedan gå ut o tänka över situationen lite.