Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

.....
Mycket snack om AT här men jag skulle personligen inte vilja ha en sådan. ST:n är ju både starkare, snyggare, billigare och bekvämare samt lika pålitlig.
.............
Här har du ett bra forum om du själv vill skapa dig en bild av hojen http://www.super-tenere.net/index.php/forum
Så följande är bra att göra på en Super Tenere för att den skall fungera bra i längden.
-Byta laddningsregulator (tidiga modeller)
-Byta emulsionsrören i förgasarna vid 3-4000 mil
-Kolla & eventuellt svetsa förstärkningar i ramen vid övre motorfästet vid tung last
-Kolla så att främre drevet inte är fastsvetsat i drivaxeln
-Stålomspunna bromsslangar
-Progressiva fjädrar
-Byta motor till TDM850 snurra

Inte för att såga modellen i sig, den är säkert bra, men jag tror jag letar vidare.

Tycker jag fick till min iallafall med lite lullull på, så det blev en riktig blygrisäventyrare av den
Den såg inte helt fel ut. Lite det stuket är jag ute efter, iofs gärna med lite mer hanterbarhet utanför väg, men ändå.

Många pratar sig varma om Hondas negertvåa, den är kanske är ett rationellt alternativ. Jag får samma känslor som för en Volvo 740 kombi.

Men vem vill vara som alla andra? Med en elefant i garaget kommer du att tillhöra en mycket liten - och exklusiv - skara av fanatiker. Jag vidhåller att Elefanten är roligare -och faktisk några kilo lättare, om man skall sprätta grus.

Reservdelar har hittills inte varit några problem - Ducatis 900-motor har varit med länge. Även de mest konstiga delar har plockats fram på en dag eller två från sveriges kanske bästa ducati-handlare utanför Alingsås.

Sök så hittar du tester, jämförelser och mkt annat skoj. Med en Elefant blir resan ett äventyr - jag lovar... =)

"... if you want the ultimate sports touring trail bike, then the Cagiva Elefant is it."

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/cagiva/cagiva_elefant_900ie 90.htm

Efter att ha skummat igenom en massa gamla mc-tidningar ser tankarna ut ungefär så här:

Rationella & smartaste valet:

-Africa Twin av sen årsmodell

De andra alternativen som är lite mindre macho/äventyr, men som skulle kunna gå att med enkla medel modda om till lite roligare:

-Triumph Tiger (med insprutningen)
-Suzuki V-Strom 1000/Kawasaki KLV1000
-Honda Varadero
-Aprilia Capo Nord

Cagivan må vara frälsaren själv för vissa, men har jag inte sett en återförsäljare för dem i Sverige så går de bort.
Samma sak med BMW GS:n, då den är helt enkelt för dyr.

Så följande är bra att göra på en Super Tenere för att den skall fungera bra i längden.
-Byta laddningsregulator (tidiga modeller)
-Byta emulsionsrören i förgasarna vid 3-4000 mil
-Kolla & eventuellt svetsa förstärkningar i ramen vid övre motorfästet vid tung last
-Kolla så att främre drevet inte är fastsvetsat i drivaxeln
-Stålomspunna bromsslangar
-Progressiva fjädrar
-Byta motor till TDM850 snurra

Inte för att såga modellen i sig, den är säkert bra, men jag tror jag letar vidare.

Den såg inte helt fel ut. Lite det stuket är jag ute efter, iofs gärna med lite mer hanterbarhet utanför väg, men ändå.

Haha, tycker du drar lite väl stora växlar av vad jag skriver. Ingen modell är perfekt och jag hade kunnat skriva en minst lika lång lista om vilken modell som helst. Jag tipsade om dom vanligaste felen men därmed inte sagt att de är vanliga. Dessa är som sagt kända för att vara ovanligt pålitliga maskinder, betydligt bättre på så vis än t.ex KTM Adventure och BMW F800GS.

Många AT ägare har med sig en extra bränslepump när dom är ute och långkör men sånt slipper du fundera på om du kör ST.

Dessutom behöver du bara justera ventilerna var 4200:e mil på ST, hur ofta är det på en AT?

Jag tycker att det är en bättre maskin än AT oavsett om du byter bromsslangar, fjädrar eller motor men jag är en sån där typ som gillar att modifiera och göra en redan bra hoj bättre. Slangar och fjädrar hade jag tipsat om även på en AT och på ST:n har du möjlighet att slänga i en större motor som passar men det kan du inte göra på en AT. Redan i standardutförande har ST:n ca 10hk mer än AT och högre vrid på alla varvtal.

Efter att ha skummat igenom en massa gamla mc-tidningar ser tankarna ut ungefär så här:

Rationella & smartaste valet:

-Africa Twin av sen årsmodell

De andra alternativen som är lite mindre macho/äventyr, men som skulle kunna gå att med enkla medel modda om till lite roligare:

-Triumph Tiger (med insprutningen)
-Suzuki V-Strom 1000/Kawasaki KLV1000
-Honda Varadero
-Aprilia Capo Nord

Cagivan må vara frälsaren själv för vissa, men har jag inte sett en återförsäljare för dem i Sverige så går de bort.
Samma sak med BMW GS:n, då den är helt enkelt för dyr.

Jag har haft två african twin. Utan större problem. På den jag har nu har jag bytt soppapump (900 kr på mekonomen) och trippmätaren som är på en egen digitaldisplay hänger sig ibland. Det löste jag genom att sätta dit en cykeldator, måste ju ha en trippmätare så man vet när man ska tanka.
Nu är jag handledare till min bror som övningskör och vid sådan lugn körning drar den under halvlitern.
Långkörning runt 130 km/h är inga problem, sen så börjar det bli lite nära rödmarkeringen på varvräknaren tycker jag.
Kåpan är inte så bra, den skulle vara lite lägre eller lite högre. Blir väldigt bullrig turbulens. Jag brukar ha öronproppar om man ska köra lite längre sträcka.

Haha, tycker du drar lite väl stora växlar av vad jag skriver. Ingen modell är perfekt och jag hade kunnat skriva en minst lika lång lista om vilken modell som helst. Jag tipsade om dom vanligaste felen men därmed inte sagt att de är vanliga. Dessa är som sagt kända för att vara ovanligt pålitliga maskinder, betydligt bättre på så vis än t.ex KTM Adventure och BMW F800GS.

Många AT ägare har med sig en extra bränslepump när dom är ute och långkör men sånt slipper du fundera på om du kör ST.

Dessutom behöver du bara justera ventilerna var 4200:e mil på ST, hur ofta är det på en AT?

Jag tycker att det är en bättre maskin än AT oavsett om du byter bromsslangar, fjädrar eller motor men jag är en sån där typ som gillar att modifiera och göra en redan bra hoj bättre. Slangar och fjädrar hade jag tipsat om även på en AT och på ST:n har du möjlighet att slänga i en större motor som passar men det kan du inte göra på en AT. Redan i standardutförande har ST:n ca 10hk mer än AT och högre vrid på alla varvtal.
Jag är inte så insatt i rivaliteten mellan ST och AT. Men båda är gamla och till viss del pålitliga konstruktioner som gör sitt jobb bra antar jag.

Ventiljustering på en Honda..?!?, du menar kolla ventilerna på en Honda. Mer brukar man väl inte göra :D

Nä, men seriöst så är jag tacksam till alla synpunkter, bra som dåliga, oavsett vilken hoj det gäller i den här kategorin :) .

Africa Twin RD07 +
52-3226_s.jpg

= Skottsäkert.

Jag tror jag fortsätter att unvika det här med lån ett tag till. Tror inte riktigt på det här med att leva över sina tillgångar, speciellt med tanke på världsekonomin ser ut just nu.

Äääh. Det är ju bara 20k. Vi snackar inte sjusiffriga belopp här.
Som jag sade så får du tillbaka pengarna när du säljer, det är ju inte så att du kastar 50k i sjön precis.

Kunde inte låta bli......
Tror vi har lite olika definition om vad som är en hoj.
Den där har ju 6 st hjul och är enligt mig någonting helt annat än en motorcykel.

Fast lite ratbike-Mad Max poäng får den ändock. :D

Äääh. Det är ju bara 20k. Vi snackar inte sjusiffriga belopp här.
Som jag sade så får du tillbaka pengarna när du säljer, det är ju inte så att du kastar 50k i sjön precis.
Att låna för lyxkonsumtion är aldrig smart, även om man tror att man kan få tillbaka pengarna om några år. Hellre leva på det man har.

Och skulle jag ha en budget på 50' så skulle det finnas en massa andra mycket mera roliga hojar i andra kategorier att införskaffa.

Last edited:
"Massa text" Är det verkligen så dålig framkomlighet så man behöver en hoj utrustad för att kunna korsa Sahara för att kunna ta sig upp till Nordkap?

Nej, antagligen inte då det finns en dansk som kört Nordkap T/R minst 10 gånger på en Yamaha FS1:a:D

Africa Twin!:yoparty

Cagivan har väll en vanlig ducce motor så reservdelarna borde inte vara några problem till motorn.:va

Finns ju ett antal andra varianter men de kanske är helt fel även med andra däck. Ska man vara manligast gör man det på "fel" hoj!:tummenupp

http://www.blocket.se/dalarna/Aprilia_Pegaso_650_33771984.htm?ca=23_10&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_DR_750_BIG_DAKAR__Nybes__Ny_servad__35240746.htm?ca=23_10&w=3

http://www.blocket.se/simrishamn/Royal_Enfield_G_350cc_35061651.htm?ca=23_10&w=3

Jag har fastnat för Dr 800. Men det verkar ju vara många som är skeptiska..
Kapar kanske tråden lite, men vill gärna höra lite om invändningarna.
Främsta nackdelen som jag ser det är den hårda sadeln. Träsmak efter några mil.
Doktorn är, på gott och ont, gjord för lite tuffare tag än de andra hojarna som kommit på tal i tråden.
Funkar till det mesta, men motorn är knappast så mycket starkare än 600-stånkorna.

. Är det verkligen så dålig framkomlighet så man behöver en hoj utrustad för att kunna korsa Sahara för att kunna ta sig upp till Nordkap?

Ähhhh, det är ju asfalterat hela vägen. Kollegan körde dit med sin tjej och svärföräldrarna i baksätet förra sommaren i en saab 9000.

Det var inte terrängen utan svärföräldrarna som var största utmaningen.

Ska du bara till Nordkapp måste ju en stor touringmaskin med massor av helkåpa och hög vindruta var det ultimata valet.

Last edited:
Äventyrshoj är ju vad man gör det till. Min är 2XS.....kåplös och ryms hur mycket packning som helst på den :)

På tal om Nordkap:
[YOUTUBE-ID]2Pid-PXNnKI[/YOUTUBE-ID]

såg en super tenere häromdagen för första gången.. faen va stor dom va, riktigt manlig. verkar så liten på bild. :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick