Ventiljustering

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Ok, jag vet inte om jag är dumsnål...men jag läste nånstans här på forumet att det inte är raketforskning att göra en ventilkoll själv om man bara tar god tid på sig och följer instruktioner noga. Halvt mekkunnig som jag är har jag gett mig in på denna procedur och än så länge (tror och hoppas jag :gnissla) går det bra. Jag har kommit så långt att alla ventilspel är mätta och de felande schimsen urplockade. Nästa steg är att lista ut vad jag ska byta ut dem till...här har det tagit stop för mig så jag kan behöva lite hjälp.

Frågan är alltså: Vad ska jag skaffa mig för schims för att byta ut felande och få rätt ventilspel?

Bilderna jag laddat upp visar vad jag mätt i min mc och tabeller från instruktionsbok över vad jag borde ha? Fattar inte tabellerna riktigt så jag antar att det är där någon får rycka in åt mig. :) I instruktionsvideo 1 nedan visar han hur man räknar ut, men jag har ju tabeller att gå efter? Ja, jag behöver lite hjälp att reda ut detta helt enkelt.

För att utföra detta följer jag verkstadsbok samt instruktionsvideor på youtube i följande ordning:
Ventilspelskontroll: http://www.youtube.com/watch?v=dMSJ...DvjVQa1PpcFNFMrU-Loo9meggzpInkDrPDUBXmzfpuLA=
Justering del 1: http://www.youtube.com/watch?featur...tion_270720&src_vid=GVBBpo0hgZw&v=Ugk1trA9UXA
Justering del 2: http://www.youtube.com/watch?src_vi...annotation_id=annotation_706885&v=D7AoAwjzTzM
Justering del 3: http://www.youtube.com/watch?featur...annotation_id=annotation_866529&v=GVBBpo0hgZw

Ville ha första länken som länk istället för inbäddad video men det blev såhär ändå...

Bifogat

• 120326_175202.jpg
    120326_175202.jpg
    210.3 KB · Visningar: 381
  • ex.jpg
    ex.jpg
    225.8 KB · Visningar: 289
  • in.jpg
    in.jpg
    206.4 KB · Visningar: 243

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Har du 0.05 för lite i spel så äre väl bara å skaffa ett shims som är 0.05 mindre än det som sitter där.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Har du 0.05 för lite i spel så äre väl bara å skaffa ett shims som är 0.05 mindre än det som sitter där.

Vadå väl? Kan du eller spekulerar du? Hur vet jag vad mina felande har för mått då?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Den parameter du saknar är hur tjocka dina nuvarande shims är. Brukar stå på dem men kan förstås också mätas upp.

Gå in på den vågräta, översta raden i den kolumn med samma nummer/tjocklek som det nuvarande shimset, följ kolumnen nedåt tills du träffar på den rad som längst ut till vänster stämmer med ditt mätta spel. I "krysset" kan du nu avläsa korrekt nytt shim.
Fan, så svårt att förklara i text...

Exemplet i tabellen för insug är som följer:
Befintligt shims är 3.05 tjockt
Uppmätt ventilspel ligger mellan 0.35 - 0.39
Det nya shimset ska vara 3.25 tjockt - klart!

Last edited:

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Den parameter du saknar är hur tjocka dina nuvarande shims är. Brukar stå på dem men kan förstås också mätas upp.

Gå in på den vågräta, översta raden i den kolumn med samma nummer/tjocklek som det nuvarande shimset, följ kolumnen nedåt tills du träffar på den rad som längst ut till vänster stämmer med ditt mätta spel. I "krysset" kan du nu avläsa korrekt nytt shim.
Fan, så svårt att förklara i text...

Du har ju alla siffror? Hjälp mig... :tungan Kollade efter siffror på shimsen men inte en enda hade någon.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vadå väl? Kan du eller spekulerar du? Hur vet jag vad mina felande har för mått då?

Står i regel på shimset vad det har för toleranser. Låt säga att du har ett 2,70 shims och det är 0,05mm för tight eller utanför intervallet på ventilen, då vill du ha ett 2,65 shims istället som är tunnare och på så sätt ger mer spel. Är det väldigt tight (noll eller mindre i spel) kan du behöva ändra flera tiondelar i shimstjocklek.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Då måste du mäta upp shimsen.
Jag skulle använda en mikrometer, särskilt om shimsen gått så länge att de kan befaras vara slitna.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Står i regel på shimset vad det har för toleranser. Låt säga att du har ett 2,70 shims och det är 0,05mm för tight eller utanför intervallet på ventilen, då vill du ha ett 2,65 shims istället som är tunnare och på så sätt ger mer spel. Är det väldigt tight (noll eller mindre i spel) kan du behöva ändra flera tiondelar i shimstjocklek.

Vill jag inte i ditt exempel ha ett 2,75 shims som ökar spelet istället för att minska det ytterligare? :va

EDIT: Jag inser mitt snetänk och förstår vad du menar.

Last edited:

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Den blir alldeles utmärkt!
Inte enbart till shims utan även för kontroll av bromsskivors tjocklek och en massa annat skoj.
Får du tråkigt en kväll kan du ju t.ex. sätta dig och kontrollera alla dina bladmått....

Haha, troligt! Men bra, då får det bli iväg och införskaffa en sådan. Jag återkommer med resultat! :tummenupp

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Haha, troligt! Men bra, då får det bli iväg och införskaffa en sådan. Jag återkommer med resultat! :tummenupp

Iom att schimsen oftast ligger 0,05mm från varandra går det aldeles utmärkt och är ung tusen gånger enklare med ett digitalt skjutmått typ: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Skjutmatt-och-Mikrometer/Digitalt-skjutmatt-16105/

Att skruva med en mekaniskt micrometer är som gjort för felavläsningar och tar massor av tid.

Jag använde ett sånt till ventiljustering på den hoj jag gjort det på hitils (kawwa z500 -82) och där funka det utmärkt, provade även med en mikrometer först, men höll på att bli tokig.

Om ventilspelet är tex är 0,25mm och ska vara mellan 0,10-0,20 vill alltså minska spelet med 0,10 till 0,15 för att hamna mitt i.
Du plockar ut chimset och mäter det, låt säga att det är 3,45.
Du vill då altså ha ett tjockare schims med 0,10 för att minska spelet så mycket, det nya schimset torde altså vara 3,45+0,10=3,55
Att använda tabeller blir man ofta tokig av också om det är endå är enkelt att räkna ut bara man faktiskt förstår vad man pysslar med.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Iom att schimsen oftast ligger 0,05mm från varandra går det aldeles utmärkt och är ung tusen gånger enklare med ett digitalt skjutmått typ: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Skjutmatt-och-Mikrometer/Digitalt-skjutmatt-16105/

Att skruva med en mekaniskt micrometer är som gjort för felavläsningar och tar massor av tid.

Jag använde ett sånt till ventiljustering på den hoj jag gjort det på hitils (kawwa z500 -82) och där funka det utmärkt, provade även med en mikrometer först, men höll på att bli tokig.

Om ventilspelet är tex är 0,25mm och ska vara mellan 0,10-0,20 vill alltså minska spelet med 0,10 till 0,15 för att hamna mitt i.
Du plockar ut chimset och mäter det, låt säga att det är 3,45.
Du vill då altså ha ett tjockare schims med 0,10 för att minska spelet så mycket, det nya schimset torde altså vara 3,45+0,10=3,55
Att använda tabeller blir man ofta tokig av också om det är endå är enkelt att räkna ut bara man faktiskt förstår vad man pysslar med.

Jag hade faktiskt en sån i åtanke innan mikrometer nämdes. Det ska alltså vara att föredra? Mäter den tillräckligt "finkänsligt"?

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Tänk på att du kan byta plats på schimsen så att du inte behöver lika många. :rolleyes:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag hade faktiskt en sån i åtanke innan mikrometer nämdes. Det ska alltså vara att föredra? Mäter den tillräckligt "finkänsligt"?

Dom mäter ju oftast med runt 0,01mm precision, det ska vara fullt tillräckligt, speciellt som schimsen ligger på jämna 0,05 från varandra vet man vilket det är även om skjutmåttet visar 0,01 fel.
Det som kan vara missvisande är ju om schimsen har nötts i mitten, men det torde vara ytterst marginellt, känner man inget slitage med fingertopp/nagel så är det nog försummbart, dessutom gör man ju en koll med bladmått på slutgiltiga spelet efter ihopmontage för att fånga upp eventuella fel.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Är även extremt viktigt att mäta med veven i rätt läge.
Inte bara kika på kamnockerna och chansa.
Har själv gjort det misstaget på en gammal Honda CB 900,,höll fan på en hel dag innan det blev rätt.:näsblod

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Är även extremt viktigt att mäta med veven i rätt läge.
Inte bara kika på kamnockerna och chansa.
Har själv gjort det misstaget på en gammal Honda CB 900,,höll fan på en hel dag innan det blev rätt.:näsblod

Det lär jag ju bli varse när jag kontrollmäter sen men jag tror att jag gjort rätt. Hoppas iaf. :tungan

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Ok, nu har jag mätt shimsen med digitalt skjutmått. Resultatet ligger i bifogad bild.

Överst i varje kolumn med handskrivna siffror visar mätt tjocklek på respektive shims.
Understa handskrivna visar mätt ventilspel.
Svarta siffror visar vad tabell enligt verkstadsbok vill att jag ska byta till för shims.
Röda siffror visar vad jag ska byta till för shims enligt ekvation i instruktionsvideo 1 (se första post i tråden). Ekvation är enligt följande:

[Shimsens uppmätta tjocklek] + [Mätt ventilspel] - [Ventilspelets genomsnittliga tolerans] = [Shims tjocklek att byta till]

Borde jag gå efter tabell i verkstadshandbok eller snubben som har gjort instruktionsvideons ekvation? Ekvationen känns rimligare på nåt vis, dvs de röda siffrorna på bilden?

EDIT: Ekvationen måste vara mer exakt eftersom tabellen bara tar hänsyn till var 5e 10dels mm?

Bifogat

• 120327_163104.jpg
    120327_163104.jpg
    215.9 KB · Visningar: 348
Last edited:
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...