Rengöring till startmotor?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Fick hem delar till startmotorn idag och ska rengöra och plocka ihop den tänkte jag. Vad ska jag rengöra med och ska något smörjas efter? Har aceton, olika smörjmedel, bensin, "superavfettning" och säkert något mer.

Diesel + en pensel. Sen avblåsning med tryckluft.
Avfettning funkar nog också med varmvatten efteråt
Aceton är farliga grejor, löser FÖR bra...
Försiktighet med lagren, vare sig de är "självsmörjande" (lösn medel tar bort smörjmedlet) eller kullager

Last edited:
Diesel + en pensel. Sen avblåsning med tryckluft.
Avfettning funkar nog också med varmvatten efteråt
Aceton är farliga grejor, löser FÖR bra...
Försiktighet med lagren, vare sig de är "självsmörjande" (lösn medel tar bort smörjmedlet) eller kullager

Körde på både 5-56, avfettning och diskmedel - samt gå lös med diskborste samt skölja med vatten. Tycker diskmedlet fungerade bäst. Den delen med lager i lät jag bli att ta isär utan rengjorde med papper och tops lite grovt bara.

Grejerna blev knappast kliniskt rena, en hinna av olja/fett kvar på allting då det inte gick att få bort rubbet. Men det känns okej. Var nog ändå mest kolen som var problemet med motorn rent funktionellt.

- - - Updated - - -

Det är okej att låta grejerna ligga och torka eller ska jag köra med varmluftspistol?

Diskborste och fotogen brukar jag använda när jag gör rent kedjan mm, löser geggan bra och ska tydligen vara skonsamt mot gummidetaljer.

När jag gjorde rent mina bromsok i höstas la jag dom i ett lånat ultraljudsbad med en salig cocktail av diverse giftiga medel :crash, blev kliniskt! :tummenupp (Bara metalldelarna naturligtvis.)

Annars kör jag WD-40 generellt men det lämnar en tunn hinna kvar.

Fetta, motorn dras inte runt.. Får hoppas att det bara är batteriet som laddat ur sig nu när det fått stå orört sen oktober och i ner till 17 minusgrader, hehe.

Okeej, nu är startmotor ihopsatt. Dock heeelt död. Klickar bara från startrelät på hojen. Batteriet är fulladdat. Finns det något sätt jag kan prova endast startmotorn på? Typ koppla in batteri direkt till startmotorn utan att gå omvägen via hojens elsystem? För att fastställa att problemet verkligen ligger i startmotorn menar jag..

Vad tror ni annars det kan vara? Kolen var totalt söndersmulade och därför bytte jag dem, och räknade då med att det skulle vara problemet med skiten.

Sen undrar jag också om inte nån minuspol eller nåt ska kopplas in till startmotorn? Minns inte hur det såg ut när jag plockade av den.

Ta en voltmeter och se om du får spänning genom startrelät när du försöker starta. När de är slut brukar resultatet bli att det klickar men motorn snurrar inte.
Har renovertat ett par tusen startmotorer, mest till lastbilar, traktorer etc. Rengör gör du bäst med diesel som du vräker påoch låter stå till skiten lossnar lätt. Sen körde vi dem i motortvätt för att få bort dieseln. Tvätta bara inte drev som har kapslade frihjul. De mår inte bra av det. Jag var också försiktig med att tvätta solenoiden i motortvätt. Vill inte ha in fukt i den. Är det bussningar som lagringar så kan du låta dem stå i motorolja under natten så de suger åt sig, alternativt om du ska byta dem så sätter du ett finger på ena sidan så det blir som en kopp, fyller den med olja och pressar med ett finger i andra öppningen, på å sätt kan du trycka olja genom bussningen, de är ganska porösa så det brukar va lätt.
Eftersom vi gav garanti på grejerna så bytte vi alltid bussningar, drev, solenoid, kol och packningar samt mätte upp att de var OK rent elektriskt.

Jag har ingen voltmeter. Kan jag dra vanliga startkablar från batteriet till startmotorns pluspol och jorda andra kabeln nånstans på startmotorns metallhölje?

Köp en multimeter ögonabums!
Finns enkla för någon hundring som duger för en normal hemmapulare.

Börjar du rota i elsystem så är det ett måste ha verktyg :fakta

Last edited:
Ha starten lös , använd starkabel minus på höljet , håll i starten och läg mot plus på kontakten. Kan kanske bli en liten gnista men starten skall snurra. Om kolen har vart smulade hur såg kollektorn ut?

Ha starten lös , använd starkabel minus på höljet , håll i starten och läg mot plus på kontakten. Kan kanske bli en liten gnista men starten skall snurra. Om kolen har vart smulade hur såg kollektorn ut?

Tänk på att det kan bli bra vridmoment på startmotorn så håll den inte i handen...

Om det läcker olja in på kolen så håller de inte länge.

Kolla om någon kontaktyta på kollektorn ser bränd ut. Gör den det så ser det förmodligen likadant ut ett halvvarv senare = kortslutning.

Tänk på att det kan bli bra vridmoment på startmotorn så håll den inte i handen...

Om det läcker olja in på kolen så håller de inte länge.

Kolla om någon kontaktyta på kollektorn ser bränd ut. Gör den det så ser det förmodligen likadant ut ett halvvarv senare = kortslutning.

Gör det något att kollektorn (det är väl den delen som är avlång och lindad med kopparkabel?) är insmord i 5-56? Drog nämligen på ett lager som jag lät dropptorka av en stund innan jag monterade ihop. Är det de ytorna som man tröcker in i utrymmet mellan kolen som du menar kan vara bränt? Hur ser det ut i så fall? Kanske lättast om jag tar en bild och lägger upp..

Vad som gör mig fundersam är att jag tror att det "surrade" lite från startmotorn innan jag monterade av den första gången. Men nu när jag bytt kol och monterat den så surrar den inte alls längre.

Gör det något att kollektorn (det är väl den delen som är avlång och lindad med kopparkabel?) är insmord i 5-56? Drog nämligen på ett lager som jag lät dropptorka av en stund innan jag monterade ihop. Är det de ytorna som man tröcker in i utrymmet mellan kolen som du menar kan vara bränt? Hur ser det ut i så fall? Kanske lättast om jag tar en bild och lägger upp..

Vad som gör mig fundersam är att jag tror att det "surrade" lite från startmotorn innan jag monterade av den första gången. Men nu när jag bytt kol och monterat den så surrar den inte alls längre.

Nja, 5-56 skulle nog jag inte vilja ha på den. Dels för att jag inte är säker på att 5-56 är elektrisk ickeledande och dels för att 5-56 om det finns på kolens anliggningsytor kommer i kontakt med kolen och kraftigt minskar deras livslängd. Rengör den med bräkleen eller liknande. Endast lager och bussningar ska smörjas in och då med nåt lite tjockare än 5-56. Lämpligt med vanlig motorolja i bussningar och kullagerfett i kullager.

Får du ström/spänning till startmotorn?

Ser förresten att du bor i samma stad som mig. Har du den demonterad så titta förbi med den nån dag.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick