nissepelle
Strandraggare
Fick hem delar till startmotorn idag och ska rengöra och plocka ihop den tänkte jag. Vad ska jag rengöra med och ska något smörjas efter? Har aceton, olika smörjmedel, bensin, "superavfettning" och säkert något mer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
5.56 som rengöring. Smörja med kullagerfett. Om du frågar mig.![]()
Diesel + en pensel. Sen avblåsning med tryckluft.
Avfettning funkar nog också med varmvatten efteråt
Aceton är farliga grejor, löser FÖR bra...
Försiktighet med lagren, vare sig de är "självsmörjande" (lösn medel tar bort smörjmedlet) eller kullager
Får ha en jävla stor burk 5-56 då, för är en hel del svart klägg och bös som ska bort..
Ha starten lös , använd starkabel minus på höljet , håll i starten och läg mot plus på kontakten. Kan kanske bli en liten gnista men starten skall snurra. Om kolen har vart smulade hur såg kollektorn ut?
Tänk på att det kan bli bra vridmoment på startmotorn så håll den inte i handen...
Om det läcker olja in på kolen så håller de inte länge.
Kolla om någon kontaktyta på kollektorn ser bränd ut. Gör den det så ser det förmodligen likadant ut ett halvvarv senare = kortslutning.
Gör det något att kollektorn (det är väl den delen som är avlång och lindad med kopparkabel?) är insmord i 5-56? Drog nämligen på ett lager som jag lät dropptorka av en stund innan jag monterade ihop. Är det de ytorna som man tröcker in i utrymmet mellan kolen som du menar kan vara bränt? Hur ser det ut i så fall? Kanske lättast om jag tar en bild och lägger upp..
Vad som gör mig fundersam är att jag tror att det "surrade" lite från startmotorn innan jag monterade av den första gången. Men nu när jag bytt kol och monterat den så surrar den inte alls längre.
Gör det något att kollektorn (det är väl den delen som är avlång och lindad med kopparkabel?) är insmord i 5-56? Drog nämligen på ett lager som jag lät dropptorka av en stund innan jag monterade ihop. Är det de ytorna som man tröcker in i utrymmet mellan kolen som du menar kan vara bränt? Hur ser det ut i så fall? Kanske lättast om jag tar en bild och lägger upp..
Vad som gör mig fundersam är att jag tror att det "surrade" lite från startmotorn innan jag monterade av den första gången. Men nu när jag bytt kol och monterat den så surrar den inte alls längre.
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning