Få upp hojen på släpvagn ensam

Hm, vet inte det jag... kan föreställa mig påfrestningarna det blir på trägolvet där det sitter förankrat med fyra flimsiga skruvar och brickor. Det blir ju ca 2:1 i utväxling då fästpunkten är så pass låg.
Monterar man, citat "4 flimsiga skruvar och brickor" så går det säkert åt h-e.
Men, om man istället följer instruktionen hur man gör med det som följer med för ett säkert och stabilt montage går det fint.
Ps. Finns extra förstärkningsplattor för dom som vill ha både hängslen och livrem.
 
Hm, vet inte det jag... kan föreställa mig påfrestningarna det blir på trägolvet där det sitter förankrat med fyra flimsiga skruvar och brickor. Det blir ju ca 2:1 i utväxling då fästpunkten är så pass låg.
Ja, det gäller ju att det går att få en stabil infästning som sagt. Någon med mer kunskap om släpvagnars konstruktion vet säkert hur man kan göra. Spontant tänker jag att ett släpvagnsgolv verkar bestå av två sammanpressade smörgåsrån med mjukost emellan och i såna fall hade de ju känts bättre med infästning i underliggande metallram eller att man fäster någon metallplatta under golvet som fördelar dragkrafterna.
 
Jag köpte ett släp man sänker och höjer hydrauliskt, skitenkelt att lasta hojar själv. Två sporthojar får lätt plats bredvid varandra. Behövs inga ramper alls. Står i stödet fram och spänner enbast fast i bakdäcket. Funkar klockrent.

tempImageQamJdu.jpg
 
Jag köpte ett släp man sänker och höjer hydrauliskt, skitenkelt att lasta hojar själv. Två sporthojar får lätt plats bredvid varandra. Behövs inga ramper alls. Står i stödet fram och spänner enbast fast i bakdäcket. Funkar klockrent.

View attachment 467808
Berätta mer!

Märke, pris, totalvikt, lastvikt, driftsäkerhet, återförsäljare?

Ser sjukt bra ut.
 
Jag köpte ett släp man sänker och höjer hydrauliskt, skitenkelt att lasta hojar själv. Två sporthojar får lätt plats bredvid varandra. Behövs inga ramper alls. Står i stödet fram och spänner enbast fast i bakdäcket. Funkar klockrent.

View attachment 467808
Nice! Det där var en lösning som jag inte visste existerade. Sänks hela golvet/underredet ner till marken? Hur funkar hydrauliken, är det någon handpumpning, drivs av elen från släpvagnsuttaget eller krävs extern ström?
 
Spec: 750 kg obromsat.

Ont om bra återförsäljare i Sverige tyvärr, köpte från:

Leveranstiden var tyvärr smärtsamt lång, tog 8 månader från beställning till leverans (kanske kan skyllas delvis på pandemin, men jag är skeptisk då jag haft direkt dialog även med fabriken.
Notan slutade på 23.000 inklusive 1 stöd. Tyvärr köpte jag ytterligare 1 stöd vid beställningstillfället, men bägge dessa är skit, köp Steadystand istället.
Förutom de skitdåliga orginalstöden så har jag inte mycket att klaga på, funkar väldigt bra och kvaliteten verkar kanon. Använt under hela 2021.
 
Nice! Det där var en lösning som jag inte visste existerade. Sänks hela golvet/underredet ner till marken? Hur funkar hydrauliken, är det någon handpumpning, drivs av elen från släpvagnsuttaget eller krävs extern ström?
Det sänks ned helt, dock så blir det lutning från dragkroken och bakåt, så lite lutar det, men inte mycket, betydligt mindre lutning än med ramp (om inte rampen är väldigt lång).
Hydrauliken sköts via pump, den röda saken på sidan av släpet, du ser även handtaget bredvid. När man sänker släpper du bara ned, sedan pumpar du upp.
 
Tack för alla svar, fortsätt att tipsa.
Som sagt så vill jag klara det ensam och på plant mark, ingen som kommer hjälpa en att lasta av och på vid uppkörningen.
Ska kolla upp släp med ramp.
 
Hyr en Flyttlastbil med bakgavellift. En plywoodskiva för få upp den på liften, ställ den på stödet och höj liften. Bara rulla in i lastbilen.
Nackdel: Inte sett några bra fästpunkter för spännband invändigt på flyttlasbilar. !
Brukar själv på släp rulla in den och ställa den på stödet, framhjulet mot ståltrådnätet fram.
En rem runt nätet och runt framdäcket där det trycker mot nätet.
Sedan två spännband på varje sida till passagerarfotpinnartrianglarna.
På varje sida ett spännband snett framåt, ett spännband snett bakåt till fästen på sidorna av släpet.
Tex
Två st 34270 eller Fyra st 34273 (har själv klarat mig med 34270)
Fram räcker det med ett kortare spännband runt framdäcket men 34270 är mycket mer användbara än köpa två 1 meters spännband. Så satsa på 34270 fram också. Kan ju läggas i flera varv.
Dvs totalt minst tre st 34270
 
53 svar hittills på frågan om hur man får upp en motorcykel på en släpvagn :unsure:


(spoiler: ta en lååång kraftig bräda o kör upp den. Hojen alltså. På vagnen. Check!)
 
53 svar hittills på frågan om hur man får upp en motorcykel på en släpvagn :unsure:


(spoiler: ta en lååång kraftig bräda o kör upp den. Hojen alltså. På vagnen. Check!)

Betänk allt braattveta som framkommit för de som oftare transporterar mc på detta sätt, prylar t ex. Det och sånt man kan tänka på för att slippa dyra och genanta fadäser vid lastning och lossning. Finns ju ett och annat att beakta.

När en tråd får fart och alla vill bidra med sitt know how, som alltid på SH. Också jag...

För övrigt så drog Teo den metod du förordar redan i #3. Jag behöver vidta lite andra mått och steg för att inte separera från hojen vid "knycken". Behöver man inte ta med den aspekten och fattas förmågan att förstå vad andra måste, blir kanske ditt inlägg det mest onödiga.
 
Som sagt, många svar har du fått.
Men jag har sannerligen kört hoj på släp.

1: gå jämte och putta upp hojen. När det börjar ta emot ordentligt så sätter du knät på fotpinnen och trycker upp hojen med det. När ett av hjulen är antingen på släpet eller marken så går det lätt så det är inte många decimeter du behöver göra detta. Frambromsen är din vän.

2: surra inte neråt utan rakt ut så mycket det går. Du behöver inget tryck neråt alls och låt cykeln stå på sina egna hjul, inget stöd.

3: se till att framhjulet står rakt och inte kan svänga.

är du sedan rädd för att åka i diket så kan du alltid lägga remmar över t.ex däcken och ner.
Men i princip kan du åka Ystad-Haparanda med bara en rem från varje handtag.

jag åker ofta hem från bandagar medan andra fortfarande står med spännband i brant vinkel neråt och cykeln ståendes som en GP-hoj med holeshotdevicen apterad.
 
Tipset jag fick angående det där var att använda kopplingen (med växel i, förstås) istället för bromsen för friktion när man backar av. Minns inte riktigt argumentet nu och har bara gjort manövern en endaste gång.
Gissar att argumentet var att går man på vänster sida är det lättare nå kopplingshandtaget och sköta bromsandet än bromshandtaget på andra sidan hojen, speciellt när man klivit ner på marken och hojen fortfarande med framhjulet på släpet.
Men jag hade valt en kompis hjälp alla ggr hellre än försöka bromsa genom att släppa ut kopplingen.

Känns så fel. så det hade garanterat blivit fel för mig.
 
Jag brukar använda mig av två långa grova plankor, den ena att köra upp hojen på och den andra att gå på själv. Dessa säkras i släpet med spännband så att de inte kan glida av. På så sätt har du ju i princip samma avstånd mellan dig, hojen och underlaget genom hela manövern som om du leder hojen normalt. Sen startar jag hojen, lägger i växel och jobbar försiktigt med kopplingen och låter hojen köra sig själv upp på släpet medan jag går bredvid och leder/stöttar. Brukar funka bra, har till och med lastat 350 pannor HD själv med denna metod. Har funkat bra nästan varje gång, enda gången det hållit på att gå åt helvete var den gången jag på något magiskt vis hade misslyckats med att få på släpkopplingen på bilens kula ordentligt så halvvägs upp på släpet lossnade den och släpet ställde sig på bakänden med fronten i vädret. Just den gången hade jag såklart inte säkrat upp med klossar under bakänden på släpet utan tänkte att "det går säkert bra"... Att stå där med bågen bredvid sig, igång och med växel i i kraftigt motlut på en instabil plattform... Det var svettigt :näsblod som tur var lyckades jag hålla balansen och lyckades precis bibehålla greppet på både kopplingen och frambromsen så att jag kunde förmå hojen att stå kvar och sedan krypa på den sista decimetern som krävdes för att långsamt tippa tillbaka släpets ned på backen... Men ja, mitt tips är att både dubbel och trippelkolla så att ingenting går fel. Säkerställ att ramperna är tillräckligt långa så att du inte ställer hojen på underredet halvvägs upp och varken kommer upp eller ned, säkra dina ramper så att de verkligen inte kan glida av, se till att kulan verkligen låst fast, klossa upp under bakänden på släpet så du har både hängslen och livrem etc etc. Sen kör du bara upp hojen i krypfart gående bredvid, lugnt och stilla så ska det gå bra :tummenupp Om du gjort resten rätt till att börja med vill säga :gnissla :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top