Få upp hojen på släpvagn ensam

Raderad medlem 61114

Guest
Ingen som nämnt transportstöd? Absolut bästa sättet att lasta en hoj, rulla in i stödet, släpp hojen och börja surra.

Jag lastar ofta, och jag gör precis på samma sätt nu som jag gjorde första gången. Glöm inte att dra handbromsen på bilen och ha släpet kopplat, starta hojen, lägg i ettan och stå på vänster sida av hojen, släpp kopplingen och ge lite gas och rulla upp den med lite fart så framhjulet kommer upp på släpet och kanske en halvmeter till, frikoppla och bromsa med handbromsen, kliv upp på släpet (här gäller det att du kört fram hojen tillräckligt långt in på släpet så du har styret och framhjulet längre in än där du står. Nu släpper du försiktigt upp kopplingen och bromsen igen och rullar in sista biten.

Detta är skitsvårt på ett högt maskinsläp eller om man är väldigt kort ? Men på en vanlig kärra är det busenkelt.

Jag brukar spänna fast hojen med ett spännband på varje sida. Från en lastögla bredvid framänden av hojen, in runt någon del av ramen mitt på sidan av hojen och sedan ut mot sidan igen fast med en liten vinkel framåt.

Tiedowns eller ännu hellre tieups spännband ifrån 24mx eller xlmoto är magiska. Har gått över till dom efter att länge ha använt överdimensionerade lastbilsspännband :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu tycker jag istället vi skall glädja oss åt att en tråd som åtminstone har viss koppling till motorcyklar för en gångs skull lyckas skapa större intresse och engagemang än alla trådar om elbilar, miljöpartister, virus och annat elände. Dessutom har vi så totalt deppat ihop över framtiden för hojkollektivet att vi inte ens tycks märka att det är en livs levande ny motorcyklist på väg in. Jag undrar om det kanske till och med är ett litet vårtecken på gång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså, det går ju att använda den typen av remmar du länkar till (skulle dock aldrig kalla dem spännband, finns ju inget inbyggt sätt att spänna dem) för att lastsäkra om man gör extra åtgärder men du måste väl hålla med om att ett spännband av den här typen är både säkrare och enklare att få bra resultat med?

Beror nog helt på om "hen" vet hur man ska använda dom. När min Sprint RS såldes så kom det ner tre killar med två bilar och hyrde ett släp i Göteborg. Men dom hade noll koll på hur man fäster en hoj med sådan där spännband. Dom hade två st med sig.
Så jag offrade mig.
1) Ett 2,5 m spännband flera varv om framhjulet och nätet för att hålla det mot nätgrinden längs fram på släpet.
2) Fyra spännband Biltemas 2,5 meter till passagerarfotpinstringlarna, två på varje sida.
Och ner till sidorna av släpet. För undvika att hojen välter.

Argumentet det går inte att spänna med Biltemas 34270
kontrar jag med att det behövs inga större krafter för att hålla hojen stående.
Spännbanden i passagerarfotpinstrianglarna ska ju bara hindra att hojen välter.
Där den står på släpet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och när första bandet går av ökat belastningen väldigt snabbt för det som är kvar, och då ryker det också.

Varför är det så viktigt att ha just såna band, att du tom gör dig omaket att ha dubbla uppsättningar, för att dom kanske släpper?
Därför med min teknik går det så snabbt att få till det hela.
Det stora kruxet med spännband med krokar i ändarna är att finns det inga bra öglor att fästa krokarna i så blir det skit av det hela som jag ser det.

Och dubblera har jag sedan klättringen.
Jag lever, två av dom jag klättrat med är döda på berget.
Men visst har jag haft tur.....
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Möjligen gör ni den eventuella problematiken lite större än vad den är i praktiken.
Jag vågar påstå att den absolut största andelen av transporter av hojar i/på släp eller skåp görs av cross/enduromännsikor.
Visserligen lätta och stryktåliga hojar men inte väsensskilda och i typ 90% av de transporterna använder man två sådana här:


Till det ett litet band för att hindra bakhjulet att studsa i sidled.

Lastar på tippsläp gör man genom att tippa flaket köra upp på kärran i lagom fart och slå på broms lagom till framlämmen vilket får tippen att gå tillbaka. Klart och fixat utan ramp.

Men kanske görs bäst efter uppkörningen.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Jag har 2st lastspännare av denna:

Men ska köpa minst 2st till, och undrar om dessa billiga från IKEA fungerar bra eller ska man köpa kraftigare?

Att gå upp på släpet medans man balanserar hojen på en ramp verkar lite läskigt när man inte är så lång.
Måste vara ännu värre att lasta av den och gå ner med den från släpet.

/Har hyrt MC släp förut men man var tvungen att vara 2 personer att lasta hojen.

Tack på förhand
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det stora kruxet med spännband med krokar i ändarna är att finns det inga bra öglor att fästa krokarna i så blir det skit av det hela som jag ser det.
När det finns öglor använder jag gummistropp "bungee cord" fäst på spännmekanismen mellan sidorna så att eventuellt slack "tas upp" så att öglorna inte kan hoppa ur.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Möjligen gör ni den eventuella problematiken lite större än vad den är i praktiken.
Jag vågar påstå att den absolut största andelen av transporter av hojar i/på släp eller skåp görs av cross/enduromännsikor.
Visserligen lätta och stryktåliga hojar men inte väsensskilda och i typ 90% av de transporterna använder man två sådana här:


Till det ett litet band för att hindra bakhjulet att studsa i sidled.

Lastar på tippsläp gör man genom att tippa flaket köra upp på kärran i lagom fart och slå på broms lagom till framlämmen vilket får tippen att gå tillbaka. Klart och fixat utan ramp.

Men kanske görs bäst efter uppkörningen.
Jag har framhjulsstöd och en sån här https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/...d_c2588/spannband-hyper-for-styre_pid-9-3-101
Plus framhjulsstöd och en vanlig lastrem för att hålla bakhjulet stilla. Går fort att köra upp hojen, plocka ner remmen till styret från väggen och trä på och dra åt så hojen står hyffsat stadigt, kliva av och spänna bakhjulet. Lastningen är över på ett par minuter, och hojen ramlar inte ens om man inte spänt ner den.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag har framhjulsstöd och en sån här https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/...d_c2588/spannband-hyper-for-styre_pid-9-3-101
Plus framhjulsstöd och en vanlig lastrem för att hålla bakhjulet stilla. Går fort att köra upp hojen, plocka ner remmen till styret från väggen och trä på och dra åt så hojen står hyffsat stadigt, kliva av och spänna bakhjulet. Lastningen är över på ett par minuter, och hojen ramlar inte ens om man inte spänt ner den.

Precis. Enkelt och bra.
Spänn/låsfunktionen på de banden räcker och blir över för att hålla en hoj stående med mycket god marginal.
Skall man släpa guldvinge kan det kanske vara skäl i att ha grövre prylar men nu gällde tråden en ER-6.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Älskar den här typen av trådar ? bilder på tips och trix, alltid nyttig info man kan ta del av även fast man har sitt sätt att göra det på.

Sh rules!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har likadana, det blev lite skav på handtagen och reglaget på den sidan det sitter kvar så jag tog en bit rörisolering med lagom innerdiameter och trär över handtagen först.
Jag har råkat ut för att de flyttat handtagsgummi på en hoj med, men det visade sig att någon tidigare ägare hade använt något smörjande vid montering av dem. :gnissla

När jag började köra bana tror jag att jag använde 5 lastremmar per hoj, med framhjulsstöd. Nuförtiden lastar jag två hojar med två såndär styrremmar och en lastrem till båda bakhjulen. Hojarna står lika stadigt som med fem remmar, men det går bra mycket fortare att lasta. :hihi
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har 2st lastspännare av denna:

Men ska köpa minst 2st till, och undrar om dessa billiga från IKEA fungerar bra eller ska man köpa kraftigare?

Att gå upp på släpet medans man balanserar hojen på en ramp verkar lite läskigt när man inte är så lång.
Måste vara ännu värre att lasta av den och gå ner med den från släpet.

/Har hyrt MC släp förut men man var tvungen att vara 2 personer att lasta hojen.

Tack på förhand
Dom från IKEA räcker gott och väl. Det finns flera varianter på Biltema, clas ohlson m fl som är gott och väl tillräckliga också. Det från IKEA har 1000 kg som max belastning. Det är med väldigt god marginal tillräckligt.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Dom från IKEA räcker gott och väl. Det finns flera varianter på Biltema, clas ohlson m fl som är gott och väl tillräckliga också. Det från IKEA har 1000 kg som max belastning. Det är med väldigt god marginal tillräckligt.

Köpte någon typ av flerpack på Biltema med lättare spännband. De har fungerat långt över förväntan till både virkes, hoj och båttransporter.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Gillar Biltemas spännband med liten rulle på. Slipper då säkra upp den vanligtvis fladdrande stumpen.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dom från IKEA räcker gott och väl. Det finns flera varianter på Biltema, clas ohlson m fl som är gott och väl tillräckliga också. Det från IKEA har 1000 kg som max belastning. Det är med väldigt god marginal tillräckligt.
Två st 5 meters för 79:- kr. Är svårt att slå.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top