XS400 82 Laddar ej efter omdragning av el.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
I en framtid, brukar jag tänka, om säg tjugo år. När ALLA Yamahaägare kör runt med en tving runt CDI boxen, och elsystemen på alla åttiotalshojar har byggts från original->M-Unit->något annat och ingenting elektriskt funkar längre. Kan man inte ( redan nu?) börja om från början med något universal med första steg en liten rotor och triggerpunkt? Kan man förenkla laddningen? Kan man använda grejer från en Fiddy? Vitsen här är ju inte att bygga en komplett ny tändning med köpta delar för 15.000,-
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har en RR från en Ducati 900SSie liggandes, du kan få den mot portokostnaden.
Så vitt jag vet fungerar den OK, men donet lär inte passa.
Kan ta en bild på den i morgon om det är intressant.
Vet inte om det går att mäta sig fram till om den är Ok på bänken.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag har en RR från en Ducati 900SSie liggandes, du kan få den mot portokostnaden.
Så vitt jag vet fungerar den OK, men donet lär inte passa.
Kan ta en bild på den i morgon om det är intressant.
Vet inte om det går att mäta sig fram till om den är Ok på bänken.
Gärna!

Bara den tar emot 1-3 Faser AC och reglerar och trycker ut 12-14V Dc så är det ju toppen! Kontakterna behöver inte passa, jag kommer ändå klippa kablarna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har testat tre faser från statorn med både reg och rect bortkopplad. Den ger ca 0.2VAC på varje fas jämt. Den ska ge mellan 25-40VAC.
Jag kommer nog inte undan att öppna upp och se hur det ser ut med kablar etc.

motståndet i varje fas mäter 0.9, ska ligga på 0,72 -+ 10% så antar det är ok. Det är ju skumt att jag får bra värden men ingen volt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Que? Menar du att en XS400 inte har något batteri som förser tändspolarna med ström?
Du har ett mekaniskt laddrelä som kan krångla.

View attachment 469308
View attachment 469309

Manualen i sin helhet:
Nu fattar jag vad du menar. Testade grön-grön och fick värden i motstånd som stämmer med manualen. (Tyvärr)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har testat tre faser från statorn med både teg och rect bortkopplad. Den ger ca 0.2VAC på varje fas jämt. Den ska ge mellan 25-40VAC.
Jag kommer nog inte undan att öppna upp och se hur det ser ut med kablar etc.
Alltså lixom, du måste förse regulatorlindningen, green green på statorn, med +12 V för skapa magnetism som gör att generatorn kan leverera trefas på de tre vita.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ah tack! Där föll poletten ner, det var detbjag inte fattade tidigare. Kan jag testa detta med ett externt DC power supply på green green?

Eller batteriet i hojen om det är nyladdat och har bra pulver?

Är det DC eller AC?

Nu tänker jag högt:
Borde jag inte kunna koppla ihop de två gröna kablarna och ”bypassa” regulatorn. Jag vill bara testa faserna och volten som kommer ut, kommer inte ha det ikopplat mot batteriet när jag testar.
 
Last edited:

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Annars kan du ju koppla enligt schemat och se om det funkar. :)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Bifogat

  • 20220301_142128.jpg
    20220301_142128.jpg
    1.7 MB · Visningar: 5
  • 20220301_142114.jpg
    20220301_142114.jpg
    1.4 MB · Visningar: 5
  • 20220301_142108.jpg
    20220301_142108.jpg
    1.8 MB · Visningar: 5

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag tror att felet är att generatorn inte får 12V till sig. Det är då logiskt att det slutade funka efter jag drog om all el.

jag läser schemat men kan inte fatta vilka kablar som matar generatorn med 12V.

någon som kan schema bättre än mig?
 

Bifogat

  • 166510AC-F2AE-43A8-85F6-B6D304F39E05.jpeg
    166510AC-F2AE-43A8-85F6-B6D304F39E05.jpeg
    315 KB · Visningar: 14
  • 8874A1AD-F5C1-499C-8821-04E7364097E9.jpeg
    8874A1AD-F5C1-499C-8821-04E7364097E9.jpeg
    52.8 KB · Visningar: 13

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror att felet är att generatorn inte får 12V till sig. Det är då logiskt att det slutade funka efter jag drog om all el.

jag läser schemat men kan inte fatta vilka kablar som matar generatorn med 12V.

någon som kan schema bättre än mig?
Den bruna till regulatorn ska ha +12v enligt schemat.
edit.. Om du kopplat enligt schema så får du +12v på den bruna om tändningen står på on.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Den bruna till regulatorn ska ha +12v enligt schemat.
edit.. Om du kopplat enligt schema så får du +12v på den bruna om tändningen står på on.
Ursäkta att jag är novis här. Men den bruna går idag direkt från regulatorn ner till kontakten och in till generatorn. Inte via batteriet.

ska jag dela kabeln och dra den till batteriet och sedan ner till kontakten då så den får 12v från batteriet?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ber om ursäkt för wagon, de är bara där för att förlänga men här ser man att kablarna bara går rätt ner till kontakten, inget annat.
 

Bifogat

  • 8A7F3342-3FFC-4448-9820-F208350EC939.jpeg
    8A7F3342-3FFC-4448-9820-F208350EC939.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 9

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ursäkta att jag är novis här. Men den bruna går idag direkt från regulatorn ner till kontakten och in till generatorn. Inte via batteriet.

ska jag dela kabeln och dra den till batteriet och sedan ner till kontakten då så den får 12v från batteriet?
Enligt schemat, ja, via säkring.

Jag vill tillägga att jag är lite osäker i detta fallet. De hojarna jag mekat el med har inte krävt batterispänning för att elen ska fungera.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag blir bortdribblad just vid fuseboxen på schemat.

jag testar med följande en kabel från 12V + som går till wago som förser både regulatorns bruna och kontaktens bruna med 12 V+. Ska fixa en bild.
 
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Top