Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Gäller att vara noggrann med dessa dock. Jag har en original och det där är troligtvis kinakåpor. Därmed försvinner väl minst halva värdet på den. Kåporna ser för röda ut, saknar blå nyans, men svårt att se exakt. Det vita saknar pärleffekt. Sidokåporna stämmer inte då deltabox ska vara svart och II ska vara rött, alltså tvärtom. R1-emblemet på bakkåpan sitter för högt och i fel vinkel. Dock brukar kinakåpor till -98an ha en grej som kom först -00, se bifogad bild. Det kan jag inte se så det kanske är en mix av kåpor. Kåpglaset är ju inte original heller och polerade ram och fälgar gör väl ingen lycklig. Jag beställde själv en ny bakkåpa från fabrik för några år sedan men nu går varken kåpor eller kåpglas att beställa då de inte tillverkas som reservdelar längre.

Såg att annonsen var borta nu. Hoppas ingen köpte den till angivet pris. Bättre att köpa en nyare närmare originalskick istället. Jag köpte för övrigt min för 25k för ca 10 år sen.
 

Bifogat

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    157.2 KB · Visningar: 33
Last edited:
Jaha……den här då…???
Hur blev det så här?
Eller jag kanske är helt borta vad gäller ombyggnationer?

View attachment 481865

Det undrar jag med, alltså jag utger mig absolut inte för att vara nån storbyggare och designer av rang. Men vissa byggen undrar man ju verkligen hur man har tänkt, eller snarare inte tänkt överhuvudtaget på vad man håller på med.
 
Är inflationsångesten här, eller?
Borde inte den här ha hittat ett hem förlängesedan?
View attachment 481875

Inte min favorit.
Det är en överskattad mellanmodell.
Finns väl bara som en eller två årsmodeller...?

Bara några få hästar mer än den gamla 2-ventilade XT 500, hopplös centralfjädring, jobbig YDIS-dubbelförgasare och klen, flexig gaffel.

Jag har haft ett par sådana och inte trivts med någon av dem.

Hasplåten är i aluminium och ser rejäl ut - men ändå har jag spräckt en blockhalva i en landning - rakt igenom skyddsplåten.

För mig är den en besvikelse bara.

Fördelarna är att den inte är alldeles svintung och att den har 12-voltsspolar så den kan driva en H4.

Jag har mycket mycket roligare på en XT 500.
 
Enda året med den bisarra tanken, påstår att året innan och året efter är mer värda. För dyr öven med fungerande laddning. Men den här har icke fungerande laddning och vill man köpa original stator så kostar den sexochetthalvt

Mjaaa...

5Y3 såldes som två årsmodeller: -82 och -83.

Föregångaren var XT 500 och efterträdaren XT 600 / XT 600 Z.

5Y3 är en stand-alone modell som har absolut inget gemensamt med föregångaren, men delar motorgrunden med efterträdaren.

Utseendet med "alptoppstank" var hypermodernt i början av 80-talet.
Själva innehållet inte lika imponerade: 11.5 liter bara - eftersom man dragit en jäkla stötdämpare rakt igenom den!

Det finns hojar man saknar, det finns hojar man glömt att man ägt, det finns hojar man är glad att man sålde.

För mig är XT 550 det senare.

Sorry för sågning, alla ni nöjda ägare av en dylik hoj.



Edit:


Jag kan släta över lite grann:

XT 550 har ett lite klurigt arrangemang framme på gaffelkronan. Allt elektriskt, all belysning och alla mätarklockor sitter på en smidig hjälpram.

Bara att lossa 2 x M6 så tar man bort allt ömtåligt och är redo att "köra cross".
...enligt marknadsavdelningen.

I praktiken skulle man även lossa nuttifjutton kontaktdon och skruva loss vajrarna som drev instrumenten.
Ja, och gärna vädersäkra allt som var delat på.

Så, en vacker tanke.
Men meningslös.
Köra "cross" med XT 550 var så nära "motor kross" man kunde komma.
Fel, helt enkelt. På så många olika plan.
 
Last edited:
Mjaaa...

5Y3 såldes som två årsmodeller: -82 och -83.

Föregångaren var XT 500 och efterträdaren XT 600 / XT 600 Z.

5Y3 är en stand-alone modell som har absolut inget gemensamt med föregångaren, men delar motorgrunden med efterträdaren.

Utseendet med "alptoppstank" var hypermodernt i början av 80-talet.
Själva innehållet inte lika imponerade: 11.5 liter bara - eftersom man dragit en jäkla stötdämpare rakt igenom den!

Det finns hojar man saknar, det finns hojar man glömt att man ägt, det finns hojar man är glad att man sålde.

För mig är XT 550 det senare.

Sorry för sågning, alla ni nöjda ägare av en dylik hoj.



Edit:


Jag kan släta över lite grann:

XT 550 har ett lite klurigt arrangemang framme på gaffelkronan. Allt elektriskt, all belysning och alla mätarklockor sitter på en smidig hjälpram.

Bara att lossa 2 x M6 så tar man bort allt ömtåligt och är redo att "köra cross".
...enligt marknadsavdelningen.

I praktiken skulle man även lossa nuttifjutton kontaktdon och skruva loss vajrarna som drev instrumenten.
Ja, och gärna vädersäkra allt som var delat på.

Så, en vacker tanke.
Men meningslös.
Köra "cross" med XT 550 var så nära "motorcross" man kunde komma.
Fel, helt enkelt. På så många olika plan.
Jag låtsades inte ens att min var ”en cross” och sänkte den RAKT AV fram bah…nån som har problem med det? VA? Nä tänkte väl det???
 

Bifogat

  • DD335327-06FA-454A-950D-714878F938C7.jpeg
    DD335327-06FA-454A-950D-714878F938C7.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 30
Det finns eller fanns många xt550-ägare som byggde om hojarna med bättre gaffel och bromsar och på med krom och bling-bling.
sen ut på stan och slanga. Kanske dra ihop några likasinnade för en träff.

Här ett klipp från en vanlig tisdag i Borlänge 2018.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top