Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Sitter nålventilen kvar i ventilen?
Om den gör det så skruva bort den.
Ställ upp hjulet och ha ventilen nedåt.
Se till att lufttanken är full i kompressorn.
Fyll däcket samtidigt som du studsar det lite.
Om det inte funkar så smörj glidytorna lite och försök igen.
Har kört med nålen i pga jag tänker att backventilen är viktig. Men ska testa som du säger mer utan. Har testat detta också men mest med. Ska studsa mer med däcket. Nu har jag mest suttit på den sidan som glipar mest.

Vafan visar mätaren 5 bar för i ett tomt däck, kan någon förklara det för mig?
 
Ska jag maxa trycket även om mätarn står på rött? Tänker då på högra, den som visar trycket i utblåset.
 

Bifogat

  • IMG_20240425_195549.jpg
    IMG_20240425_195549.jpg
    1.9 MB · Visningar: 17
En krigszon...

En ensam mans kamp mot ett budgetdäck...

Just nu.
Tid däckbyte: 8h and counting.
Pris: 1299 + 199 + 39 + 39 + 49
 

Bifogat

  • IMG_20240425_195847.jpg
    IMG_20240425_195847.jpg
    2.4 MB · Visningar: 26
Ska jag maxa trycket även om mätarn står på rött? Tänker då på högra, den som visar trycket i utblåset.
Öppna ventilen till max, dvs moturs max bör ge fritt flöde annars åt andra hållet om jag råkar ha fel.
Tänk att du ska ge däcket en redig luftchock så hoppar det på plats!
 
Det rör sig framåt!!! Utan ventilen kan jag fylla på nu!!!

Dock har jag ingen aning om vad det är för tryck.
Det hela slutar med att jag blir rädd att däcket ska sprängas och släpper ut luften då det inte finns en ventil. Vad göra?
 
Man kan dra ett spännband runt däcket medan man fyller det tills kanten är på plats.
Första videon jag hittade och har ej kollat men så gjorde jag eller snarare en kompis eftersom jag också var rädd :hihi samt slog på däcket eller studsade (ca 15:30):
 
Jag får upp däcket i 2Bar nu! Men när jag drar på mer så kommer luft ifrån läckan. Hur högt kan man köra, inget poppande ännu. Känns som jag är nära...
 
Jag får upp däcket i 2Bar nu! Men när jag drar på mer så kommer luft ifrån läckan. Hur högt kan man köra, inget poppande ännu. Känns som jag är nära...
Jag har haft däck uppe i 5 bar sådär.. Om däcket är så motstretigt så lär du höra tydligt när det poppar på plats. :hihi
 
Det roliga sättet (börjar 16:05)
Ok, han sabbar videon med slowmotion men vi har väl alla sett den där tekniken

 
Har haft uppe det i 3 bar nu. Läcker fortfarande från ett och samma ställe. Så jag kan alltså trycka på till 4,5Bar utan att något händer?
 
Har haft uppe det i 3 bar nu. Läcker fortfarande från ett och samma ställe. Så jag kan alltså trycka på till 4,5Bar utan att något händer?
Han den där finnen med hydrauliska presskanalen på youtube testade hur högt tryck bildäck klarade. Det small vid 45 bar. Motorcykeldäck borde klara lite mer så du kan nog prova med 4,5 bar.
 
Har varit över 5 bar med slangdäck på min gamla GS800. Rejäl pistolskottknall när det väl poppar på plats.
 
Han den där finnen med hydrauliska presskanalen på youtube testade hur högt tryck bildäck klarade. Det small vid 45 bar. Motorcykeldäck borde klara lite mer så du kan nog prova med 4,5 bar.
Det är något som gör att jag är rädd för detta moment. Däcket är ju bra hårt vid 3 bar. Känns som det ska sprängas men jag måste våga mig upp till 4bar iaf. Om jag får i så mycket ska jag låta däcket ligga med det trycket så kanske det poppar senare?
 
Med lite luft i däcket, rulla det under belastning. Då kommer däckssidorna att gnugga mot fälgkanten och lättare hamna på plats.
Smörja är också bra just för att få däcket att krypa.
Om det läcker från samma ställe fast du har 2 bar i däcket så är något väldigt fel. Ta bort däcket igen, dubbelkolla så det är rätt dimension och inget ligger mellan däck och fälg eller att fälgen är skadad, på med smörja och dit med det igen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top