Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sitter nålventilen kvar i ventilen?
Om den gör det så skruva bort den.
Ställ upp hjulet och ha ventilen nedåt.
Se till att lufttanken är full i kompressorn.
Fyll däcket samtidigt som du studsar det lite.
Om det inte funkar så smörj glidytorna lite och försök igen.
Har kört med nålen i pga jag tänker att backventilen är viktig. Men ska testa som du säger mer utan. Har testat detta också men mest med. Ska studsa mer med däcket. Nu har jag mest suttit på den sidan som glipar mest.

Vafan visar mätaren 5 bar för i ett tomt däck, kan någon förklara det för mig?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har du testat att trycka in däcket runtom så det sitter jämnare med? Dvs, pressat in kanten till mitten av fälgen?
Nix, men kan däcket verkligen bli tätt om man gör det? Jag är öppen för allt så ska prova detta om inte studs utan ventil funkar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ska jag maxa trycket även om mätarn står på rött? Tänker då på högra, den som visar trycket i utblåset.
 

Bifogat

  • IMG_20240425_195549.jpg
    IMG_20240425_195549.jpg
    1.9 MB · Visningar: 17

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En krigszon...

En ensam mans kamp mot ett budgetdäck...

Just nu.
Tid däckbyte: 8h and counting.
Pris: 1299 + 199 + 39 + 39 + 49
 

Bifogat

  • IMG_20240425_195847.jpg
    IMG_20240425_195847.jpg
    2.4 MB · Visningar: 26

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ska jag maxa trycket även om mätarn står på rött? Tänker då på högra, den som visar trycket i utblåset.
Öppna ventilen till max, dvs moturs max bör ge fritt flöde annars åt andra hållet om jag råkar ha fel.
Tänk att du ska ge däcket en redig luftchock så hoppar det på plats!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Öppna ventilen till max, dvs moturs max bör ge fritt flöde annars åt andra hållet om jag råkar ha fel.
Tänk att du ska ge däcket en redig luftchock så hoppar det på plats!
Ska jag maxa trycket på kompressorns utblås också? =) Även om det visar rött?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det rör sig framåt!!! Utan ventilen kan jag fylla på nu!!!

Dock har jag ingen aning om vad det är för tryck.
Det hela slutar med att jag blir rädd att däcket ska sprängas och släpper ut luften då det inte finns en ventil. Vad göra?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Man kan dra ett spännband runt däcket medan man fyller det tills kanten är på plats.
Första videon jag hittade och har ej kollat men så gjorde jag eller snarare en kompis eftersom jag också var rädd :hihi samt slog på däcket eller studsade (ca 15:30):
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag får upp däcket i 2Bar nu! Men när jag drar på mer så kommer luft ifrån läckan. Hur högt kan man köra, inget poppande ännu. Känns som jag är nära...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag får upp däcket i 2Bar nu! Men när jag drar på mer så kommer luft ifrån läckan. Hur högt kan man köra, inget poppande ännu. Känns som jag är nära...
Jag har haft däck uppe i 5 bar sådär.. Om däcket är så motstretigt så lär du höra tydligt när det poppar på plats. :hihi
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det roliga sättet (börjar 16:05)
Ok, han sabbar videon med slowmotion men vi har väl alla sett den där tekniken

 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har haft uppe det i 3 bar nu. Läcker fortfarande från ett och samma ställe. Så jag kan alltså trycka på till 4,5Bar utan att något händer?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Har haft uppe det i 3 bar nu. Läcker fortfarande från ett och samma ställe. Så jag kan alltså trycka på till 4,5Bar utan att något händer?
Han den där finnen med hydrauliska presskanalen på youtube testade hur högt tryck bildäck klarade. Det small vid 45 bar. Motorcykeldäck borde klara lite mer så du kan nog prova med 4,5 bar.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har varit över 5 bar med slangdäck på min gamla GS800. Rejäl pistolskottknall när det väl poppar på plats.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Han den där finnen med hydrauliska presskanalen på youtube testade hur högt tryck bildäck klarade. Det small vid 45 bar. Motorcykeldäck borde klara lite mer så du kan nog prova med 4,5 bar.
Det är något som gör att jag är rädd för detta moment. Däcket är ju bra hårt vid 3 bar. Känns som det ska sprängas men jag måste våga mig upp till 4bar iaf. Om jag får i så mycket ska jag låta däcket ligga med det trycket så kanske det poppar senare?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med lite luft i däcket, rulla det under belastning. Då kommer däckssidorna att gnugga mot fälgkanten och lättare hamna på plats.
Smörja är också bra just för att få däcket att krypa.
Om det läcker från samma ställe fast du har 2 bar i däcket så är något väldigt fel. Ta bort däcket igen, dubbelkolla så det är rätt dimension och inget ligger mellan däck och fälg eller att fälgen är skadad, på med smörja och dit med det igen.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top