Sverige idag..

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jäklar. Jag ska följa det här noggrant. Jag vägrar tro på att det bara är "psykisk ohälsa", något måste ha pågått mellan dessa två. Kanske en reklamation av en vara som damen vägrade, eller nåt annat som kommer upp till ytan så småningom. Sånt är verkligen inte OK. Dödsstraff vore för snällt.
Indisk snubbe typ 26 år. Var på hushålls avdelning å fixa kniven

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Polisen så svag, inga handbojor, inget maktspråk, ingenting. 😅

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den gängse bilden av kommunikatörer inom offentlig sektor är att det är en massa folk som sitter och hittar på propaganda för att försköna bilden av vad verksamheten sysslar med. Jag utesluter inte att det kan vara så på sina ställen och jag har själv dragits med i och hållit med om den kritiken tidigare. Läser man de länkade texterna med snömos blir det dessutom rent komiskt och löjeväckande.

Däremot har min bild av vad kommunikatörer inom offentlig sektor gör förändrats en del efter att ha haft en hel del med denna yrkesgrupp att göra. Det som dessa människor har arbetat har snarare varit att se till att medborgare och anställda kan få viktig information, t ex att det finns aktuell information på 1177.se så man vet vart man skall vända sig om man blir sjuk och såna saker. I en stor organisation som t ex en region är det mer information än många kanske tror som kan vara rätt kritiskt att den underhålls. Därutöver finns allt som inte syns utåt för medborgaren, men som ändå måste göras, t ex arkivering, upprätthållande av lagkrav och liknande.

Väldigt mycket av arbetsuppgifterna uppstår dessutom som ett resultat av beslut från politiker, så när just politiker snackar om att det är för många informatörer skulle de kanske kunna ägna en liten stund åt självreflektion. Tillvaron som jag har mött hos dessa informatörer har oftast varit att de är konstant underbemannade sett till det behov de skall försöka tillgodose.

Kan inte minnas att jag träffat på någon som stämmer in på den gängse bilden av propagandaproducent det brukar snackas om, men det finns säkert en och annan som då har rollen som pressansvarig och liknande.

Men jag vet inte hur representativ min bild är, som sagt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den gängse bilden av kommunikatörer inom offentlig sektor är att det är en massa folk som sitter och hittar på propaganda för att försköna bilden av vad verksamheten sysslar med. Jag utesluter inte att det kan vara så på sina ställen och jag har själv dragits med i och hållit med om den kritiken tidigare. Läser man de länkade texterna med snömos blir det dessutom rent komiskt och löjeväckande.

Däremot har min bild av vad kommunikatörer inom offentlig sektor gör förändrats en del efter att ha haft en hel del med denna yrkesgrupp att göra. Det som dessa människor har arbetat har snarare varit att se till att medborgare och anställda kan få viktig information, t ex att det finns aktuell information på 1177.se så man vet vart man skall vända sig om man blir sjuk och såna saker. I en stor organisation som t ex en region är det mer information än många kanske tror som kan vara rätt kritiskt att den underhålls. Därutöver finns allt som inte syns utåt för medborgaren, men som ändå måste göras, t ex arkivering, upprätthållande av lagkrav och liknande.

Väldigt mycket av arbetsuppgifterna uppstår dessutom som ett resultat av beslut från politiker, så när just politiker snackar om att det är för många informatörer skulle de kanske kunna ägna en liten stund åt självreflektion. Tillvaron som jag har mött hos dessa informatörer har oftast varit att de är konstant underbemannade sett till det behov de skall försöka tillgodose.

Kan inte minnas att jag träffat på någon som stämmer in på den gängse bilden av propagandaproducent det brukar snackas om, men det finns säkert en och annan som då har rollen som pressansvarig och liknande.

Men jag vet inte hur representativ min bild är, som sagt.
Du kan ha rätt, men vem gjorde detta arbete ,<2010 och hur många tror du behövs?

1000042888.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag har följt Sakine Madon några år när hon har arbetat på UNT och hon har återkommande rapporterat om det stigande antalet kommunikatörer inom styrandet av Uppsala. Det har gjort att det blivit mer eller mindre omöjligt att få svar från de olika delarna av förvaltningen.
Det kan behövas någon som kan hantera pressen på myndigheter, men de får inte fungera som ett filter som bara svarar med floskler.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Du kan ha rätt, men vem gjorde detta arbete ,<2010 och hur många tror du behövs?

View attachment 509075
Utan att veta skulle jag tro att en del arbete tidigare gjorts av personer som som haft andra yrkestitlar. Sen har det säkert tillkommit en hel del arbete som inte gjorts tidigare. Exempelvis kraven på tillgänglighetsanpassning, information på flera språk osv. och det är ju drivet av politiska beslut. Men också att vi generellt har ett mycket mer informationsintensivt samhälle idag där det ställs helt andra krav från medborgarna om hur snabbt man skall kunna få information. Bara en sån sak som att det skall finnas fungerande sökmöjligheter kräver en del resurser.

Men det finns säkert en hel del effektiviseringsmöjligheter som det gör i alla större organisationer och inte minst inom det offentliga. En fundering är ändå om just informatörerna blivit en symbolfråga som fått oproportionerligt stort fokus sett till problembilden med ineffektiv offentlig verksamhet i stort.

Man skulle ju t ex kunna ifrågasätta rimligheten i alla de lagar osv. som ständigt skapas och som driver ett enormt behov av stödtjänster inom offentlig verksamhet, rent generellt, vare sig det handlar om information, ekonomi, HR eller annat som inte tillhör kärnverksamheten. Men då skulle man ju riskera att sätta fingret på att det kanske är för stor politisk styrning och det brukar inte vara så populärt att problematisera bland just politiker.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad fan är det där - VM i ordbajs…?

Om det där är motiveringen till varför yrket ”kommunikatör” ska finnas så har man ju liksom missat själva kommunikationen. Med samma logik går det ju dessutom att motivera varför en navelluddsplockare är ett minst lika viktigt yrke.

Att säga jättemycket utan att säga något alls. Sannerligen Sverige idag…

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vad fan är det där - VM i ordbajs…?

Om det där är motiveringen till varför yrket ”kommunikatör” ska finnas så har man ju liksom missat själva kommunikationen. Med samma logik går det ju dessutom att motivera varför en navelluddsplockare är ett minst lika viktigt yrke.

Att säga jättemycket utan att säga något alls. Sannerligen Sverige idag…
De får väl anställa en kommunikatör som kan översätta det där till klarspråk.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den&nbsp;3 maj 2025&nbsp;fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen